CO iets te hoog......

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

CO iets te hoog......

Post by mercury1970 »

Vraag mbt mijn daily (Benz C230 uit 1996) alles perfekt behalve het CO dat staat op 0.49% als ik het goed heb gezien.
Geen foutmeldingen dus Lambdasonde zou goed moeten zijn en het advies wat ik meekreeg was hoge toeren draaien, euro 98 tanken en een busje injectiereiniger in me tank gooien.
Vroeger als je een carb benzineauto het CO omlaag moest krijgen liet je em wat valse lucht trekken bij de carb en dat was dat. :D
Zijn er nog truuks met de injectieauto's ?
Heb iets gelezen over het luchtfilter eruit nemen? :?:
Elke serieuze tip wordt gewaardeerd.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: CO iets te hoog......

Post by sjak_brak »

Een tankje met inj.cleaner en dan paar honder km rossen kan soms dit soort kleine afwijkingen verhelpen.

Opzettelijke valse lucht verergert het probleem meestal, omdat het systeem dit vaak overcompenseert door extra peut in te spuiten.

Maar wat is het probleem, 0.49% is toch geen afkeur bij bj 96?

Image
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by Ranch73 »

Ros je de katalysator er onderuit mag je ineens 3,5% hebben ;) ,Plus het feit dat de lambdasonde niet het eeuwige leven heeft,naarmate deze ouder wordt gaat de nauwkeurigheid achteruit,staat bij de meeste sondes een bepaald aantal km,s voor,als de katalysator niet goed werkt krijg je eveneens een "verkeerd" beeld,ondanks dat de motor dan normaal/goed draait
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by Lennard »

trek je carter ventilatie ook maar eens los, daar wil ie ook nog wel eens wat van naar beneden gaan

ps 0.49 is toch ook goedkeur dan Hij zit immers toch onder de 0.5
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: CO iets te hoog......

Post by sjak_brak »

Bij moderne meuk met injectie kan dat heel andere resultaten opleveren :D

Bij mn vorige daily was de pcv er bij een fikse backfire uitgeklapt, ik hoefde in de stad het gaspedaal niet meer te gebruiken, alleen de koppeling en de rem en kon zo overal naartoe rijden :D
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by meganix »

alles wat elektrisch is aanzetten als hij bij de co meter staat :P grootlicht kachel ruitverwarming etc.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: CO iets te hoog......

Post by mercury1970 »

Dat had ik ook gelezen, alle stroomverbruikers aanzetten, wat is daar de verklaring voor??
Nu ga ik twijfelen aan die 0.49, zal toch geen 4.9% zijn geweest? :D
sijmpie
Posts: 242
Joined: Sat Aug 13, 2011 11:21 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by sijmpie »

je kan inderdaad een flesje reiniger er door doen.
het beste is nog 2 flesjes op een kwart tank die zo goed als leeg rijden scheelt ook veel.
k zou je luchtfilter ook ff controleren of deze niet extreem vies is.
katalisator eronder vandaan halen heeft geen zin is het sowieso afkeur want vanaf 92 is het namelijk verplicht.
underground
Posts: 245
Joined: Sun Feb 28, 2010 10:09 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by underground »

Is dat al helemaal electronische injectie, of is de injectie zelf nog mechanisch ??

Die kan je gewoon met een torqs terugstellen !!
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: CO iets te hoog......

Post by mercury1970 »

Is al kompleet electronisch deze injektie........
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by Pavement Pounder »

De meeste eerste generatie injecties pikken het wel om er een vacuum slang af te halen of zelfs een injector stekker af te halen.
Het idee om met veel toeren een rondje te rijden is het schoonbranden van de lambda sonde.
Je kunt ook eens een een nieuwe monteren en een schoon luchtfilter.
Overgens een kwart tank en een paar liter bio ethanol in de tank doet ook wonderen.
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by mr bean »

de katalysator bij dit type zit ver onder de auto.
Om een goede co meting te doen kan je rustig een rondje buffelen van 10 minuten voordat hij goed op temp. is.
Waarschijnlijk is de viergasmeting op toeren niet goed,deze moet onder de 0.3% zijn.
Slang los heeft geen zin want dan komt de lambdawaarde niet goed meer uit, daar word bij de viergasmeting op gelet (dus niet stationair)
meganix
Posts: 151
Joined: Mon Aug 30, 2010 6:09 pm

Re: CO iets te hoog......

Post by meganix »

de verklaring weet ik niet precies,
maar je dynamo moet natuurlijk flink laden dan. dus je motor moet er harder aan trekken en dan verbrand ie beter.
ik denk net als een bromfiets die onbelast te rijk loopt op toeren en met belasting niet.

maar kunnen ze hem niet gewoon ff uitlezen. dan weet je direct of er een sensor defect is ofzo. mss denkt hij dat het min 20 is ofzo.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: CO iets te hoog......

Post by mercury1970 »

Bedankt voor het meedenken; ga deze week nog een keer terug, heb inmiddels een goeie 100 km gereden met euro 98/injectiereiniger
en ga proberen met de strommverbruikertruuk, zal het resultaat uiteraard posten.
Mocht het bij de apk niet lukken ga ik mijn aandacht eerst eens richten op de lambdasonde.
ronald ce 82
Posts: 1059
Joined: Thu Mar 03, 2005 1:19 am

Re: CO iets te hoog......

Post by ronald ce 82 »

als je net voor de keuring een stuk in bv zijn 3de versnelling rijd met veel toeren en je gaspedaal bijna los warmt de kat ook goed op.

wat ze hierboven vermelden met de kat er vanonder mag je 3,5% hebben kan niet ivm met kat vermelding op je kenteken.
een vacuum slang loshalen gaat ook niet,dan word je co juist hoger.
een lager vacuum in je spruitstuk ziet de motorelectronica als een belasting en geeft dan juist meer brandstof.

goed warmrijden geeft meestal het beste resultaat.

was je lamda waarde 1.00 of 0.97
Post Reply