Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
ik heb sinds een tijdje het probleem dat onze auto bij koude start afslaat bij het uitparkeren.
We moeten soms wel drie of vier keer opnieuw starten bij het uitparkeren en das knap irritant en volgens mij slecht voor de accu en startmotor.
Nou hebben we behoorlijk wat aangepakt afgelopen zomer, dus kan niet zomaar de oorzaak vinden.
- electrische koelfan (moest ik de stationair omlaag bijstellen, vanwege minder weerstand van de flexfan)
- LPG is afgesteld bij de keuring, stond behoorlijk rijk en staat nu weer laag ....1,5%??? geloof ik...keurings eis iig.
- nieuwe throttle returnsprings, omdat de oude veren hem niet volledig naar idle terug trokken
Nu loopt die op de hoek van de straat al weer prima staionair en bij warme motor ook... wel beetje onrustig af en toe
onsteking staat op 11 BTDC en we rijden eigenlijk alleen op LPG...zit een IMPCO 300A op
De choke werkt niet (volgens mij) en ook het verhoogd idle bij de start lijkt niet te werken.
Als ik het gas intrap en dan start, loopt die niks harder stationair, dan wanneer ik dat niet doe....dat "idle cam" ding werkt volgens mij niet.
Ik heb op advies van een maatje geprobeerd om de CO schroef van de IDLE op de mixer een halve slag naar links of rechts te draaien....maar dan draait die in beide gevallen GEEN stationair meer...
zitten net weer nieuwe bougies in (afgesteld op 0,8mm), nieuwe luchtfilter...
Ik ga wel de HEI vervangen (upgraden) met een MSD 6AL voor een sterkere vonk...
Nu denk ik dat het opgeslost is als ik die verhoogd stationair kan fixen, maar weet niet hoe...iemand tips?
iets hoger stationair afstellen heb ik geprobeerd, maar scheelt niks...gaat die alleen maar bij warmte motor harders stationair van lopen..
help?
We moeten soms wel drie of vier keer opnieuw starten bij het uitparkeren en das knap irritant en volgens mij slecht voor de accu en startmotor.
Nou hebben we behoorlijk wat aangepakt afgelopen zomer, dus kan niet zomaar de oorzaak vinden.
- electrische koelfan (moest ik de stationair omlaag bijstellen, vanwege minder weerstand van de flexfan)
- LPG is afgesteld bij de keuring, stond behoorlijk rijk en staat nu weer laag ....1,5%??? geloof ik...keurings eis iig.
- nieuwe throttle returnsprings, omdat de oude veren hem niet volledig naar idle terug trokken
Nu loopt die op de hoek van de straat al weer prima staionair en bij warme motor ook... wel beetje onrustig af en toe
onsteking staat op 11 BTDC en we rijden eigenlijk alleen op LPG...zit een IMPCO 300A op
De choke werkt niet (volgens mij) en ook het verhoogd idle bij de start lijkt niet te werken.
Als ik het gas intrap en dan start, loopt die niks harder stationair, dan wanneer ik dat niet doe....dat "idle cam" ding werkt volgens mij niet.
Ik heb op advies van een maatje geprobeerd om de CO schroef van de IDLE op de mixer een halve slag naar links of rechts te draaien....maar dan draait die in beide gevallen GEEN stationair meer...
zitten net weer nieuwe bougies in (afgesteld op 0,8mm), nieuwe luchtfilter...
Ik ga wel de HEI vervangen (upgraden) met een MSD 6AL voor een sterkere vonk...
Nu denk ik dat het opgeslost is als ik die verhoogd stationair kan fixen, maar weet niet hoe...iemand tips?
iets hoger stationair afstellen heb ik geprobeerd, maar scheelt niks...gaat die alleen maar bij warmte motor harders stationair van lopen..
help?
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Iets meer gas geven als je wegrijdt. Opgelost
Anders een handgas kabeltje McGyveren voor de eerste 10 tellen
Mixer-afstelling is niet de oplossing als de wagen netjes loopt en doro de APK komt, en zonder CO-meter ook zinloos.
