Jullie verbruik/snelheid/rpm
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Olds Cutlass Supreme
blok: Olds 350 4-barrel op benzine
snelweg: 120 km/h
rpm: 2200
verbruik: 1 op 5,5
4100 toeren voor een V8 bij 90km/h??
Da kan nie goed zijn. Staat je toerenteller wel op 8 cyl. ingesteld?
blok: Olds 350 4-barrel op benzine
snelweg: 120 km/h
rpm: 2200
verbruik: 1 op 5,5
4100 toeren voor een V8 bij 90km/h??
Da kan nie goed zijn. Staat je toerenteller wel op 8 cyl. ingesteld?
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
De RPM klopt wel (ivm motor geluid) dat die zoveel draait komt echt door de andere achter as denk ik.
Normaliter heb ik er niet zoveel last van omdat ik amper snelweg rij, toevallig deze week de heleweek de el-camino meegehad en veel snelweg gereden vandaar dat ik me er wat aan begon te iriteren.
Als ik het zo lees is het brandstof verbruik dus redelijk netjes, mocht ik hem veel vaker gaan gebruiken voor snelweg verkeer dan ga ik denk ik inderdaad toch eens kijken naar een andere achteras met een andere overbrenging. (is er trouwens een manier om te meten wat voor overbrening er in zit zonder de as open te halen?)
Extra slijtage is inderdaad ook een goede reden om er eens naar te kijken
Het voordeel nu is wel dat ik nooit problemen heb met het slepen van trailers
Normaliter heb ik er niet zoveel last van omdat ik amper snelweg rij, toevallig deze week de heleweek de el-camino meegehad en veel snelweg gereden vandaar dat ik me er wat aan begon te iriteren.
Als ik het zo lees is het brandstof verbruik dus redelijk netjes, mocht ik hem veel vaker gaan gebruiken voor snelweg verkeer dan ga ik denk ik inderdaad toch eens kijken naar een andere achteras met een andere overbrenging. (is er trouwens een manier om te meten wat voor overbrening er in zit zonder de as open te halen?)
Extra slijtage is inderdaad ook een goede reden om er eens naar te kijken
Het voordeel nu is wel dat ik nooit problemen heb met het slepen van trailers
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Dagelijks: 1 op 6.5
Snelweg: niet echt gemeten sinds diverse afstelsessies. In het begin was het 1 op 7. Verwacht wel dat het 1 op 8.
Brandstof: LPG
Maar heb toevallig vandaag de overdrive aangesloten in m'n daily hok dus ben benieuwd wat er nu voor verbruik uitrold.
Snelweg: niet echt gemeten sinds diverse afstelsessies. In het begin was het 1 op 7. Verwacht wel dat het 1 op 8.
Brandstof: LPG
Maar heb toevallig vandaag de overdrive aangesloten in m'n daily hok dus ben benieuwd wat er nu voor verbruik uitrold.
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
met z n diff kan je wel mooie strepen trekken
maar als je je sperdiff kwijt wil heb ik er nog wel een plekje voor
maar als je je sperdiff kwijt wil heb ik er nog wel een plekje voor
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Achterkant opkrikken. Wiel ronddraaien. Tot je aandrijfas 1x rond is geweest = je eind overbrenging
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
DeSoto 1:6 benzine
Kadett 1:14 bij 120 snelweg, 1:21 bij 90 snelweg. Scheelt dus €1200,- per jaar door max 90 te rijden... (30.000 km/j)
Kadett 1:14 bij 120 snelweg, 1:21 bij 90 snelweg. Scheelt dus €1200,- per jaar door max 90 te rijden... (30.000 km/j)
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
1957 Desoto 325 V8 gemiddeld zo 1 op 5.
1994 Buick Park Avenue 3.8 v6 1 op 11 bij 2100 touren en 130 km, gemiddeld 1 op 10, benzine.
1996 Ford Mustang 3.8 v6 1 op 9 bij 1900 en 120 km, gemiddeld 1 op 8, benzine. Auto staat op niet orgineel 235-60-18 iets breder en hoger als orgineel daarvoor eigenlijk dezelfde specs als de buick.
@ darky 83 afgezien van je overbrenging zijn ook je banden aan de lage kant, zouden zomaar eens rond de 70-75 hoog moeten zijn.
E
1994 Buick Park Avenue 3.8 v6 1 op 11 bij 2100 touren en 130 km, gemiddeld 1 op 10, benzine.
1996 Ford Mustang 3.8 v6 1 op 9 bij 1900 en 120 km, gemiddeld 1 op 8, benzine. Auto staat op niet orgineel 235-60-18 iets breder en hoger als orgineel daarvoor eigenlijk dezelfde specs als de buick.
