Massaschakelaar met bypass
Massaschakelaar met bypass
Bestaat er zoiets als een massaschakelaar met gezekerde bypass?
Dat als je dus de prik van de auto afhaalt, er een bescheiden lijntje open blijft om het geheugen van je klokje e.d. onder spanning te houden?
De massaschakelaar dient dan niet zozeer voor het leegtrekken van je accu, maar als een extra beveiliging tegen kortsluiting.
Dat als je dus de prik van de auto afhaalt, er een bescheiden lijntje open blijft om het geheugen van je klokje e.d. onder spanning te houden?
De massaschakelaar dient dan niet zozeer voor het leegtrekken van je accu, maar als een extra beveiliging tegen kortsluiting.
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: Massaschakelaar met bypass
Ja!
of althans, zelf is zoiets samen te stellen in elkgeval.
Neem voor de zekering een thermostatische exemplaar, anders blijf je zekeringen vervangen elke keer dat als vergeet de schakelaar in te schakelen als je probeerd te starten.
of althans, zelf is zoiets samen te stellen in elkgeval.
Neem voor de zekering een thermostatische exemplaar, anders blijf je zekeringen vervangen elke keer dat als vergeet de schakelaar in te schakelen als je probeerd te starten.
-
- Posts: 138
- Joined: Sun Aug 02, 2009 2:29 pm
Re: Massaschakelaar met bypass
Vond deze is wel een goed idee hoef je niet steeds je radio in te stellen.
http://www.av-oldtimers.eu/shop_nl/inde ... =9&lang=NL
Bij conrad te koop voor 19 euro moet wel ergens voor minder te vinden zijn (accu-stop)
http://www.av-oldtimers.eu/shop_nl/inde ... =9&lang=NL
Bij conrad te koop voor 19 euro moet wel ergens voor minder te vinden zijn (accu-stop)
Re: Massaschakelaar met bypass
Inderdaad.
Maar hoe werkt zo'n ding nou precies?
Als je het wieltje vastdraaid is er vollop prik (d.w.z. zoveel amp als de accu kan leveren) en als je het wieltje open draait gaat de prik door de zekering en is het dus beperkt afhankelijk van wat voor zekering erin zit?
Of werkt het totaal anders?
Maar hoe werkt zo'n ding nou precies?
Als je het wieltje vastdraaid is er vollop prik (d.w.z. zoveel amp als de accu kan leveren) en als je het wieltje open draait gaat de prik door de zekering en is het dus beperkt afhankelijk van wat voor zekering erin zit?
Of werkt het totaal anders?
Re: Massaschakelaar met bypass
8) gewoon een losse draad trekken met een zwevende zekering er tussen, en een apparte massa naar je accu.
Re: Massaschakelaar met bypass
Nee, als je het zo wilt doen, dan moet je de hoofdschakelaar in de + zetten.
Dan schakel je dus ALLES uit, behalve datgene wat je via de zekering rechtstreeks op de accu aansluit; dat ding/onderdeel blijft dus altijd aangesloten via die zweef zekering.
Het gaat niet als je hem in de massa zet, tenzij je een aparte massa op dat onderdeel hebt; dus op een radio zal het niet gaan, want die ziet gewoon al met zijn frame aan de massa van de auto.
Als je iets hebt, wat geïsoleerd opgesteld staat, en dus ook een aparte massa aansluiting heeft, dan kan het wel, maar dat zal wel niet zoveel voorkomen.
Als je een schakelaar hebt met een aansluiting voor een radiogeheugen oid, dan is dat contact-je gewoon verbonden met de accu klem.
Cor
Dan schakel je dus ALLES uit, behalve datgene wat je via de zekering rechtstreeks op de accu aansluit; dat ding/onderdeel blijft dus altijd aangesloten via die zweef zekering.
Het gaat niet als je hem in de massa zet, tenzij je een aparte massa op dat onderdeel hebt; dus op een radio zal het niet gaan, want die ziet gewoon al met zijn frame aan de massa van de auto.
Als je iets hebt, wat geïsoleerd opgesteld staat, en dus ook een aparte massa aansluiting heeft, dan kan het wel, maar dat zal wel niet zoveel voorkomen.
Als je een schakelaar hebt met een aansluiting voor een radiogeheugen oid, dan is dat contact-je gewoon verbonden met de accu klem.
Cor
Re: Massaschakelaar met bypass
Dat wieltje/draaiknop is trouwens geen aanrader. Ik heb er al meerdere op m'n accu gehad, maar na 10/20 keer draaien heb je heel snel los contact. Dan zijn ze al "gaargedraaid".
Re: Massaschakelaar met bypass
Ik heb er ook een gehad, werdt zowarm (dus spanningsverlies) dat het plastic wegsmolt.Caddy_v8 wrote:Dat wieltje/draaiknop is trouwens geen aanrader. Ik heb er al meerdere op m'n accu gehad, maar na 10/20 keer draaien heb je heel snel los contact. Dan zijn ze al "gaargedraaid".