Anders een handgas kabeltje McGyveren voor de eerste 10 tellen
Mixer-afstelling is niet de oplossing als de wagen netjes loopt en doro de APK komt, en zonder CO-meter ook zinloos.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
:-)sjak_brak wrote:Iets meer gas geven als je wegrijdt. Opgelost
Anders een handgas kabeltje McGyveren voor de eerste 10 tellen
Mixer-afstelling is niet de oplossing als de wagen netjes loopt en doro de APK komt, en zonder CO-meter ook zinloos.
oke, dan moet ik mijn vrouw uitleggen, dat ze met een voet gas moet geven en met de andere remmen...etc...hmm...no option...to dangerous...en het is haar auto....
kan je me hiermee helpen?
als de "high idle cam" zou werken, kunnen we met stationair draaien uitparkeren..maar geen idee hoe ik dat moet oplossen...moet de choke daarvoor werken?
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Zoek eens naar QJ-afsteltips online, is genoeg over geschreven. maar handgaskabeltje is wel betrouwbaarer, en werkt altijd. Soort choke-kabel zeg maar.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
ik hou bij al mijn lpg autos, na de kouwe start, een beetje mijn voet op het gas, en kan makkelijk heen en weer manouvreren zonder dat ie afslaat.
wat ik wel heb, is als ik bij bijna stilstaande auto een dot gas geef , en vervolgens het gas loslaat, dat ie dan afslaat, ook bij warme motor.
wat ik wel heb, is als ik bij bijna stilstaande auto een dot gas geef , en vervolgens het gas loslaat, dat ie dan afslaat, ook bij warme motor.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Choke systeem in orde maken zodat het verhoogde stationair systeem ook weer werkt en dan de chokeplaat eruit slopen omdat je die op gas toch niet nodig hebt.
Je kunt er ook gaten in boren dat werd/word ook veel gedaan.
Je kunt er ook gaten in boren dat werd/word ook veel gedaan.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
thanks, maar das een van me vragen...hoe ga je te werk. Hij is elecktrisch aangesloten, maar toch lijkt die niet te werken.Renev wrote:Choke systeem in orde maken zodat het verhoogde stationair systeem ook weer werkt en dan de chokeplaat eruit slopen omdat je die op gas toch niet nodig hebt.
Je kunt er ook gaten in boren dat werd/word ook veel gedaan.
iemand een linkje waar ik er wat over kan lezen?
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
met een beetje zoeken vond ik dit:
Ik heb wel nog een vraagje zodat ik het snap:
trekt bij koude start de choke-pull-off nou the choke open en de fast idle cam erop?
en trekt dan de electrische choke naar mate de motor warmer wordt de choke dicht? en dus de fast idle cam eraf?
of valt de fast idle cam al volledig af als je een paar keer gas geeft?
Nou weet ik dat mijn choke-pullof volgens mij niet werkt. En volgens mij doet mijn elektrische choke ook geen reet. Dus ze trekken de fast idle er niet op en daarna niet eraf. Daar ga ik eens achteraan...The high idle is a cam (pivoting weight/lever) on the passenger side of the carb. It is controlled by the thermostatic spring (black round housing on same side), and the choke pull-off (vacuum servo on passenger side front and/or rear of the carb).
If the choke pull-off is adjusted so that it pulls the choke too far open, the high-idle cam will go down too far and cause the idle to go down too much. When the engine is first started cold, the choke should be fully closed. After it starts, the choke butterfly should be opened slightly by the pull-off - but, the high idle won't drop until you tap the throttle, and then it should just drop one notch. As the engine warms up, the electric power to the choke thermostat warms it up and slowly releases the choke until it is fully open when the engine is warm enough to go to closed loop.
The things that can be adjusted are the choke thermostat tension (accomplished by rotating the thermostat towards rich to keep it on longer, or lean to get it to come off sooner), the fast idle speed (separate from the "regular" idle speed set screw), and choke pull-off.
FWIW, the fast idle speed and choke pull-off were the only things (other than "regular" idle speed) I had to adjust after my engine mods.
The mixture adjustments you mention are correct and complete. The idle speed screw does not affect idle mixture.
