edelbrock intake, welke?
edelbrock intake, welke?
hallo mensen,
ik wil op mijn 1986 suburban met 350 V8, een edelbrock, aluminium intake.
nu rij ik alleen op lpg, is model 2101 daarvoor geschikt, of is er een betere keus voor lpg bedrijf?
ik wil op mijn 1986 suburban met 350 V8, een edelbrock, aluminium intake.
nu rij ik alleen op lpg, is model 2101 daarvoor geschikt, of is er een betere keus voor lpg bedrijf?
Re: edelbrock intake, welke?
ik dacht dat een singleplane meestal het beste is voor lpg.
maar dat heb ik alleen van horen en zeggen.
en single plane's zijn dan een Edelbrock victor of een torker 2, of iets dergelijks.
maar dat heb ik alleen van horen en zeggen.
en single plane's zijn dan een Edelbrock victor of een torker 2, of iets dergelijks.
Re: edelbrock intake, welke?
Voor standaard blok kleine single plane, of bv een airgap RPM.
Edelbrock Victor is waarschijlijk veel te groot.
Holley heeft ook goede intakes, bv Street Dominator is een goede.
Chevy-intakes hebben standaard geen scheiding tussen intake en liftergallery, als dat er zit op een intake is dat een pre.
Edelbrock Victor is waarschijlijk veel te groot.
Holley heeft ook goede intakes, bv Street Dominator is een goede.
Chevy-intakes hebben standaard geen scheiding tussen intake en liftergallery, als dat er zit op een intake is dat een pre.
Re: edelbrock intake, welke?
ik heb wel voorkeur voor een edelbrock, want die zijn gebruikt te koop vanaf $50.......
dus ik moet een single plane nemen.
bedankt.
dus ik moet een single plane nemen.
bedankt.
Re: edelbrock intake, welke?
Een gebruikte holley of weiand intake is niet duurder hoor.
Ik zou niet zomaar willekeurig een intake kopen, alleen omdat t toevallig single plane en goedkoop is
Op een standaard motor is een Victor gewoon te groot, Airgap RPM is prima en ook van Edelbrock.
Als het alleen om goedkoop en alu gaat, dan is een simpele performer intake, of de vergelijkbare kopie van bv summit oid ook prima.
Ik zou niet zomaar willekeurig een intake kopen, alleen omdat t toevallig single plane en goedkoop is
Op een standaard motor is een Victor gewoon te groot, Airgap RPM is prima en ook van Edelbrock.
Als het alleen om goedkoop en alu gaat, dan is een simpele performer intake, of de vergelijkbare kopie van bv summit oid ook prima.
Re: edelbrock intake, welke?
ik keek effe op de edelbrock site, en zag een performer airgap 2601, maar er staat niet bij of ie single plane is......
en op de summit site zie ik dat als ik een single plane kies, er geen model beschikbaar is voor het toerengebied: 1500-5500, en dat moet ik wel hebben.
hoe zit dat?
en op de summit site zie ik dat als ik een single plane kies, er geen model beschikbaar is voor het toerengebied: 1500-5500, en dat moet ik wel hebben.
hoe zit dat?
Last edited by gert on Thu Oct 06, 2011 8:58 pm, edited 1 time in total.
Re: edelbrock intake, welke?
Is dual plane, maar wel van een heel goed ontwerp. De airgap zorgt dat je inlaat mengsel iets koeler blijft.
Re: edelbrock intake, welke?
dat snap ik, en das mooi, dus in dat geval kan ik wel een dual plane nemen?
waarom maakt dat wat uit bij lpg bedrijf?
waarom maakt dat wat uit bij lpg bedrijf?
Re: edelbrock intake, welke?
Er is niet zoiets als "moeten" he.
LPG-mengsel is iets volumineuzer dan benzine-mengsel, dus iets grotere intake heeft voordelen, maar geen overkill natuurlijk.
