acculader

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Tiki God
Posts: 6221
Joined: Mon Nov 01, 2004 11:06 am

acculader

Post by Tiki God »

ik heb een Optima redtop accu, die is bijna leeg.
Kan iedere lader alle soorten 12V accu's laden?

Wat is een goede lader? Welk merk waar te koop?
Het liefst heb ik geleik een druppellader.

Maar er zit nog al wat prijsverschil in. Van zo'n 19 euro tot een paar honderd euro.

Marcel
enrique
Posts: 1102
Joined: Thu Feb 07, 2008 9:31 pm

Re: acculader

Post by enrique »

Oplaad instructies

De oplaadcycli van een Optima accu zijn niet erg afwijkend van een traditionele accu. Gebruik altijd een lader met gestabiliseerde spanning, zoals de door ons verkochte Ctek laders. Bij plaatsing in een auto kunt u de accu opladen door de dynamo, mits deze een spanning afgeeft tussen 13,3 en 15,0 volt.

Geplukt van
http://www.caravanmovershop.nl/informat ... a-accu.php

Groeten
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: acculader

Post by rulez »

een oplader is om de accu snel op te laden, een druppellader doet dit heel langzaam en vervolgens weer ontladen.
ligt eraan wat je het meeste zult gebruiken en wat je budget is.

een beetje optimate druppellader, ik heb er eentje voor 6 en 12 volt en een gewone lader voor ook 6 en 12 volt en 3 en 6 ampere.
gebruik ze voor zowel de autos als de motoren dus voor 120 eurootjes ben ik klaar. en de 3-4 accus wisselen om de 4-6 dagen op de lader (tussen oktober en maart)
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: acculader

Post by olle griese »

Ik heb in mijn auto,s zowel rode als gele optima,s en laad ze met een gewone goedkope lader.
Nog nooit geen problemen mee gehad.
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: acculader

Post by thunderbuick »

Ja. :)
Het goedkoopste ding gaat hem vol krijgen mits de accu goed is.
Btw. er zijn bv c-tec apparaatjes die hem laden maar ook als druppellader kunnen dienen, klein en handzaam.
Het is maar net wat je er voor over hebt en wat de doelstelling is want eentje die redelijk amperes laad per uur kost een paar centen meer.
Een goedkope lader krijgt hem ook vol maar duurt even langer en dan heb je nog niet eentje die bv je accu goed houd als hij langere tijd staat.
Accu's gaan het snelst om zeep door een vrijwel volledige ontlading.
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: acculader

Post by olle griese »

een optima gaat niet stuk bij 100% ontlading :P
68RS
Posts: 30
Joined: Fri Apr 15, 2011 6:58 am

Re: acculader

Post by 68RS »

Ik weet het zo niet..

Ik heb ook een optima redtop, was overlaatst helemaal leeg. Daar moet je dan toch geen snellader ophangen? Heb toen een Ctek druppellader gekocht, die heeft een stand speciaal voor diep ontladen batterijen. Kost wel wat centen maar goed.. die optima ook!
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: acculader

Post by thunderbuick »

Nee, die optima's gaan wel vanzelf stuk :lol: :P
Sommige halen de 3 jaar niet.
Voor wat een optima kost zou die in verhouding minimaal 10 jaar mee moeten gaan, en dat gaan ze dus niet.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: acculader

Post by Wilf »

Een Ctek-oplader is een goede aanrader. Goede prijs/kwaliteitverhouding en superhandzaam (zit een zakje bij, weegt niks, ideaal voor in de kofferbak).
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: acculader

Post by Frans455 »

thunderbuick wrote:Nee, die optima's gaan wel vanzelf stuk :lol: :P
Sommige halen de 3 jaar niet.
Voor wat een optima kost zou die in verhouding minimaal 10 jaar mee moeten gaan, en dat gaan ze dus niet.
Die red tops zijn anders dan yellow tops overigens ... een redtop (start accu) moet je regelmatig gebruiken om even te starten en dan weer bijladen ... een yellow top (semi tractie) kan veel meer hebben ... ik heb een yellow top van zeker 10 jaar oud ... leeft nog steeds trouwens.

Als Optima's helemaal leeg zijn dan kan het wel een dag of twee duren voor ie weer vol is ... en laden met een laag amperage - dus inderdaad laden met de goedkoopste acculader :D
Tiki God
Posts: 6221
Joined: Mon Nov 01, 2004 11:06 am

Re: acculader

Post by Tiki God »

thanx ik ga eens kijken
Post Reply