Hij start niet. Losse slang?
Hij start niet. Losse slang?
Hoi,
Vanochtend wilde mijn Thunderbird uit 1978 niet starten.
Na ongeveer 10 sec. starten kwam er ineens rook onder de motorkap vandaan.
Toen ik de motorkap open maakte was de rook al bijna weg dus ik kon niet zien waar het vandaan was gekomen.
Na een beetje rondkijken zag ik dat er een slangetje los hing.
Het slangetje eindigd in een soort H stukje op het schutboord waar nog drie andere slangetjes op zitten.
Na het slangetje terug geplaatst te hebben starte de Ford direct.
Omdat ik net mijn Ducati bij de dealer heb staan om de kleppen te stellen en mijn vrouw haar auto zelf nodig had moest ik toch met de Tbird naar mijn werk.
Onderweg nog even getankt en hij starte toen bij de eerste omwenteling.
Verder rijd hij zoals altijd als nieuw en niets geks gemerkt.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn geweest.
Heeft dat slangetje ermee te maken of was het toeval en lag dat slangetje al langer los????
Ik heb ook geen idee waar dat slangetje voor dient.
Vanochtend wilde mijn Thunderbird uit 1978 niet starten.
Na ongeveer 10 sec. starten kwam er ineens rook onder de motorkap vandaan.
Toen ik de motorkap open maakte was de rook al bijna weg dus ik kon niet zien waar het vandaan was gekomen.
Na een beetje rondkijken zag ik dat er een slangetje los hing.
Het slangetje eindigd in een soort H stukje op het schutboord waar nog drie andere slangetjes op zitten.
Na het slangetje terug geplaatst te hebben starte de Ford direct.
Omdat ik net mijn Ducati bij de dealer heb staan om de kleppen te stellen en mijn vrouw haar auto zelf nodig had moest ik toch met de Tbird naar mijn werk.
Onderweg nog even getankt en hij starte toen bij de eerste omwenteling.
Verder rijd hij zoals altijd als nieuw en niets geks gemerkt.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn geweest.
Heeft dat slangetje ermee te maken of was het toeval en lag dat slangetje al langer los????
Ik heb ook geen idee waar dat slangetje voor dient.
Re: Hij start niet. Losse slang?
Ik heb geen idee welk deel van de motor ik nu zie. Van waar naar waar loopt deze slang. Want het deel wat je nu beschrijft is wat onduidelijk.
Re: Hij start niet. Losse slang?
Ja sorry daar heb je wel een punt.
Het rode pijltje wijst precies naar voren.
Je ziet nog net een stukje van het schutboord beige kleur.
Het is dus helemaal aan de achterkant van de motoruimte net tegen het schutboord aan.
Het rode pijltje wijst precies naar voren.
Je ziet nog net een stukje van het schutboord beige kleur.
Het is dus helemaal aan de achterkant van de motoruimte net tegen het schutboord aan.
Re: Hij start niet. Losse slang?
Als het andere eind van dat slangetje op je ontsteking zit is het je vacuumgestuurde vervroeger van je ontsteking.
Re: Hij start niet. Losse slang?
Het is in ieder geval een vacuumslangetje, dat H-stukje op je schutbord is een soort van 'splittertje'.
-
- Posts: 2835
- Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm
Re: Hij start niet. Losse slang?
gaat de motor roken als hij niet vervroegt dan?
Re: Hij start niet. Losse slang?
Ik hoorde op een gegeven moment vlak voordat de rook kwam ook een soort Piiieeuuuw plof!Supervaags wrote:gaat de motor roken als hij niet vervroegt dan?
Haha beter kan ik het niet omschrijven.
Ik denk misschien een klein beetje backfire?? En dat de rook dan uit het luchtfilter is gekomen???
Geen idee is een gok....
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Hij start niet. Losse slang?
Ja dat is een backfire door de carb, meestal indiceert dat een arm mengsel en dat kan kloppen met een losse vacuumslang.
De rook is een mengsel van benzine dampen die terugslaat.
Eventueel een tipje als dit gebeurt en het mengsel ontbrand meteen (meestal met de luchtfilter eraf) niet schrikken en doorstarten tot de vlammen weg zijn.
De rook is een mengsel van benzine dampen die terugslaat.
Eventueel een tipje als dit gebeurt en het mengsel ontbrand meteen (meestal met de luchtfilter eraf) niet schrikken en doorstarten tot de vlammen weg zijn.
-
- Posts: 3012
- Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am
Re: Hij start niet. Losse slang?
Lekkerbelangrijk.nl, maar starten en aanslaan zijn toch echt twee verschillende dingen...Wolfman wrote: Vanochtend wilde mijn Thunderbird uit 1978 niet starten.
Na ongeveer 10 sec. starten ......
......
Na het slangetje terug geplaatst te hebben starte de Ford direct.
Net als stoppen en vertragen...
Re: Hij start niet. Losse slang?
Ok iedereen bedankt voor zijn al dan niet nuttige bijdrage.
Ik neem aan dat het probleem nu verholpen is en dat het dus het slangetje was.
Ik zag wel dat er geen klemmetje op het slangetje zat. Ik ga dat eerst maar eens regelen.
Ik neem aan dat het probleem nu verholpen is en dat het dus het slangetje was.
Ik zag wel dat er geen klemmetje op het slangetje zat. Ik ga dat eerst maar eens regelen.
-
- Posts: 3038
- Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm
Re: Hij start niet. Losse slang?
Dat kun je toch heel simpel zelf even controleren ?Wolfman wrote:Heeft dat slangetje ermee te maken of was het toeval en lag dat slangetje al langer los????
Motor starten (check goed of hij ook aanslaat...) en vervolgens het bewuste slangetje lostrekken
Dat geluidje dat jij hoorde was hoogstwaarschijnlijk een klep in jouw kachelsysteem die sloot nadat het vacuum was weggevallen.
Tenminste: Als het slechts "Piiieeuuuw plof!" was, zoals jij het omschreef:
PIIEEUUUW PLOF! kan duiden op iets geheel andersWolfman wrote:een soort Piiieeuuuw plof!
-
- Posts: 524
- Joined: Fri Apr 16, 2010 10:18 am
Re: Hij start niet. Losse slang?
ff mosterd na de maaltijd. Ik ga ook voor het slangentje. Normaal gesproken zitten deze slangentjes niet met een klem(metje) daar het lucht betreft. Ja zou ook de algehele staat van de slang kunnen checken en eventueel vervangen, kan je weer met een gerust hart starten.Wolfman wrote:Ok iedereen bedankt voor zijn al dan niet nuttige bijdrage.
Ik neem aan dat het probleem nu verholpen is en dat het dus het slangetje was.
Ik zag wel dat er geen klemmetje op het slangetje zat. Ik ga dat eerst maar eens regelen.
Mike