Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by silentchaos »

Hallo allemaal!

Het betreft hier een 230ci L6 blok uit m'n Chevrolet Impala uit 1965.

Het volgende is het "probleem":

Als ik hard optrek bij een stoplicht (gas op de vloer) en ik kom lekker op snelheid en rij vervolgens door, dan doet m'n motor prima wat'ie moet doen en loopt'ie perfect.

Als ik hard optrek en ik laat vervolgens meteen mijn gas los (dus ff flink gassen, maar meteen pedaal los daarna), dan slaat m'n motor af...

Nou is het niet iets wat ik met regelmaat doe, maar vroeg me af wat dat was... Te rijk afgesteld? Vacuumvervroeging, timing???

Iemand een idee :)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by gert »

kan de dashpot zijn, dat is een voorziening op de carburateur die belet dat bij plotseling gas loslaten, de smoorklep meteen dicht valt.
ziet eruit als een vacuumvervroeger met een veertje, die de klep langzaam dicht laat vallen, die gaan vaak kapot.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by silentchaos »

Thanks!

Dit gele ding waarschijnlijk?

Image

Sorry voor de onduidelijke foto, t'is een oude telefoonfoto :)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by gert »

dat kom em wel es zijn ja, je kunt hem gewoon effe controleren, of vervangen.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by silentchaos »

Thanks :thumbsup:
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by gert »

waarom rij jij niet op gas?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by silentchaos »

Nope, heeft ook nooit in deze chevy gezeten :)

Las trouwens dat dat gele ding op mijn foto de "choke pull off" wordt genoemd...

Overigens komt mijn probleem alleen voor in z'n D of R en niet als'ie in z'n P of N staat...
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by gert »

dat ie het alleen in d og r doet is logisch, de koppelomvormer remt de motor af bij gas loslaten.

laat je die 230 erin of ga je er een V8 inzetten?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by silentchaos »

Ik ben van plan de 230 erin te laten zitten :) Ik heb al 2 deuren teveel, dus waarom niet 2 cilinders te weinig :D?
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by Supervaags »

dat potje trekt toch alleen maar de choke er na verloop van tijd af..? (vandaar dus de term "choke pull off" :D )

ow jij rijd nog op benzine dus.. ik heb namelijk bij de hele smoorklep eruit gehaald :)

en die vraag over een v8 krijg ik ook vaak te horen.. beste mensen, ik ben er tevreden mee.. deze 6 cilinders blijven tenminste wel zonder probleem lopen.(op die van silent na :D )
maar waarom geen gas dan? ik had die investering er binnen een jaar uit gereden :)
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by silentchaos »

Ik rij heel weinig en dat zal niet meer worden als ik gas heb denk ik...

Maar mijn motortje draait prima en altijd hoor :D ik moet alleen dit soort acties niet doen. Ben ook een mierenneuker wat dat betreft, maar wil het gewoon graag weten :D
Wolfman
Posts: 634
Joined: Tue Jan 25, 2011 8:40 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by Wolfman »

Ik denk dat dit toch wel een probleem is die veel auto's hebben.
Ik heb het al veel vaker voorbij zien komen hier.

Goed, misschien niet bij hard optrekken maar wel bij in/uit parkeren en zeker met koude motor.
Zelf heb ik dit ook. Als ik tijdens parkeren een klein beetje gas geef en dan meteen mijn gas loslaat (om geen ongewilde meters te verplaatsen :P ) slaat hij ook vaak af.

Stationair verhogen helpt hier wel tegen maar wil ik niet. Want dan loopt hij te hard stationair vind ik.
Wat voor mij een goede oplossing is: Ik zet hem van te voren even op de aircostand. Die is afgesloten bij mij maar het gevolg is wel dat hij harder stationair gaat draaien. Dan kan ik zonder problemen een beetje gas geven en gelijk loslaten. Ook bij koude motor.

Hier is goed mee te leven maar ik zou er toch graag van af willen en ben benieuwd waarom hij afslaat.
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by kn@pestaart »

Vacuüm of ontsteking....
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by Thompson »

Wolfman wrote:Ik denk dat dit toch wel een probleem is die veel auto's hebben.
Ik heb het al veel vaker voorbij zien komen hier.

Goed, misschien niet bij hard optrekken maar wel bij in/uit parkeren en zeker met koude motor.
Zelf heb ik dit ook. Als ik tijdens parkeren een klein beetje gas geef en dan meteen mijn gas loslaat (om geen ongewilde meters te verplaatsen :P ) slaat hij ook vaak af.

Stationair verhogen helpt hier wel tegen maar wil ik niet. Want dan loopt hij te hard stationair vind ik.
Wat voor mij een goede oplossing is: Ik zet hem van te voren even op de aircostand. Die is afgesloten bij mij maar het gevolg is wel dat hij harder stationair gaat draaien. Dan kan ik zonder problemen een beetje gas geven en gelijk loslaten. Ook bij koude motor.

Hier is goed mee te leven maar ik zou er toch graag van af willen en ben benieuwd waarom hij afslaat.
Dat probleem heb ik inderdaad ook wel eens, vooral als de motor nog erg koud is. Ik volg dit topic even :) (Airco heb ik niet dus dat biedt helaas geen oplossing)
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Motor slaat af bij hard optrekken en meteen loslaten gas

Post by gert »

geloof me nou......een dashpot is de oplossing.
Post Reply