Verbruik ford 460
Verbruik ford 460
In mijn lincoln ligt een ford 460. Ik heb een distributieketting + tandwielen "factory top dead" er op gezet en verder loop deze op LPG. Met een impco 425.
Motor is verder helemaal origineel, alleen smog eraf gehaald. Ook de onsteking is aangepast en voorzien van een andere curve.
Ik rij zelf gemiddeld op de snelweg net iets boven de 1:4 met 60mph.
Als ik op het amerikaanse forum lees dan halen sommige daar 18mpg op de snelweg, meestal echter rond de 15-16 mpg. Dat is rond de 1:6,5. En dus een behoorlijk verschil met wat ik haal.
Nu weet ik dat er een verschil zit met het LPG, daar rijden ze op benzine. Maar in mijn ogen mag het verschil niet zo groot zijn.
Wat halen jullie met een 460? En dan voornamelijk op de snelweg.
En verder: zijn er misschien zaken die ik nog kan controleren voor een beter verbruik? Ik lees al wat over oude verstopte katalysatoren. Maar dat is moeilijk te controleren volgens mij?
Motor is verder helemaal origineel, alleen smog eraf gehaald. Ook de onsteking is aangepast en voorzien van een andere curve.
Ik rij zelf gemiddeld op de snelweg net iets boven de 1:4 met 60mph.
Als ik op het amerikaanse forum lees dan halen sommige daar 18mpg op de snelweg, meestal echter rond de 15-16 mpg. Dat is rond de 1:6,5. En dus een behoorlijk verschil met wat ik haal.
Nu weet ik dat er een verschil zit met het LPG, daar rijden ze op benzine. Maar in mijn ogen mag het verschil niet zo groot zijn.
Wat halen jullie met een 460? En dan voornamelijk op de snelweg.
En verder: zijn er misschien zaken die ik nog kan controleren voor een beter verbruik? Ik lees al wat over oude verstopte katalysatoren. Maar dat is moeilijk te controleren volgens mij?
Re: Verbruik ford 460
De mijne reed voor de Edelbrock verbouwing ook 1 op 3 of 1 op 4.
Bandenspanning in de gaten houden, ontsteking op orde en de uitlijning netjes, maar heel veel meer kan je niet doen.
Ik geloof nooit dat je 1 op 6,5 kan rijden met deze motor. Ja, bergafwaarts met wind mee misschien, en dan nog!
Bandenspanning in de gaten houden, ontsteking op orde en de uitlijning netjes, maar heel veel meer kan je niet doen.
Ik geloof nooit dat je 1 op 6,5 kan rijden met deze motor. Ja, bergafwaarts met wind mee misschien, en dan nog!
Re: Verbruik ford 460
Ook voor mijn 460 zit ik op iets boven 1:4 gemiddeld.Volgens mij is 1:6,5 een mooie droom,maar niet haalbaar.
-
- Posts: 905
- Joined: Mon May 03, 2010 10:40 pm
Re: Verbruik ford 460
1:4 gemiddeld, normale rijstijl, vlot met het verkeer mee. Impco 425, MSD ontsteking.
1:6 haal je waarschijnlijk wel met een 302 blok.
8)
1:6 haal je waarschijnlijk wel met een 302 blok.
8)
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Verbruik ford 460
Als je echt een beetje moeite wil doen om je verbruik naar beneden te krijgen dan kan je beginnen met de nokkenas uit te klokken met een degree-wheel. Pas dan weet je of deze goed staat of niet. De puntjes uitlijnen is leuk voor de Maurice'jes onder ons, die er daarna "niet veel meer aan kunnen doen" blijkbaar...
De fabricage-nauwkeurigheid van veel timingchain-sets en nokkenassen laat soms nogal wat te wensen over en het kan best eens zijn dat de nokkenas nu bijv. 3-4 graden verkeerd staat. Meestal 'te laat', wat een verlies aan koppel bij lagere toeren betekend.
Dan kan je nog overwegen om over te stappen naar volsynthetische motorolie en wellicht een stapje dunner zodat de interne motorwrijving zakt. Testen met een oliedruk-meter is aan te raden hier.
Daarnaast kan je de afstelling van de LPG-meuk ook eens bekijken wat het doet als je rijdt. Meestal wordt er alleen maar wat CO afgesteld enzo. Dat is een leuke basis-afstelling voor een APK, maar heeft weinig van doen met verbruik tijdens het rijden. Soms moet je ook de verrijkingscurve van de convertor en mixer/425 aanpassen om tot beter verbrandingswaarden te komen in verschillende rij-situaties.
Het afstellen van het LPG-verhaal gaat samen met het afstellen van de ontstekingscurve.
Een goede, sterke vonk is belangrijk, met name op LPG.