Daarnaast heeft LPG geen last van de nadelen van single plane bij lagere flowsnelheid, zie verder stukje hieronder.
Bedenk ook dat er de afgelopen 40 jaar ook wel iets verbeterd is aan intake-ontwerp, waardoor bv zon RPM ook een goede keus is.
LPG-mengsel is iets volumineuzer dan benzine-mengsel, dus iets grotere intake heeft voordelen, maar geen overkill natuurlijk.
Daarnaast heeft LPG geen last van de nadelen van single plane bij lagere flowsnelheid, zie verder stukje hieronder.
Bedenk ook dat er de afgelopen 40 jaar ook wel iets verbeterd is aan intake-ontwerp, waardoor bv zon RPM ook een goede keus is.
Re: edelbrock intake, welke?
aardig stukje literatuur.
is het slim, om ivm het "open plenum" verhaal, de scheidingswand die bij sommige intakes net onder de carb. staat ,weg te nemen?
is het slim, om ivm het "open plenum" verhaal, de scheidingswand die bij sommige intakes net onder de carb. staat ,weg te nemen?
Re: edelbrock intake, welke?
Daar kan je mee experimenteren natuurlijk. Je werkt toch niet met een carb met 4 gescheiden venturi, maar met een Impco mixer met 1 airvalve (die je zou kunnen beschouwen als een variabele venturi)
Een ander punt van aandacht is de heatriser afdichten waar uitlaatgas van de ene kop naar de ander gaat, en de klep in het spruitstuk verwijderen.
Een ander punt van aandacht is de heatriser afdichten waar uitlaatgas van de ene kop naar de ander gaat, en de klep in het spruitstuk verwijderen.
Re: edelbrock intake, welke?
die heatriser las ik uiteraard dicht.
1 ding is me nog niet duidelijk:
alle single plane intakes zijn bedoeld voor het toerengebied 3000-6000+, mijn motor is stock, en dat blijft ie, terwijl er wel dual planes zijn voor mijn toerengebied:0- 5500.
waarom dan een single plane?
1 ding is me nog niet duidelijk:
alle single plane intakes zijn bedoeld voor het toerengebied 3000-6000+, mijn motor is stock, en dat blijft ie, terwijl er wel dual planes zijn voor mijn toerengebied:0- 5500.
waarom dan een single plane?
Re: edelbrock intake, welke?
Lees dat stukje nog eens.
De specs voor die single plane dingen gaan uit van benzine, niet LPG. Een milde single plane (bv Holley Street dominator of Torker) zal geen nadelen geven op LPG maar op benzine mogelijk wel matige respons onderin geven.
Een dikke Indy-race-intake zal echter niet werken op stock motor.
Daarnaast, wat boeit het of iets goed werkt bij 0 rpm, stilstaand presteren ze allemaal gelijk
De specs voor die single plane dingen gaan uit van benzine, niet LPG. Een milde single plane (bv Holley Street dominator of Torker) zal geen nadelen geven op LPG maar op benzine mogelijk wel matige respons onderin geven.
Een dikke Indy-race-intake zal echter niet werken op stock motor.
Daarnaast, wat boeit het of iets goed werkt bij 0 rpm, stilstaand presteren ze allemaal gelijk
Re: edelbrock intake, welke?
Ik weet niet wat anderen ervan vinden hier, maar power plus is een firma van ex edelbrock medewerkers en die maken knock off's een stuk goedkoper.. Ik heb er een op mijn montie en nog geen nadelige gevolgen. Maar ik ben dan ook geen fanaticus...
Is maar een tip kijk maar of je er iets mee kan
http://www.professional-products.com/ma ... Bchevy.php
Is maar een tip kijk maar of je er iets mee kan
http://www.professional-products.com/ma ... Bchevy.php
-
- Posts: 249
- Joined: Tue Mar 25, 2008 10:42 pm
Re: edelbrock intake, welke?
Kan iemand mij uitleggen wat 'single plane' en 'dual plane' inhoud?