Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by Thompson »

1974 Firebird, 6.6 V8. Rijdt (zodra ik de ontsteking heb vervangen dan...) op LPG en Benzine. Carburateur is niet helemaal 100% meer (lekt per paar km rijden op benzine een druppeltje). Heb sinds ik de auto heb eigenlijk nog nooit op benzine gereden (en niet om die reden). LPG is gewoon goedkoper, genoeg te verkrijgen hier in de omgeving en ik maak toch nooit echt lange ritten dus kom ook nooit zomaar zonder LPG te zitten.

Nu lees ik nogal eens verhalen over dat een 300 mixer op een dergelijk blok het vermogen nogal te niet kan doen. Zou het de moeite waard zijn om de 300 mixer te vervangen voor een 425, is dat verschil merkbaar?
Ik heb begrepen dat wanneer je een 425 mixer neemt het lastig is om je carburateur nog te gebruiken en op benzine rijden er dus niet meer in zit.
Wat zou het ongeveer kosten om over te stappen van een 300 naar een 425 mixer en het benzine gedeelte te laten uitbouwen? (Mocht iemand van hier het willen doen, alles wat je eruit haalt dat niet meer nodig is, mag je hebben :))

Ik ben zelf nog nieuw in de Amerikaanse auto's dus brandstof gedeeltes durf ik me nog niet goed aan te wagen.
gert
Posts: 3764
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by gert »

een 425 mixer is een hele verbetering op een 6.6.
je kan ook beter de hele benzine troep laten vervallen als je toch niet op benzine wilt rijden, dan kan de 425 mixer rechtstreeks op je kleppenplaat, als je een symetrische 4 kleppenplaat hebt is het helemaal geen probleem, bij een Quadrajet iets lastiger omdat je een adapter nodig hebt.
Sjak Brak verkoopt betaalbare nieuwe 425 mixers.
ik wil het wel voor je inbouwen, maar dan moet je wel naar bilthoven.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by sjak_brak »

Ik heb 425-mixers liggen, adapters om m op een Quadrajet kleppeplaat te leggen, en ook adapters mocht je toch om vage redenen dual fuel willen.
Thompson wrote:ik maak toch nooit echt lange ritten dus kom ook nooit zomaar zonder LPG te zitten.
Ook bij lange ritten is het mij nooit gelukt :D gewoon op tijd tanken, dat geldt trouwens voor iedere brandstof. Maar om de een of andere reden wordt daar bij LPG soms heel krampachtig over gedaan, dieselrijders hoor je toch nooit zo janken van "o jee als ik maar niet zonder kom te staan, dan kan ik niet overschakelen op benzine"

Alleen als je naar Spanje of Scandinavie wilt met de wagen heeft een benzine-systeem nut.

De ombouw zou ik zeker niet bij een algemene garage of gasboer laten doen, aangezien zij hier meestal geen ervaring mee hebben.

Als je alle onderdelen voorhanden hebt, en je de oorspronkelijke kleppenplaat gebruikt, dan is het zo gebeurt.

Kom nou maar een keer langs, dan komt het goed.
Thompson
Posts: 703
Joined: Fri Oct 01, 2010 11:14 am

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by Thompson »

Quadrajet kleppenplaat? Enlighten me :oops: Hoe herken ik die?

Mooi om te horen in ieder geval dat een 425 een duidelijk merkbare verbetering is tov van een 300 mixer. Heb 1x een stuk op benzine gerekend en merkte toen gelijk dat ie heel wat meer pit had dan op gas, en dat vind ik toch jammer.

@Sjak: Dat moet en zal ik zeer zeker doen, tijdsgebrek is echter op het moment de grote boosdoener. Begrijp ik het goed dat ik naar jou zou kunnen komen voor 300 systeem vervangen voor 425, benzine gedeelte uitbouwen & afstellen? Wat zou zoiets kosten? (Er rekening mee houdende dat alles wat je er uit haalt, mag je houden, dus ook al het 300 spul, carburateur etc.)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by sjak_brak »

Ik hoor t wel als je tijd hebt :)
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by Continental Kid »

Absolute aanrader! Mijn Mark IV daily is onlangs omgebouwd naar een echte gasauto, en ik wil niet anders meer! Met de 425 mixer pakt het 460 blok nu net zo mooi op als op benzine, als een blije. Loopt ook veel stiller en rustiger stationair, vergeleken met de 300. Alle benzineshit is ook verwijderd van tank tot en met mechanische brandstofpomp, hoef je dat ook niet meer mee te zeulen.