Heb je nog steeds je standaard luchtfilterhuis erop zitten, of zit er zo'n fantanastisch open luchtfilter op die lekker altijd voorverwarmde lucht naar binnen hapt...?
Is het heat-riser-systeem, en met name de doorlaat in je intake manifold, afgesloten?
Uiteraard moet het uitlaatsysteem verder ook geen onnodig extra tegendruk geven.
De fabricage-nauwkeurigheid van veel timingchain-sets en nokkenassen laat soms nogal wat te wensen over en het kan best eens zijn dat de nokkenas nu bijv. 3-4 graden verkeerd staat. Meestal 'te laat', wat een verlies aan koppel bij lagere toeren betekend.
Dan kan je nog overwegen om over te stappen naar volsynthetische motorolie en wellicht een stapje dunner zodat de interne motorwrijving zakt. Testen met een oliedruk-meter is aan te raden hier.
Daarnaast kan je de afstelling van de LPG-meuk ook eens bekijken wat het doet als je rijdt. Meestal wordt er alleen maar wat CO afgesteld enzo. Dat is een leuke basis-afstelling voor een APK, maar heeft weinig van doen met verbruik tijdens het rijden. Soms moet je ook de verrijkingscurve van de convertor en mixer/425 aanpassen om tot beter verbrandingswaarden te komen in verschillende rij-situaties.
Het afstellen van het LPG-verhaal gaat samen met het afstellen van de ontstekingscurve.
Een goede, sterke vonk is belangrijk, met name op LPG.
Heb je nog steeds je standaard luchtfilterhuis erop zitten, of zit er zo'n fantanastisch open luchtfilter op die lekker altijd voorverwarmde lucht naar binnen hapt...?
Is het heat-riser-systeem, en met name de doorlaat in je intake manifold, afgesloten?
Uiteraard moet het uitlaatsysteem verder ook geen onnodig extra tegendruk geven.
Re: Verbruik ford 460
kijk wel uit met het afstellen van je lpg, bij te weinig lpg (lekker lage co) loop je de kans dat je je kleppen verbrand, ikzelf laat het co lekker hoog staan, liever iets meer verbruik dan verbrande kleppen.
Re: Verbruik ford 460
zorg ervoor dat er koude lucht via het filter de mixer ingaat.
dus niet de onder de kap vandaan want daar is het 80 graden.
bandensp is heel belangrijk, en ver vooruit kijken en anticiperen.
niet remmen
geen verlichting enz.
dus niet de onder de kap vandaan want daar is het 80 graden.
bandensp is heel belangrijk, en ver vooruit kijken en anticiperen.
niet remmen
geen verlichting enz.
Re: Verbruik ford 460
De curve van de ontsteking heb ik aangepast.
All-in op 2800rpm en dan 32 graden. Initieel is 10 graden.
Vacuum all in vanaf 18 Hg vacuum (stationair doet motor 24hg) en dan nog 10 graden.
Ik heb helaas alleen de middelen om de motor op lpg stationair af te stellen. Kies dan voor een iets of wat rijke afstelling (op lambda waarde, niet CO). Ik heb begrepen dat de curve van de 425 behoorlijk goed is. De max doorlaat is gestest met WOT optrekken. Steeds iets dicht zetten tot begon in te houden toen 2 slagen open.
Ik heb het originele filter aangepast voor de 425 (deze is hoger dan de originele carb). Dus heb de snorkel voor aanzuiging koude lucht er nog op zitten. Al is warme lucht (bij daarbij goede afstelling) beter voor het verbruik omdat je daarmee je "pumping losses" wat kan beperken. Natuurlijk wel minder vermogen op dit manier. Maar ik heb dus gekozen voor koude lucht.
De rotor, kap, kabels en bougies (platinum variant) zijn 2000km oud en van betere kwaliteit.
Alleen de bobine is wat ouder.
Heat riser zegt me op dit moment even niks en is dus ook niks aan gedaan. Daar ga ik me in verdiepen.
Ik heb nu een aantal meningen uit nederland en kom toch gemiddeld inderdaad op 1:4 uit. Vreemd dat er dan zo een groot verschil is met amerika.....
Waar zou dat aan liggen? 16MPG is wat ze vaak noemen daar, dat is volgens mij echt meer als 1:4. Of zit er gewoon een fout in mijn rekenwerk?
Is er een methode om de tegendruk in de uitlaat te meten? Ik weet dat je met een vacuummeter kan zien of deze dicht zit (gas geven en vacuum zal dan zakken), maar een slechte flow kan je denk ik niet zien?
All-in op 2800rpm en dan 32 graden. Initieel is 10 graden.
Vacuum all in vanaf 18 Hg vacuum (stationair doet motor 24hg) en dan nog 10 graden.
