Bolle borrelende / spugende accu

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Bolle borrelende / spugende accu

Post by Wilf »

Bij m'n DeSoto heb ik een 6v-accu die al een beetje bol stond hier en daar. Bij normaal rijden is er echter weinig aan de hand. Na een lange rit wil hij wel eens heel licht blubben.

Laatst had ik een startprobleem (vochtige verdeler) en heb ik doorgestart. Hoe langer ik doorstartte hoe erger de accu begon te borrelen en water te spugen. Nu dacht ik dat dat juist zou gebeuren als een accu overladen wordt, maar blijkbaar kan dit ook als er veel van hem geëist wordt. Deze accu zat er volgens mij al in Amerika in en deze auto is alweer een tijdje in Europa. Is dit borrelen en spugen gerelateerd aan de leeftijd (slechte staat) van de accu of geeft de startmotor teveel weerstand? Ofwel: Als ik nu een nieuwe accu plaats, gaat het dan goed of heb ik dan hetzelfde probleem?
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Bolle borrelende / spugende accu

Post by VetteV8 »

Dat 'koken' komt door een te hoge inwendige weerstand, want waar weerstand is, wordt warmte ontwikkeld.
Een lood accu heeft een enorm lage inwendige weerstand [als het goed is], dus als hij gaat borrelen bij hoge stromen [en start stromen zijn natuurlijk vele malen hoger dan laadstromen], dan zal dat dus betekenen, dat íe aan het einde van zijn loopbaan is.
Cor
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Bolle borrelende / spugende accu

Post by Wilf »

Dat hoopte ik al. Bedankt voor de bevestiging, dan ruil ik hem simpelweg om voor een nieuwe. :thumbs:
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: Bolle borrelende / spugende accu

Post by VetteV8 »

DAT zal wel niet gaan lukken, tenzij met bijbetaling :lol:
Succes
Cor
Post Reply