Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keuring ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
TurboTijn
Posts: 8
Joined: Wed Sep 21, 2011 9:50 am

Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keuring ?

Post by TurboTijn »

Ik ben in de states op zoek naar een pre 60'er yank.
Kwam een geshavede Ford tegen uit 1950 met oa geshavede deuren, verwijderde ruitenwissers en gefrenchde koplampen en achterlichten..
Al met al nogal wat apk afkeurpunten dus.
Nou weet ik dat een auto met nederlands kenteken van voor 1960 geen apk plicht heeft.
Maar hoe zit dat met een auto die geimporteerd word ? Bij de rdw zullen ze er niet moeilijk om doen. Maar moet een geimporteerde auto van voor 1960 na de rdw keuring 1x APK gekeurd worden òf helemaal nooit meer ?

Wie kan me hier iets meer over vertellen ? (ik kan wel de rdw mailen, maar wil geen slapende honden wakker maken)

Grtz.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by sjak_brak »

TurboTijn wrote: Maar hoe zit dat met een auto die geimporteerd word ? Bij de rdw zullen ze er niet moeilijk om doen. Maar moet een geimporteerde auto van voor 1960 na de rdw keuring 1x APK gekeurd worden òf helemaal nooit meer ?
RDW-keuren en klaar.

Die geshavede-deuren doen ze wel moeilijk over bij de RDW.

Verder is er niks mis met mailen met de RDW.
TurboTijn
Posts: 8
Joined: Wed Sep 21, 2011 9:50 am

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by TurboTijn »

Oke dan.
Maw komt hij dus niet door de rdw keuring ivm de deuren ?

Klinkt misschien raar, maar komt hij dan zonder deuren door de rdw keuring ? Heb verhalen gehoord dat je een half gedemonteerd restauratieproject naar binnen kunt rollen en die word wel gekeurd.
Zijn zelfs mensen met een carosserie van een classic mini naar de rdw gegaan om het op kenteken te krijgen..
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by Thing »

zonder ruitenwissers is afkeur als er een voorruit IN zit;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by sjak_brak »

TurboTijn wrote: Zijn zelfs mensen met een carosserie van een classic mini naar de rdw gegaan om het op kenteken te krijgen..
Aangeboden voertuig voor keuring moet minimaal rollend zijn.

Verder is er verschil tussen EU-import en import uit derdenlanden (bv Zwitserland, Rusland, USA, enz). Bij EU-import is het alleen kwestie van schouwen.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by Thing »

TurboTijn wrote: in de states op zoek .
;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by sjak_brak »

Ja daarom. Bij het aangehaalde voorbeeld van een mini denk ik eerder aan UK-import dus schouwen, vandaar ff melden dat het wellicht geen goede vergelijking is ;)
Firefly
Posts: 855
Joined: Sun Jul 01, 2007 1:47 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by Firefly »

TurboTijn wrote:Oke dan.
Maw komt hij dus niet door de rdw keuring ivm de deuren ?

Klinkt misschien raar, maar komt hij dan zonder deuren door de rdw keuring ? Heb verhalen gehoord dat je een half gedemonteerd restauratieproject naar binnen kunt rollen en die word wel gekeurd.
Zijn zelfs mensen met een carosserie van een classic mini naar de rdw gegaan om het op kenteken te krijgen..
Je kan toch heel simpel een stripje metaal buigen, gaatje aan de ene kant erin boren en dat aan het slotstangetje maken? Dan steek je het andere uiteinde van dat stripje langs de strip en het raamrubber en heb je weer een deurklink. Dan kan je dat er na de keuring weer af gooien.
Mobart
Posts: 662
Joined: Sun Nov 05, 2006 9:54 am

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by Mobart »

auto moet wel lopen (motor dus) maar hoeft niet te rijden.. dit ivm eventuele dB meting.. voor de rest moet ie wel apk waardig zijn..

- remmen
- verlichting
- ophanging
- deuren normaal te openen van binnen en buiten (dus dat met dat metalen stripje is een goede oplossing)
- wissers 2x bij hele ruit 1x bij gespleten ruit en géén als er geen ramen in zitten..
- mbt tot chassis-aanpassingen, daar zijn de meningen over verdeelt. Maar als het netjes is gebouwd laat de rdw veel toe..

Ik praat hier dus over een auto die van buietn de EU word geïmporteerd.
correct me if í'm wrong...
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by rene74monte »

bij een import buiten europa , amerika dus bv moet je naar de rdw , en dan doen ze ook een eenmalige apk keuring , dus zo makkelijk kom je er niet van af
grandlemans
Posts: 466
Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by grandlemans »

Wat houdt alleen schouwen in??
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by Wheel »

Bij schouwing wordt identiteit van het voertuig bekeken. (of de papieren kloppen) En of het voertuig afwijkt van orgineel... Maar bij schouwing moet voertuig OOK apk waardig zijn... In hoeverre er naar gekeken wordt ligt aan individuele keurmeester.
grandlemans
Posts: 466
Joined: Sun Jun 19, 2011 12:46 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by grandlemans »

Thanx voor de uitleg :thumbs:
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by sjak_brak »

Wheel wrote:Maar bij schouwing moet voertuig OOK apk waardig zijn...
Nee, daar zit m nou net het verschil. Bij schouwing kan je ook een keuring aanvragen bij de RDW, maar hoeft niet. Als identiteit naar behoren is vastgesteld krijg je kenteken en kan je dan zelf de APK elders verzorgen, of bv meteen kenteken schorsen. Maar is nvt bij us-import.
Wheel
Posts: 881
Joined: Tue Jul 19, 2011 1:29 pm

Re: Bij import : Auto van voor 1960 APK keuren na rdw keurin

Post by Wheel »

Nee, daar zit m nou net het verschil. Bij schouwing kan je ook een keuring aanvragen bij de RDW, maar hoeft niet. Als identiteit naar behoren is vastgesteld krijg je kenteken en kan je dan zelf de APK elders verzorgen, of bv meteen kenteken schorsen. Maar is nvt bij us-import.
Hij hoeft niet bij de RDW apk gekeurd te worden als hij van binnen de eu komt. Maar in april bij mijn eigen keuring zei de keurmeester zelf nog tegen me dat een voertuig bij schouwing OOK apk waardig aangeboden moet worden ookal hoeft hij niet apk gekeurd te worden. daarom zeg ik het is afhankelijk van de keurmeester in wat voor toestand hij hem accepteerd voor schouwing.
Post Reply