Ik heb helaas alleen de middelen om de motor op lpg stationair af te stellen. Kies dan voor een iets of wat rijke afstelling (op lambda waarde, niet CO). Ik heb begrepen dat de curve van de 425 behoorlijk goed is. De max doorlaat is gestest met WOT optrekken. Steeds iets dicht zetten tot begon in te houden toen 2 slagen open.
Ik heb het originele filter aangepast voor de 425 (deze is hoger dan de originele carb). Dus heb de snorkel voor aanzuiging koude lucht er nog op zitten. Al is warme lucht (bij daarbij goede afstelling) beter voor het verbruik omdat je daarmee je "pumping losses" wat kan beperken. Natuurlijk wel minder vermogen op dit manier. Maar ik heb dus gekozen voor koude lucht.
De rotor, kap, kabels en bougies (platinum variant) zijn 2000km oud en van betere kwaliteit.
Alleen de bobine is wat ouder.
Heat riser zegt me op dit moment even niks en is dus ook niks aan gedaan. Daar ga ik me in verdiepen.
Ik heb nu een aantal meningen uit nederland en kom toch gemiddeld inderdaad op 1:4 uit. Vreemd dat er dan zo een groot verschil is met amerika.....
Waar zou dat aan liggen? 16MPG is wat ze vaak noemen daar, dat is volgens mij echt meer als 1:4. Of zit er gewoon een fout in mijn rekenwerk?
Is er een methode om de tegendruk in de uitlaat te meten? Ik weet dat je met een vacuummeter kan zien of deze dicht zit (gas geven en vacuum zal dan zakken), maar een slechte flow kan je denk ik niet zien?
Re: Verbruik ford 460
je moet niet te ver willen gaan met dat verbruik, zeker niet met de huidige lpg prijzen, en straks moet je toch op benzine gaan rijden, dus waarom zou je nog investeren in die motor?
de spruitstuk verwarming kan ook behoorlijk tegenwerken, en die is niet makkelijk uit te schakelen, dan zou je een ander intake moeten nemen......
overigens de grootste factor die je verbruik bepaalt is je rij stijl.
nogmaals: maak je niet te druk.
de spruitstuk verwarming kan ook behoorlijk tegenwerken, en die is niet makkelijk uit te schakelen, dan zou je een ander intake moeten nemen......
overigens de grootste factor die je verbruik bepaalt is je rij stijl.
nogmaals: maak je niet te druk.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Verbruik ford 460
Dit heeft niets met 'druk maken' te maken, maar meer gewoon leuk met je auto bezig zijn enzo. Dat zouden er eens meer moeten doen
Kleppen verbranden alleen maar als je een erg arm mengsel hebt als de motor juist kracht moet leveren.
Met stationairtoerental (precies datgene wat je meet met een CO-meter) maakt het niet uit hoe arm het mengsel is, zolang de motor maar netjes erop loopt.
Mijn eigen 318-powered gashok heeft een CO van 0,1 en loopt gewoon strak stationair.
Met de ingebouwde AFR-meter heb ik de leveringscurve van de convertor en (300A) mixer zodanig afgesteld dat deze alleen bij wat steviger optrekken pas onder (rijker dan) de stochiometrische waarde van LPG komt (15.5). In alle andere gevallen loopt de motor op een armer mengsel.
In de winter haalt mijn auto een verbruik van 1 op 5.5. Nu met de warmere temps buiten loopt dat alweer op naar de 1 op 6.5.
Iedere aanpassing die je doet om je motor efficienter te laten lopen heeft z'n uitwerking op het verbruik.
1 van de grotere invloeden op efficiente is een (te) lage compression ratio in een motor. Een motor met hogere compressie haalt meer energie uit de beschikbare brandstof dan een motor met lage CR.
De suffe 318 in m'n Dodge Dart heeft een trieste CR van 8.6:1. Als ik dat 2 punten omhoog zou brengen dan zou de motor een stuk efficienter worden.
"Pumping losses" is een te verwaarlozen iets bij luxury auto's waarbij de motor zelden boven de 2500-3000 toeren uitkomt.
Kleppen verbranden alleen maar als je een erg arm mengsel hebt als de motor juist kracht moet leveren.
Met stationairtoerental (precies datgene wat je meet met een CO-meter) maakt het niet uit hoe arm het mengsel is, zolang de motor maar netjes erop loopt.
Mijn eigen 318-powered gashok heeft een CO van 0,1 en loopt gewoon strak stationair.
Met de ingebouwde AFR-meter heb ik de leveringscurve van de convertor en (300A) mixer zodanig afgesteld dat deze alleen bij wat steviger optrekken pas onder (rijker dan) de stochiometrische waarde van LPG komt (15.5). In alle andere gevallen loopt de motor op een armer mengsel.
In de winter haalt mijn auto een verbruik van 1 op 5.5. Nu met de warmere temps buiten loopt dat alweer op naar de 1 op 6.5.
