Bus isoleren, kap motor klaar

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Bus isoleren, kap motor klaar

Post by 1967coupe »

Hallo,

ik heb een Dodge Tradesman uit 1978. Nu maakt deze nogal wat geluid/lawaai. Ik ben van plan om hem te gaan isoleren. Ik heb nog 2 grote stukken noppenschuim liggen. Als ik die in de deuren aanbreng moet ik deze dan vastmaken op het buitenpaneel of binnenpaneel? Ik zelf dacht binnenpaneel ivm condens als hij op het buitenpaneel zit? Kan dit spul ook tegen hitte en olie?

Gr
Rene
Last edited by 1967coupe on Wed Apr 17, 2013 9:41 pm, edited 1 time in total.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: Bus isoleren

Post by meganix »

Ik doe het meestal tegen de deur aan plakken met zacht blijvende kit of dubbelzeidig tape, net als bij de wat modernere auto's. op de plek waar je paneel er dan weer tegenaan komt.

Dus dat er even een klein gaatje in moet voor de raamslinger en de deur opener.

En als je het dan toch los hebt check dan even of de afwatering onderin je deur nog niet verstopt zit.
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Bus isoleren

Post by 1967coupe »

Dat gaat niks worden want er zit geen deurpaneel op. Alleen een klein metalen plaatje. Ongeveer 40 bij 15 cm. En die rammelt ook, dus daar gaat wat tochtband tussen.

Gr
Rene
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Bus isoleren

Post by kikkegek »

volgens mij moet je tegen geluid juist "anti-dreun" platen tegen je buitenkant aan plakken. Noppenmatten gaat je niet helpen naar mijn mening.

Dynamat bijvoorbeeld:
http://www.dynamat.com/
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Bus isoleren

Post by gert »

het beste en goedkoopste is zoveel mogelijk oppervlakte aan de binnenkant van de auto te beplakken met vloerbedekking met een niet-schuim onderlaag,
bv jute....plakken met bisonkit/tix of soortgelijk.
je kan een leuk stukje vloerbedekking uitzoeken bij de diverse vloerbedekking boeren, rest stukken worden nagenoeg weggegeven.

vloerbedekking absorbeert geluid, je hebt dus in de auto geen reflecties meer,en werkt tevens als antidreun materiaal door zijn massa.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: Bus isoleren

Post by HarleyRob »

Redneck solution:

Image
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Bus isoleren

Post by 1967coupe »

Thanx voor de tips, Rob zo hoor ik me radio ook niet meer en de V8.

Vandaag bij de Gamma 2 paketjes isolatie gekocht. Noppenfolie volgens de beschrijving 50% demping en brandvertragend. Daar kan ik dus mooi de "motorkap" mee doen. Lekker geodkoop spul, 2stukken van 1 bij 0,50 voor 15 euro en zelfklevend.
Het grotere noppenfolie wat ik zelf nog heb liggen gebruik ik in de laadruimte tegen de zijpanelen.

Gr
Rene
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Bus isoleren

Post by kikkegek »

1967coupe wrote:Thanx voor de tips, Rob zo hoor ik me radio ook niet meer en de V8.

Vandaag bij de Gamma 2 paketjes isolatie gekocht. Noppenfolie volgens de beschrijving 50% demping en brandvertragend. Daar kan ik dus mooi de "motorkap" mee doen. Lekker geodkoop spul, 2stukken van 1 bij 0,50 voor 15 euro en zelfklevend.
Het grotere noppenfolie wat ik zelf nog heb liggen gebruik ik in de laadruimte tegen de zijpanelen.

Gr
Rene
kan je fotootje posten als je klaar bent? ben benieuwd
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Bus isoleren

Post by boyanka »

:) ik wil ook wel eens een foto van de bus zien
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Bus isoleren

Post by 1967coupe »

Boyanka jij zit toch ook op het mopar forum? Daar zit ik ook.

Image
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Bus isoleren

Post by boyanka »

:) ja, en ook op het davc forum (usa busjes forum)
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Bus isoleren

Post by 1967coupe »

Die ken ik niet,

kikkegek ik ben slecht in foto's nemen (vergeet het steeds) maar ik zal eraan (proberen te) denken. Vandaag linksachter de wielbak gerepareerd. Paar stukken ingelast en voorlopig in de bodyML gezet. Ook een plekje op het dak r.a. gedaan. Gelast en gelijmd. Het spuiten wacht ik mee tot het iets (graadje of 10) warmer wordt. En je raad het al geen foto's........

Gr
Rene
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Bus isoleren

Post by boyanka »

:) ik zal maar even reclame maken,
http://forum.davc.nl/
1967coupe
Posts: 344
Joined: Sat Apr 26, 2008 9:19 pm

Re: Bus isoleren, motorkap klaar

Post by 1967coupe »

Het heb ff geduurd.
De kap schoongemaakt aan de binnenzijde, oude isolatie verwijderd. Ik kon het spul op sommige plekken uitwringen waarbij er een olieachtige substantie uitdroop.
Alles goed ontvet en netjes bekleed/beplakt met de nieuwe isolatie. Makkelijk te bewerken en plakt erg goed.
Ok foto's !!

Image
De oude troep

Image
Kaalgemaakt

Image
De nieuwe isolatie

Image
Meteen de kap weer voorzien van een nieuwe laag matzwart en blanke lak.

Image
Dat worden zwarte bloempjes in de struik :D

En het spul werkt prima!! Dempt goed.

Gr
Rene
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: Bus isoleren

Post by kikkegek »

dat ziet mooi uit man!
Post Reply