Re: Massaschakelaar met bypass
En als ik nou een bypass wil voor de electronica voor de HELE auto...???boyanka wrote:8) gewoon een losse draad trekken met een zwevende zekering er tussen, en een apparte massa naar je accu.
Dus zeg maar een kleine zekering in de hoofdschakelaar van een paar ampere waar de gehele auto op gaat op het moment dat deze uit is (de auto verbruikt dan immers bijna geen stroom)
Dat zou een mooie extra kortsluitingsbeveiliging zijn die dan de hele kabelboom en electrische componenten van de auto beschermt.
Re: Massaschakelaar met bypass
Je laatste voorstel schiet je toch niks mee op?
Door alles op een kleinere draad te zetten krijg je alleen maar meer weerstand. Het is OF alles niet aangesloten OF alles wel aangesloten. Een beetje aangesloten bestaat niet bij stroom. Zoals boven beschreven, haal je plus pool los met zoiets als hier boven staat dan zal je naar ieder uniek apparaat in je wagen een eigen plus draad moeten trekken. Alleen een radio bijv is te doen. Als je alles in je auto wilt, dan heb je dus niks aan zo een ding.
Ik heb een battery brain op mijn auto zitten (hoofdschakelaar op a.b.). Werkt super, alleen alles wordt wel losgekoppeld. Mijn klokje stopt ook met werken.
Dus wat jij wilt kan niet....
Door alles op een kleinere draad te zetten krijg je alleen maar meer weerstand. Het is OF alles niet aangesloten OF alles wel aangesloten. Een beetje aangesloten bestaat niet bij stroom. Zoals boven beschreven, haal je plus pool los met zoiets als hier boven staat dan zal je naar ieder uniek apparaat in je wagen een eigen plus draad moeten trekken. Alleen een radio bijv is te doen. Als je alles in je auto wilt, dan heb je dus niks aan zo een ding.
Ik heb een battery brain op mijn auto zitten (hoofdschakelaar op a.b.). Werkt super, alleen alles wordt wel losgekoppeld. Mijn klokje stopt ook met werken.
Dus wat jij wilt kan niet....
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Massaschakelaar met bypass
inderdaad hier hoor ik verder niemand over.. het kan alleen als je klokje en radiogeheugen een apart geïsoleerde massa heeft. en inderdaad is dit meestal niet zo en als je dan een aparte massa aanlegt voor de radio zullen andere stroomgebruikers die ook aan dit frame zitten ook ingeschakeld blijven.VetteV8 wrote:Het gaat niet als je hem in de massa zet, tenzij je een aparte massa op dat onderdeel hebt; dus op een radio zal het niet gaan, want die ziet gewoon al met zijn frame aan de massa van de auto.
Als je iets hebt, wat geïsoleerd opgesteld staat, en dus ook een aparte massa aansluiting heeft, dan kan het wel, maar dat zal wel niet zoveel voorkomen.
Als je een schakelaar hebt met een aansluiting voor een radiogeheugen oid, dan is dat contact-je gewoon verbonden met de accu klem.
Cor
beste optie is inderdaad om een aparte gezekerde plus aan te leggen
Re: Massaschakelaar met bypass
Die battery brain is eigenlijk een perfect apparaatje, zeker i.c.m. de afstandsbediening.
Ik kan dan de radio rechstreeks op de accu aansluiten zodat mijn klokje blijft lopen.
Is het ook verstandig om de ECU (of hoe heet de computer van de auto) rechstreeks op de accu aan te sluiten zodat ook deze power blijft houden op het moment dat de battery brain de rest heeft uitgeschakeld?
Ik kan dan de radio rechstreeks op de accu aansluiten zodat mijn klokje blijft lopen.
Is het ook verstandig om de ECU (of hoe heet de computer van de auto) rechstreeks op de accu aan te sluiten zodat ook deze power blijft houden op het moment dat de battery brain de rest heeft uitgeschakeld?
Re: Massaschakelaar met bypass
Ja, doen!
Anders moet hij misschien van alles weer opnieuw inleren, afhankelijk van het type en leeftijd.
Cor
Anders moet hij misschien van alles weer opnieuw inleren, afhankelijk van het type en leeftijd.
Cor
Re: Massaschakelaar met bypass
Mag ik vragen waar je die gekocht hebt?Jeroen_Sp wrote: Ik heb een battery brain op mijn auto zitten (hoofdschakelaar op a.b.). Werkt super, alleen alles wordt wel losgekoppeld. Mijn klokje stopt ook met werken.
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een winkel waar die verkocht wordt maar tot nu toe alleen maar een paar wazige webshops gevonden.
gr
Re: Massaschakelaar met bypass
Ooit bij de ANWB voor een hoop geld. haha.
Laatst heb ik er nog 1 verkocht (had er 1 te veel)
Laatst heb ik er nog 1 verkocht (had er 1 te veel)