Remmen upgrade '72 Riviera
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Remmen upgrade '72 Riviera
Ik wil de remmerij oppakken van de Riviera. Nu wil ik om te beginnen de voorremschijven een slag groter hebben qua diameter en 4 of 6 piston remklauwen. Hiervoor heb ik ook andere spindels nodig, omat het zadel waar de remblokken op rusten onderdeel is van de spindels.
Nu snap ik dat je spindels van een andere auto niet 1 op 1 kunt overzetten, omdat je ook zit met de geometrie van het hele spul. Nu zat ik te denken om bijvoorbeeld het hele complete spul van een Corvette over te zetten, dus schijven, remklauwen, spindels en draagarmen, ook gewoon omdat het cool is..
Voor Buick is er in de aftermarket zo weinig te koop, dus je kan niet zo ff een pasklaar Bear-setje monteren en klaar is kees.. Ik snap dat het aardig wat pas en meetwerk zal worden en dat het een en ander aangepast / verlast en geslepen zal moeten worden wil het passen.
Desnoods maak ik zelf draagarmen en laat ik de lassen röntgen.
Nu zal ik niet de eerste zijn die een dergelijke ombouw wil gaan uitvoeren op een auto waar in het aftermarketgebeuren niets voor te krijgen is. Alle tips / info / foto's welkom
De remmen achter wil ik ook ombouwen naar schijven, maar daar zijn heel misschien nog ombouwsetjes van te koop die wellicht passen.
Nu snap ik dat je spindels van een andere auto niet 1 op 1 kunt overzetten, omdat je ook zit met de geometrie van het hele spul. Nu zat ik te denken om bijvoorbeeld het hele complete spul van een Corvette over te zetten, dus schijven, remklauwen, spindels en draagarmen, ook gewoon omdat het cool is..
Voor Buick is er in de aftermarket zo weinig te koop, dus je kan niet zo ff een pasklaar Bear-setje monteren en klaar is kees.. Ik snap dat het aardig wat pas en meetwerk zal worden en dat het een en ander aangepast / verlast en geslepen zal moeten worden wil het passen.
Desnoods maak ik zelf draagarmen en laat ik de lassen röntgen.
Nu zal ik niet de eerste zijn die een dergelijke ombouw wil gaan uitvoeren op een auto waar in het aftermarketgebeuren niets voor te krijgen is. Alle tips / info / foto's welkom
De remmen achter wil ik ook ombouwen naar schijven, maar daar zijn heel misschien nog ombouwsetjes van te koop die wellicht passen.
-
- Posts: 1521
- Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Was ook benieuwd hoe de ombouw van de achter remmen bij deze gegaan was... eigenaar heb ik jammer genoeg niet aangetroffen daar. Voor was origineel.
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Geen bekende van het v8buick forum, Rob?
-
- Posts: 1521
- Joined: Sun Feb 18, 2007 11:37 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Nee, ik had het daar ook al eens gevraagd.
Edit: op andere foto kon ik wel z'n naam onderscheiden: David Zamora uit Albuquerque, zat een license plate op uit NM.
Edit: op andere foto kon ik wel z'n naam onderscheiden: David Zamora uit Albuquerque, zat een license plate op uit NM.
-
- Posts: 555
- Joined: Fri Mar 12, 2004 12:40 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Als je alleen al betere remklauwen en blokken monteerd is al een wereld van verschil.
Want wanneer rem jij heel vaak heel hard, dat je grotere remschijven etc echt nodig hebt? 8)
Want wanneer rem jij heel vaak heel hard, dat je grotere remschijven etc echt nodig hebt? 8)
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Grotere schijven betekent niet per definitie kortere remweg, maar wel grotere thermische capaciteit, dus consistenter remmen, ook bij ludiek rijden. Bij wagens van 2+ton is wat extra capaciteit nooit weg als je gaat stampen, aangezien de fabriekssetup niet echt overhoudt.
Nadeel van grotere schijven enz is groter ongeveerd gewicht, en daarnaast kan het in sommige gevallen ook de handling nadelig beinvloeden (maar handling zal wss niet echt aan de orde zijn bij dit soort wagens)
Wat al veel kan schelen is andere remvloeistof (DOT 5.1), enige nadeel daarvan is dat het wat duurder is dan DOT4. Na middagje trappen klein beetje aftappen/wegflikkeren en vers bijvullen in de HRC.
Schijven achter is sowieso verbetering tov trommels.
Nadeel van grotere schijven enz is groter ongeveerd gewicht, en daarnaast kan het in sommige gevallen ook de handling nadelig beinvloeden (maar handling zal wss niet echt aan de orde zijn bij dit soort wagens)
Wat al veel kan schelen is andere remvloeistof (DOT 5.1), enige nadeel daarvan is dat het wat duurder is dan DOT4. Na middagje trappen klein beetje aftappen/wegflikkeren en vers bijvullen in de HRC.
Schijven achter is sowieso verbetering tov trommels.
-
- Posts: 1326
- Joined: Mon Feb 02, 2004 11:20 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
kan je achterhalen of je GM short of tall spindles hebt?
http://www.kore3.com/products.php?cat=14
hiermee kun je wel een C5/C6 kitje op je buick krijgen..
http://www.kore3.com/products.php?cat=14
hiermee kun je wel een C5/C6 kitje op je buick krijgen..
