Massaschakelaar met bypass

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Mike25
Posts: 563
Joined: Wed Jun 29, 2005 7:51 pm

Massaschakelaar met bypass

Post by Mike25 »

Bestaat er zoiets als een massaschakelaar met gezekerde bypass?
Dat als je dus de prik van de auto afhaalt, er een bescheiden lijntje open blijft om het geheugen van je klokje e.d. onder spanning te houden?

De massaschakelaar dient dan niet zozeer voor het leegtrekken van je accu, maar als een extra beveiliging tegen kortsluiting.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Detroitsteel »

Ja!

of althans, zelf is zoiets samen te stellen in elkgeval.

Neem voor de zekering een thermostatische exemplaar, anders blijf je zekeringen vervangen elke keer dat als vergeet de schakelaar in te schakelen als je probeerd te starten.
new yorker
Posts: 138
Joined: Sun Aug 02, 2009 2:29 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by new yorker »

Vond deze is wel een goed idee hoef je niet steeds je radio in te stellen.


http://www.av-oldtimers.eu/shop_nl/inde ... =9&lang=NL

Bij conrad te koop voor 19 euro moet wel ergens voor minder te vinden zijn (accu-stop)
Image
Mike25
Posts: 563
Joined: Wed Jun 29, 2005 7:51 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Mike25 »

Inderdaad.

Maar hoe werkt zo'n ding nou precies?

Als je het wieltje vastdraaid is er vollop prik (d.w.z. zoveel amp als de accu kan leveren) en als je het wieltje open draait gaat de prik door de zekering en is het dus beperkt afhankelijk van wat voor zekering erin zit?

Of werkt het totaal anders?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by boyanka »

8) gewoon een losse draad trekken met een zwevende zekering er tussen, en een apparte massa naar je accu.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by VetteV8 »

Nee, als je het zo wilt doen, dan moet je de hoofdschakelaar in de + zetten.
Dan schakel je dus ALLES uit, behalve datgene wat je via de zekering rechtstreeks op de accu aansluit; dat ding/onderdeel blijft dus altijd aangesloten via die zweef zekering.

Het gaat niet als je hem in de massa zet, tenzij je een aparte massa op dat onderdeel hebt; dus op een radio zal het niet gaan, want die ziet gewoon al met zijn frame aan de massa van de auto.
Als je iets hebt, wat geïsoleerd opgesteld staat, en dus ook een aparte massa aansluiting heeft, dan kan het wel, maar dat zal wel niet zoveel voorkomen.
Als je een schakelaar hebt met een aansluiting voor een radiogeheugen oid, dan is dat contact-je gewoon verbonden met de accu klem.
Cor
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Caddy_v8 »

Dat wieltje/draaiknop is trouwens geen aanrader. Ik heb er al meerdere op m'n accu gehad, maar na 10/20 keer draaien heb je heel snel los contact. Dan zijn ze al "gaargedraaid".
chiel
Posts: 1365
Joined: Tue Jun 22, 2004 10:24 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by chiel »

Caddy_v8 wrote:Dat wieltje/draaiknop is trouwens geen aanrader. Ik heb er al meerdere op m'n accu gehad, maar na 10/20 keer draaien heb je heel snel los contact. Dan zijn ze al "gaargedraaid".
Ik heb er ook een gehad, werdt zowarm (dus spanningsverlies) dat het plastic wegsmolt. :(
Mike25
Posts: 563
Joined: Wed Jun 29, 2005 7:51 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Mike25 »

boyanka wrote:8) gewoon een losse draad trekken met een zwevende zekering er tussen, en een apparte massa naar je accu.
En als ik nou een bypass wil voor de electronica voor de HELE auto...???
Dus zeg maar een kleine zekering in de hoofdschakelaar van een paar ampere waar de gehele auto op gaat op het moment dat deze uit is (de auto verbruikt dan immers bijna geen stroom)

Dat zou een mooie extra kortsluitingsbeveiliging zijn die dan de hele kabelboom en electrische componenten van de auto beschermt.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Jeroen_Sp »

Je laatste voorstel schiet je toch niks mee op?

Door alles op een kleinere draad te zetten krijg je alleen maar meer weerstand. Het is OF alles niet aangesloten OF alles wel aangesloten. Een beetje aangesloten bestaat niet bij stroom. Zoals boven beschreven, haal je plus pool los met zoiets als hier boven staat dan zal je naar ieder uniek apparaat in je wagen een eigen plus draad moeten trekken. Alleen een radio bijv is te doen. Als je alles in je auto wilt, dan heb je dus niks aan zo een ding.

Ik heb een battery brain op mijn auto zitten (hoofdschakelaar op a.b.). Werkt super, alleen alles wordt wel losgekoppeld. Mijn klokje stopt ook met werken.

Dus wat jij wilt kan niet....
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Supervaags »

VetteV8 wrote:Het gaat niet als je hem in de massa zet, tenzij je een aparte massa op dat onderdeel hebt; dus op een radio zal het niet gaan, want die ziet gewoon al met zijn frame aan de massa van de auto.
Als je iets hebt, wat geïsoleerd opgesteld staat, en dus ook een aparte massa aansluiting heeft, dan kan het wel, maar dat zal wel niet zoveel voorkomen.
Als je een schakelaar hebt met een aansluiting voor een radiogeheugen oid, dan is dat contact-je gewoon verbonden met de accu klem.
Cor
inderdaad hier hoor ik verder niemand over.. het kan alleen als je klokje en radiogeheugen een apart geïsoleerde massa heeft. en inderdaad is dit meestal niet zo en als je dan een aparte massa aanlegt voor de radio zullen andere stroomgebruikers die ook aan dit frame zitten ook ingeschakeld blijven.

beste optie is inderdaad om een aparte gezekerde plus aan te leggen
Mike25
Posts: 563
Joined: Wed Jun 29, 2005 7:51 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Mike25 »

Die battery brain is eigenlijk een perfect apparaatje, zeker i.c.m. de afstandsbediening.

Ik kan dan de radio rechstreeks op de accu aansluiten zodat mijn klokje blijft lopen.
Is het ook verstandig om de ECU (of hoe heet de computer van de auto) rechstreeks op de accu aan te sluiten zodat ook deze power blijft houden op het moment dat de battery brain de rest heeft uitgeschakeld?
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by VetteV8 »

Ja, doen!
Anders moet hij misschien van alles weer opnieuw inleren, afhankelijk van het type en leeftijd.
Cor
darky83
Posts: 190
Joined: Thu Feb 11, 2010 10:08 pm

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by darky83 »

Jeroen_Sp wrote: Ik heb een battery brain op mijn auto zitten (hoofdschakelaar op a.b.). Werkt super, alleen alles wordt wel losgekoppeld. Mijn klokje stopt ook met werken.
Mag ik vragen waar je die gekocht hebt?
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een winkel waar die verkocht wordt maar tot nu toe alleen maar een paar wazige webshops gevonden.

gr
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Massaschakelaar met bypass

Post by Jeroen_Sp »

Ooit bij de ANWB voor een hoop geld. haha.

Laatst heb ik er nog 1 verkocht (had er 1 te veel)
Post Reply