Ik heb wel nog een vraagje zodat ik het snap:
trekt bij koude start de choke-pull-off nou the choke open en de fast idle cam erop?
en trekt dan de electrische choke naar mate de motor warmer wordt de choke dicht? en dus de fast idle cam eraf?
of valt de fast idle cam al volledig af als je een paar keer gas geeft?
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Ik heb nog wel een rochester quadrajet liggen met elektrische choke.Komt van mijn camaro af en werkt perfect
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
trekt bij koude start de choke-pull-off nou the choke open en de fast idle cam erop?
Bij koude start contact aan en 1x op je gaspedaal drukken dan springt de choke erop (en dus ook de fast idle cam) dan starten dan trekt de choke pull-off de choke ietsje open omdat anders de motor helemaal gesmoort word als hij compleet dicht blijft.
en trekt dan de electrische choke naar mate de motor warmer wordt de choke dicht? en dus de fast idle cam eraf?
Naarmate hij warmer wordt gaat de choke er af en ook de fast idle cam gaat dan steeds een stapje lager. (zie links op de foto de tandjes)
of valt de fast idle cam al volledig af als je een paar keer gas geeft?
Nee die gaat er pas helemaal af als de choke er ook helemaal af is.
Bij koude start contact aan en 1x op je gaspedaal drukken dan springt de choke erop (en dus ook de fast idle cam) dan starten dan trekt de choke pull-off de choke ietsje open omdat anders de motor helemaal gesmoort word als hij compleet dicht blijft.
en trekt dan de electrische choke naar mate de motor warmer wordt de choke dicht? en dus de fast idle cam eraf?
Naarmate hij warmer wordt gaat de choke er af en ook de fast idle cam gaat dan steeds een stapje lager. (zie links op de foto de tandjes)
of valt de fast idle cam al volledig af als je een paar keer gas geeft?
Nee die gaat er pas helemaal af als de choke er ook helemaal af is.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
@renev: thanks man! dat bevestigd wat ik dacht. top! Ik denk dat de veer los is van mijn electrische choke...en zal ff dat draadje volgen dat vanaf de choke "ergens" heen gaat...(heb jij een idee waarheen?)
@camarojo: als het niet lukt, PM ik je misschien wel.
@camarojo: als het niet lukt, PM ik je misschien wel.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Bij een Camaro zit het op de plusdraad van de oliedrukzender maar het is in principe gewoon een plus via het contact geschakeld.kikkegek wrote:@renev: thanks man! dat bevestigd wat ik dacht. top! Ik denk dat de veer los is van mijn electrische choke...en zal ff dat draadje volgen dat vanaf de choke "ergens" heen gaat...(heb jij een idee waarheen?)
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Ok. Thanks. Maar hoe heeft de motor temperatuur er dan invloed op?
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Geen, is een biemetaaltje dat met contact aanzetten warm wordt en de choke erop zet,en met contact afzetten langzaam terug gaat naar zijn begin stand, dit duurt langer als opwarmen .b.v 45 min en de choke staat er dan weer vanzelf op.
Re: Quadrajet, verhoogd stationair bij koude start
Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar ik had precies dezelfde ervaring met mijn 454 in een camper.
Motor startte prima, maar bleef mooi stationair lopen, totdat ik hem in gear zette, dan sloeg hij prompt af.Mijn electrische choke was stuk en verantwoordelijk voor het lage stationair lopen.
Nieuwe electrische choke er op [dacht iets van 60€ of zo] erop gezet, probleem verholpen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat die choke ook nodig is op gaas; alleen werkt hij niet om het mengsel te verrijken, maar uitsluitend om het stationair toerental wat hoog te houden voor een paar minuten.
My 2 cents
Cor
Motor startte prima, maar bleef mooi stationair lopen, totdat ik hem in gear zette, dan sloeg hij prompt af.Mijn electrische choke was stuk en verantwoordelijk voor het lage stationair lopen.
Nieuwe electrische choke er op [dacht iets van 60€ of zo] erop gezet, probleem verholpen.
Waarmee ik maar wil zeggen dat die choke ook nodig is op gaas; alleen werkt hij niet om het mengsel te verrijken, maar uitsluitend om het stationair toerental wat hoog te houden voor een paar minuten.
My 2 cents
Cor