LPG vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

LPG vraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

Elke keer als het laatste groene led lampje al een tijdje aan is ga ik voor de zekerheid tanken om niet stil te vallen daar hij niet op benzine wil lopen. Dan gaat er nog geen 50 liter in en al de groene ledjes branden weer. Niks mis mee zou je zeggen maar de tank is toch 100 liter en met de 80% vulling moet daar toch 80 liter in kunnen. Aan het kruisje op de tank lijkt het er op dat ie mooi in het midden ligt. Zijn er nog andere dingen wat niet zou kloppen? In mijn andere wagens doen die led-lampjes het prima wat aangeven hoe het met het gas zit, alleen bij de Caprice dus niet. Halfvol moet toch ook de helft van de ledjes branden?
M@ikel
Posts: 4293
Joined: Sat Jul 29, 2006 11:53 am

Re: LPG vraagje

Post by M@ikel »

zou wel moeten

maar soms hebben ze'n eigen willetje, soms zit er een zender in de tank met een andere weerstand dan je metertje verwacht, soms blijft de meetvlotter plakken of is het stangetje ervan krom

M@ik
Rara
Posts: 665
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: LPG vraagje

Post by Rara »

Als ie ook nog op benzine loopt zou ik 'm een keertje leeg rijden, kan je zien hoeveel erin kan. Ik hou altijd mij dagteller bij, zo weet ik ook hoeveel ik nog ongeveer kan rijden.

edit: niet goed gelezen loopt dus niet goed op benz.
HarleyRob
Posts: 2819
Joined: Mon Jun 06, 2011 2:04 pm

Re: LPG vraagje

Post by HarleyRob »

@chief: je moet je metertje een beetje leren kennen. Ik rijd altijd in no-time naar de helft van de meter, maar vervolgens duurt het een hele tijd voordat ik van groen overga op oranje. En zelfs dan rijd hij nog prima een tijdje door. Als ik zowel tank 1 als tank 2 in het oranje heb gereden, ga ik tanken. Er kan dan circa 100 liter in. Let op: ik heb 2 x 70 liter onder de Sub, dus daaruit kun je dan met enige voorzichtigheid concluderen dat ik nog 12 liter over had.
Olds Willem
Posts: 2123
Joined: Sun May 07, 2006 5:16 pm

Re: LPG vraagje

Post by Olds Willem »

FYI ik heb een tank die redelijk lineair het verbruik aangeeft, en een tank die pas bij de laatste 10 liter 3 groene lampjes laat branden.
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: LPG vraagje

Post by meganix »

stel je hebt 4 groene lampjes en je deelt 80 liter door 4 dan heb je bij je laatste groene lampje nog minimaal 20 liter over.

in jou geval dus nog 30 liter. dat is iets van 12% afwijking. vind k wel meevallen voor zo'n simpel lomp metertje.

zit er niet ook nog een rood/oranje lampje onder?
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG vraagje

Post by kikkegek »

gewoon doorrijden naar rode ledje, dus dat alle 4 groene leds uit zijn.

bij onze 100l ringtank (netto 80l) zit er dan nog circe 10-15 liter in. dus dat jij met 1 groen ledje nog 30 derin hebt, dan ken wel kloppen.
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: LPG vraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

Van 4 naar 3 lampjes gaat erg snel, van 3 naar 2 gaat iets langzamer, van 2 naar 1 gaat weer iets sneller dus ik durf niet te lang door te rijden met 1 lampje.... gezien de bolling van de tank lijkt me dat van 4 naar 3 ongeveer hetzelfde zou moeten zijn als van 1 naar niks... ik zal eerst het benzinesysteem eens gaan proberen te maken zodat ik de gastank es leeg kan rijden, lijkt me een betere oplossing, daar alles er nog wel inzit, behalve benzine...
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: LPG vraagje

Post by Supervaags »

afhankelijk van de locatie van de tank kun je ook op de meter van de tank kijken, ff dat dekseltje eraf draaien.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: LPG vraagje

Post by kikkegek »

Supervaags wrote:afhankelijk van de locatie van de tank kun je ook op de meter van de tank kijken, ff dat dekseltje eraf draaien.
das inderdaad ook goede tip. en die vergelijken met je LED aflezing binnen.

Misschien heb je wel verschillende weerstanden.

dat je LED uitlezeing 0-80 ohm is en je tank 0-100 ohm ofzo. Weet je zeker dat die kloppen?
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: LPG vraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

Ik heb geen idee of het klopt; het zat er allemaal in en ik heb de wagen nog niet zo lang. Ik zal es op het metertje kijken
Rara
Posts: 665
Joined: Tue May 30, 2006 9:11 pm

Re: LPG vraagje

Post by Rara »

Heb je een ring- of cilinder tank? Ik heb nu een ring en mij is opgevallen dat deze veel minder goed meet of iig anders. En als de 80% werkt, dan is je eerste led met die 20% niets. Dus zal die meestal sneller uitgaan dan de rest. Heb je wel 5 led's, 4 groen 1 rood?
Chief big ol'Cadillac
Posts: 7635
Joined: Sat Oct 23, 2004 11:28 am

Re: LPG vraagje

Post by Chief big ol'Cadillac »

Cylindertank, 100 liter; zeker 4 groene leds maar heb de rooie nog niet gezien omdat ik ga tanken als er nog maar 1 groene aan is, zoals de uitleg in de eerste post.
Remi
Posts: 276
Joined: Wed Nov 16, 2011 6:48 pm

Re: LPG vraagje

Post by Remi »

Bij onze 100l(80l effectief) ringtank is het eerste ledje na een km of 30 al uit.
De rest gaan redelijk gelijkmatig uit, en de laatste (oranje) blijft weer wat langer aan. Vorige week een poging gedaan hem leeg te rijden maar dat viel nog niet mee, uiteindelijk moest ik voor een lange rit toch nog tanken, ging er 79,98 liter in :lol:
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: LPG vraagje

Post by Jeroen_Sp »

ik heb een 120 liter cilinder tank. In de kofferbak.
Ik rij vaak door tot het rode lampje aangaat.

Maar zelfs dan krijg ik er vaak maar 80 liter in. Wat zou zeggen dat het rode lampje voor mij 20 liter reserve aangeeft.

Als jij bij 1 groen lampje er maar 50 liter in krijgt wil gewoon zeggen dat je zeker kan doorrijden naar het rode lampje.

En als je twijfelt gewoon rondjes door het tankstation gaan rijden. :lol:
Post Reply