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
CharlieCamaro wrote:kan je achterhalen of je GM short of tall spindles hebt?
http://www.kore3.com/products.php?cat=14
hiermee kun je wel een C5/C6 kitje op je buick krijgen..
Hele mooie oplossing! Het nadeel alleen is dat je tevens overgaat van standaard 5 x 5" wheel bolt pattern naar 5 x 4 3/4" en dat zou dus betekenen dat ik andere wielen moet gaan kopen.. Dat gaat dus niet gebeuren. Die Intro's waren al duur genoeg.
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
2 redenen:Speedybuick wrote:Als je alleen al betere remklauwen en blokken monteerd is al een wereld van verschil.
Want wanneer rem jij heel vaak heel hard, dat je grotere remschijven etc echt nodig hebt? 8)
1) 20" velgen gevuld met een paar dikke schijven is gewoon bruut.
2) Als ik ergens met 160 km/h plots moet remmen wil ik ook dat hij dat doet met 2300 kg..
Wat versta je onder betere remklauwen? Wat er nu onder zit zijn de standaard 2 piston remklauwen van GM, dan ga je al gauw over op 4 piston lijkt mij?
Ik heb inmiddels wel een lijstje met 5 x 5" bolt pattern auto's waar vast wel een aantal auto's tussen zitten die standaard schijfremmen achter hebben. Dan wordt het een kwestie van passen, meten en zoeken naar de geschikte auto waar dan eventueel de schijven van gebruikt gaan worden.
Ik lees ook dat bij KORE3 de originele remklauwmontagepunten van de spindels afgeslepen moeten worden, zodat er grotere schijven op gemonteerd kunnen worden. In dat geval kan ik mijn standaard spindels houden en scheelt dat een hoop werk, omdat ik het dan niet hoef om te bouwen naar andere spindels.
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Ik heb nog wel een goed boek liggen over performance remmen, nadruk ligt op hoe en waarom het allemaal werkt. Aan ieder onderdeel van het remsysteem is een hoofdstuk gewijd, te beginnen met de banden, verder uiteraard leidingen, remvoeistof, hoofdremcilinder, klauwen, remblokken (materiaalkeuze!), verdeelbokje, etc. Kan je wel lenen of overnemen.
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
hier staat ook nog wel wat info over je achter remmen ombouwen naar schijven.
lijkt me wel dat je sowieso moet overstappen op een losse spindel
kijk ook eens naar de remmen van een c10/c20, die zijn ook 5x5 en kwam op het i-net wel een paar 13 en 14 inch schijven tegen her en der ( zowel voor als achter )
Groeten lennard
lijkt me wel dat je sowieso moet overstappen op een losse spindel
kijk ook eens naar de remmen van een c10/c20, die zijn ook 5x5 en kwam op het i-net wel een paar 13 en 14 inch schijven tegen her en der ( zowel voor als achter )
Groeten lennard
-
- Posts: 1326
- Joined: Mon Feb 02, 2004 11:20 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
tjah dat had ik niet bedacht natuurlijk.. maar goed, misschien moet je ze gewoon eens bellen en hebben ze wel een oplossing voor je die niet op hun site staat..themidnightcruiser wrote:
Hele mooie oplossing! Het nadeel alleen is dat je tevens overgaat van standaard 5 x 5" wheel bolt pattern naar 5 x 4 3/4" en dat zou dus betekenen dat ik andere wielen moet gaan kopen.. Dat gaat dus niet gebeuren. Die Intro's waren al duur genoeg.
dat kore3 is verder wel mooi spul staat eigenlijk ook op mijn verlanglijstje..
-
- Posts: 4564
- Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Ik heb diverse ombouwsetjes gevonden om de trommels om te bouwen naar schijfremmen voor 10 /12 bolt achterassen, maar die hebben allemaal de 5 x 4,75" bolt pattern. Ik heb 5 x 5" bolt pattern nodig en die vind ik wel bij '71 - '87 Chevy trucks, maar gebruiken die ook een 10 / 12 bolt GM achteras? En is dat dezelfde as die bij de personenwagens werd gebruikt?
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Wat jij wil heb ik al gedaan met de Sub. Ik had ook remklauwen aan de spindels vast. Maar daar zitten ook nog draad gaten in, daar heb ik weer nieuwe schetsplaten voor gemaakt. 13'' corvette c6 schijven en c5 klauwen (2piston) c5 hrc +bekr. naven laten cnc draaien/frezen de lagermaten orgineel gehouden en de schijfdiepte aangepast dat alles samen werkte. Heb later de schetsplaten ook nog aan de spindels gelast met tig. Zoek maar eens in mijn topic van de sub ergenst achter aan dit was een van de laatste verbouwingen.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Remmen upgrade '72 Riviera
Voor de 63-69 Riviera's is er een setje te koop, die hebben ook een 12 bolt en 5 x 5 steek.
http://www.jamcosuspension.com/products/productID/1149
http://www.jamcosuspension.com/products/productID/1149