Image

:thumbs:
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by VetteV8 »

Ach, als al dat benzine spul er toch al op zit, waarom zal je het dan verwijderen; je weet maar nooit.
Ik heb een 425 op mijn 454 Chevy, en dat dan op dual fuel.
Op de 425 zit nog een extra aansluiting, die je via een simpele solenoid op je vacuüm kunt aansluiten; als je dan op benzine rijdt, dan zuigt het motorvacuüm de venturi helemaal open, waardoor het benzine mengsel stabiel blijft; anders gaat hij op benzine te rijk rijden; dat is dan dus niet het geval bij de 425.
Enig voordeel bij de inbouw zonder complete carb. is dat je hoogte wint, maar meestal past zelfs een 300 niet rechtstreeks boven op de carb/kleppenplaat.
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by sjak_brak »

VetteV8 wrote:Ach, als al dat benzine spul er toch al op zit, waarom zal je het dan verwijderen; je weet maar nooit.
Mwa, je komt meestal niet onverwachts midden in Spanje of Finland terecht :D Voordeel als je de benzinecarb + pomp verwijderd, is dat deze onderdelen niet meer voor storingen (of erger) kunnen zorgen. Laten we wel wezen, je rijdt toch nooit op benzine als je gas in je wagen hebt, en als je na 5 jaar eens probeert is de pomp verhoert en de carb verlept en werkt het alsnog niet :D De tank kan je dan laten zitten, als die leeg is zijn dat ook niet de kilo's.
VetteV8 wrote:Enig voordeel bij de inbouw zonder complete carb. is dat je hoogte wint, maar meestal past zelfs een 300 niet rechtstreeks boven op de carb/kleppenplaat.
Ik weet nog wel een voordeel, naast het eerder genoemde voordeel van betrouwbaarheid. Qua respons op gaspedaal scheelt het wel, of de mixer direct gemonteerd zit, of met adapter, benzinecarb etc.

Wat betreft de inbouwhoogte, deze is voor dual fuel niet anders dan voor single fuel bij een 425, als je een verzonken adapter gebruikt. Voor een 300 is dat meestal iets hoger.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by VetteV8 »

als je een verzonken adapter gebruikt
Plaatje graag :)
Ik heb de 425 naarst de carb. hangen.
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by sjak_brak »

Plaatje hou je ff tegoed van me, kom volgende week pas weer in de schuur. Stuur me di/wo ff mailtje om mn geheugen op te frissen :D
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by VetteV8 »

Laat ik nou denken dat je van al dat spul een compleet archief het op je harde schijf :oops:
Cor
Continental Kid
Posts: 905
Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by Continental Kid »

VetteV8 wrote:Plaatje graag :)

Image


Met een platkopbout op het luchtfilterdeksel in plaats van een vleugelmoer draadsetje gaf deze verzonken adapter net genoeg ruimte voor het stapelen van kleppenhuis, mixer en luchtfilterhuis onder de kap van de Mark IV.

Exit de lompe standaard EGR plaat:

Image


Enne . . . topicstarter, is u nog daar?

:D 8)
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by VetteV8 »

Snap even niet waarom dit een "verzonken adapter" wordt genoemd; het is toch gewoon een vlakke ophogingsplaat voor inder de gaskleppen?
Of ben ik nu helemaal in de fout?
Cor
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by sjak_brak »

Dat is inderdaad niet de adapter die ik bedoel, maar een adapter voor 425 => ford (?) kleppenplaat.

Die ik bedoel is een haakse adapter om de mixer op een TBI of 4-barrel te monteren, waarbij de mixer ongeveer halverwege de hoogte van de carb uitkomt.

Maar ik zou lekker de benzinepomp en -carb erafhalen als je niet wekelijks in Spanje, Liechtenstein of Finland bent. Ik heb zelf tienduuizenden kilometers LPG-only gereden in allerlei landen, dat angstvallig "wat als ik zonder gas kom te staan" lijkt mij tamelijk ongegrond. Dieselrijders hebben toch ook geen benzine-systeem in de wagen voor als de diesel op is :?:

Hier vergelijkbare (zelfbouw) adapter voor een OHG X-450-mixer:

Image

Vogels heeft zelf een adapter ontwikkeld om de 425 op een haakse 300-A adapter te monteren:

Image

Image
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Impco 300/Benzine naar Impco 425?

Post by VetteV8 »

Dan heb ik zeker de 'echte'?
Zonder dat ik wist wat de NL benming daarvoor is; dit is origineel Impco.
Cor
Image

Image
Post Reply