stuurhuis silverado

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Sebastard
Posts: 813
Joined: Fri Apr 04, 2008 5:05 pm

stuurhuis silverado

Post by Sebastard »

Van het weekend geprobeerd het stuur eraf te halen van een maatje van me zn 89 silverado,omdat het bovenste gedeelte van het stuurhuis los zit,en we dat vast wilde zetten.

dat is dus niet gelukt,wel de groote bout van het stuur afgehaald,maar we krijgen het heele stuur er niet af,ook niet met pouli trekker erop,dan trek ik het rubber stuk.
Ik kon wel zien dat het stuur op een spiebaan zat,maar kreeg er geen beweging in door trekken eraan en zo.

door een kapje aan de zijkant eraf te halen,zag ik wel dat er van binnen niets los zat terwijl het stuur en bovenste gedeelte van de kollom wel 6 cm speling zit.

heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

thanx,
sebas.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Pavement Pounder »

Dat moet met een steeringwheel puller, kun je ook zelf maken met een brok ijjzer en een paar boutjes.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by cees V8 »

Flink spanning op het stuur zetten (bijvoorbeeld met beide knieen/benen) en dan op een stuk slagkoper op het schroefdraad ( eerst je moer verwijderen) een ferme tik met een flinke hamer en zo nodig nog een paar. Gaat altijd los zo. Wel veel kracht zetten met de beentjes.

Succes
Sebastard
Posts: 813
Joined: Fri Apr 04, 2008 5:05 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Sebastard »

thanx voor de tips,ik ga zelf wel een pullitrekkerding maken,na verder onderzoek weet ik nu dus dat de twee getapte gaatjes in het stuur voor de pullytrekker is,komt goed,
nu nog uit zien te vinden waar die onwijze speling vandaan komt..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Pavement Pounder »

cees V8 wrote:Flink spanning op het stuur zetten (bijvoorbeeld met beide knieen/benen) en dan op een stuk slagkoper op het schroefdraad ( eerst je moer verwijderen) een ferme tik met een flinke hamer en zo nodig nog een paar. Gaat altijd los zo. Wel veel kracht zetten met de beentjes.

Succes
Als je zo doet dan weleven de moer er los opdraaien, anders mol je het schroefdraad.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Pavement Pounder »

cees V8 wrote:Flink spanning op het stuur zetten (bijvoorbeeld met beide knieen/benen) en dan op een stuk slagkoper op het schroefdraad ( eerst je moer verwijderen) een ferme tik met een flinke hamer en zo nodig nog een paar. Gaat altijd los zo. Wel veel kracht zetten met de beentjes.

Succes
Als je zo doet dan weleven de moer er los opdraaien, anders mol je het schroefdraad.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Corp »

cees V8 wrote:Flink spanning op het stuur zetten (bijvoorbeeld met beide knieen/benen) en dan op een stuk slagkoper op het schroefdraad ( eerst je moer verwijderen) een ferme tik met een flinke hamer en zo nodig nog een paar. Gaat altijd los zo. Wel veel kracht zetten met de beentjes.

Succes
Dat is het slechtste wat je kunt doen, met een beetje geluk breken dan de gegoten plastic delen die de binnenbuis met de buitenbuis van je inklapbare kolom op de plek houden

Een trekker is binnen 3 minuten gemaakt, men neme een stripje dik staal, 2 bouten die in de naaf van je stuur schroeven, een moer en een lange bout, 3 gaatjes in het stripje, moer in de middelste lassen, boutjes erdoor een de middelste aandraaien maar
Sebastard
Posts: 813
Joined: Fri Apr 04, 2008 5:05 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Sebastard »

ja goedde tip!
die trekker ga ik idd wel ff zelf maken,
drie gaatjes boren,en een moertje erop lassen,no problemo.

maar wat die speling dan kan zijn.zien we dan wel iig.
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by JurgenS »

Speling komt van het 'tilt steer', heb net hetzelfde gehad bij mijn 89 silverado. Heb het niet zelf gefixed maar is in de garage gebeurd.
Sebastard
Posts: 813
Joined: Fri Apr 04, 2008 5:05 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Sebastard »

weet je misschien hoe ze dat gedaan hebben?
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by cees V8 »

Ok, de slechtste manier dus....ik doe het al tientallen malen zo en het gaat altijd goed. Het is een conische splain en dus één goede tik en hij is los, maar dan wel goed laten dragen/ spanning zetten op het stuurwiel. En moer laten zitten is niet nodig als je koper gebruikt en loodrecht (axiaal) op de stuurasas tikt. Dus met een hamer op het koper tikken. Niet messing, niet brons, maar koper. In de volksmond roodkoper.

Die speling wordt veroorzaakt door het veel leunen/trekken aan het stuurwiel. Er zitten, als ik het me het nog goed HERINNER, een 6 of 8 tal schroeven (ik meen inbus) los. Deze zitten van achter naar voren in de naaf van het stuur wiel. Die naaf is van aluminium en dus zacht. Heel makkelijk lopen die door het trekken en leunen los. Ik heb ze vast gelijmd met Locktite en daarna nooit meer last gehad (9 jaar) Het is een hele operatie. 6 uur deed ik er over.
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by JurgenS »

Sebastard wrote:weet je misschien hoe ze dat gedaan hebben?

Geen idee hoe ze het gedaan hebben maar weet wel dat het stuurhuis behoorlijk uit elkaar moest ervoor.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: stuurhuis silverado

Post by Corp »

Over het algemeen werkt het aandraaien van de pennen waarop de boel scharniert maar omdat het huis van alu is en de pennen staal is soms het huis uitgeneukt en kun je op zoek naar een ander deel of een andere kolom
Post Reply