Iedere aanpassing die je doet om je motor efficienter te laten lopen heeft z'n uitwerking op het verbruik.
1 van de grotere invloeden op efficiente is een (te) lage compression ratio in een motor. Een motor met hogere compressie haalt meer energie uit de beschikbare brandstof dan een motor met lage CR.
De suffe 318 in m'n Dodge Dart heeft een trieste CR van 8.6:1. Als ik dat 2 punten omhoog zou brengen dan zou de motor een stuk efficienter worden.
"Pumping losses" is een te verwaarlozen iets bij luxury auto's waarbij de motor zelden boven de 2500-3000 toeren uitkomt.
Re: Verbruik ford 460
Dit wil ik dan wel eens uitgelegd hebben :-)franky wrote:kijk wel uit met het afstellen van je lpg, bij te weinig lpg (lekker lage co) loop je de kans dat je je kleppen verbrand, ikzelf laat het co lekker hoog staan, liever iets meer verbruik dan verbrande kleppen.
Wander
Re: Verbruik ford 460
Je stationair CO maakt niks uit voor je kleppen, al staat je blok stationair te pruttelen met 0.0001 CO, dan nog zal dit niet je kleppen wegfikken. Stationair gewoon zo laag aanhouden als de wagen prettig rijdbaar blijft. Alles wat je meer instelt is gewoon onnodig opstoken bij stoplicht e.d.franky wrote:kijk wel uit met het afstellen van je lpg, bij te weinig lpg (lekker lage co) loop je de kans dat je je kleppen verbrand, ikzelf laat het co lekker hoog staan, liever iets meer verbruik dan verbrande kleppen.
Waar jij volgens mij op doelt is (veel) te arm mengsel onder belasting, dat kan idd schadelijk zijn voor bv kleppen of zuigers. Maar dat staat (bij de meeste gasinstallaties) los van je stationair-afstelling.
Verbrande kleppen kan ook gevolg zijn van verkeerde afstelling van de ontsteking.
@ Jeroen: gewoon wat experimenteren. Met mijn ouwe Imperial konden andere bestuurders ook 1 op 5.5 of beter halen, 440 op LPG, 3.23 achteras, 2400kg leeg. Met agressief rijgedrag kwam het meestal rond de 1 op 4-4.5 uit. Volgens mij heb jij een rustigter rijstijl dan ik, dus wellicht is er ruimte voor verbetering.
Een heel andere mogelijkheid, die los van je afstelling staat, is bv je mechanische fan vervangen door electrische, dan snoept de fan geen onnodig vermogen op (dus brandstof)
Re: Verbruik ford 460
Dit wil ik dan wel eens uitgelegd hebben :-)franky wrote:kijk wel uit met het afstellen van je lpg, bij te weinig lpg (lekker lage co) loop je de kans dat je je kleppen verbrand, ikzelf laat het co lekker hoog staan, liever iets meer verbruik dan verbrande kleppen.
Wander[/quote]
teveel lucht of te weinig lpg geeft een hoge verbrandingswaarde, dus risico voor je kleppen, had mijn Chevy voor de apk co naar beneden gesteld effe mee gereden en tijdje stationair laten draaien en prompt twee bougies naar de klote.
nu komt natuurlijk de opmerking co is alleen voor stationair, maar ook stationair draaien met te veel lucht kan problemen geven, de hoeveelheid klep (impco 300) laat ik lekker op 3/4 staan. liever wat meer kwijt aan de pomp dan kleppen vernieuwen.
Re: Verbruik ford 460
En wat is het causale verband tussen die 2 dingen?Waren het niet gewoon 2 bougies die al aardig gaar waren (ik insinueer hiermee niks over je onderhoud, crap out of the box komt vaak genoeg voor helaas), maar dat dit zich pas uitte op het moment dat er iets meer van gevraagd werd? Als het aan je CO zou liggen, dan zou je toch verwachten dat alle 8 pitten problemen zouden gevenfranky wrote:teveel lucht of te weinig lpg geeft een hoge verbrandingswaarde, dus risico voor je kleppen, had mijn Chevy voor de apk co naar beneden gesteld effe mee gereden en tijdje stationair laten draaien en prompt twee bougies naar de klote.
Dat zeg je goed, stationair is voor stationair, zie ook mijn uitleg hierboven.franky wrote:nu komt natuurlijk de opmerking co is alleen voor stationair
Inderdaad, dan heeft je motor de neiging af te slaan als je (in D) stilstaand instuurt en dat soort zaken.franky wrote:maar ook stationair draaien met te veel lucht kan problemen geven,
Re: Verbruik ford 460
haal met mijn ford f100 met 360 truckblok ook 1-3 maar meer echt niet.
met mijn ltd met 302 1-5
allebei met omvl lpg installatie
met mijn ltd met 302 1-5
allebei met omvl lpg installatie