@ darky 83 afgezien van je overbrenging zijn ook je banden aan de lage kant, zouden zomaar eens rond de 70-75 hoog moeten zijn.
E
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Wilf dat is relatief want tijd is immers geld;Wilf wrote:DeSoto 1:6 benzine
Kadett 1:14 bij 120 snelweg, 1:21 bij 90 snelweg. Scheelt dus €1200,- per jaar door max 90 te rijden... (30.000 km/j)
voor 30.000 km bij 90 km u heb je 333 uur nodig
voor 30.000 km bij 120 km u heb slechts 250 uur nodig
verschil 83 uur.
In die 83 uur had je ook kunnen werken voor laten we zeggen 20 euro per uur = EUR. 1.660
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Meten is weten, wat Kikkegek zegt is het simpelst, ik denk trouwens eerder dat je iets van 4.5-1 hebt echt heel kort.
Ik heb 2 overdrives en 4.11-1 en maak 1700 rpm bij 90 en 2900 zonder overdrives.
Met een 496 met supercharger en 2200 kilo ijzer er om heen een 4L80e en Gearvendors en multiport injectie krijg ik hem tot 1-10 op de snelweg op benzine.
Korte overbrengingen maakt je auto zuiniger met optrekken en overdrive maakt het zuiniger op de snelweg.
Het mooiste is dat je cruise snelheid in lijn loopt met je toeren in je gemiddelde koppelgebied van je motor.
Elke motor is anders dus weet welk toerengebied je de maximale koppel heeft, die van mij al bij 1500 rpm.
Ik heb 2 overdrives en 4.11-1 en maak 1700 rpm bij 90 en 2900 zonder overdrives.
Met een 496 met supercharger en 2200 kilo ijzer er om heen een 4L80e en Gearvendors en multiport injectie krijg ik hem tot 1-10 op de snelweg op benzine.
Korte overbrengingen maakt je auto zuiniger met optrekken en overdrive maakt het zuiniger op de snelweg.
Het mooiste is dat je cruise snelheid in lijn loopt met je toeren in je gemiddelde koppelgebied van je motor.
Elke motor is anders dus weet welk toerengebied je de maximale koppel heeft, die van mij al bij 1500 rpm.
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
2007 Jeep grand cherokee 5.7 Hemi
verbruik snelweg bij 130 km/u = 1:7,5 bij 2300 rpm
Snelweg bij circa 100 km/u = 1:9 ( zit dan in het gebied van de clinderuitschakeling)
in de stad circa 1:5
verbruik snelweg bij 130 km/u = 1:7,5 bij 2300 rpm
Snelweg bij circa 100 km/u = 1:9 ( zit dan in het gebied van de clinderuitschakeling)
in de stad circa 1:5
Last edited by DutchTBI on Mon Oct 22, 2012 7:46 am, edited 1 time in total.
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Motor: Ford 460
Brandstof: Euro 95
Gem. Verb.: 1:5,8
RPM snelweg: 3000rpm
Gem. Snelh. snelweg: 110km/h
Brandstof: Euro 95
Gem. Verb.: 1:5,8
RPM snelweg: 3000rpm
Gem. Snelh. snelweg: 110km/h
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Vandaag even gekeken, achteras op pootjes gezet paar markeer strepen gezet op wiel & aandrijf as.Meten is weten, wat Kikkegek zegt is het simpelst, ik denk trouwens eerder dat je iets van 4.5-1 hebt echt heel kort.
Net iets meer dan 3x rond (3,2x) van de aandrijf as is 1x wiel rond.
Wat maakt dat, 3.2-1 of moet ik dat anders zien. (kikke zegt aandrijf as 1x rond, maar je bedoelt wiel 1x rond?)
Ik heb ook geen overdrive dus dat is ook nog een nadeel op de snelweg.
Last edited by darky83 on Sat Oct 20, 2012 2:58 pm, edited 1 time in total.
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
De bak is ook nog origineel zover ik weet (2 versnellingen voel je tijdens rijden en dashboard heeft PRND21 dus dat lijkt me nog origineel)
PRND21 is toch een 3 bak?
TH350 oid?
lijkt me dat je bak niet doorschakeld naar de 3e versnelling.
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Plymouth Barracuda 1968 273cui (4.5L)
Euro 95
Verbruik op snelweg 1:10 (ja, lekker zuinig )
RPM bij 100km/u is iets van 4500. (en ja, inderdaad, 1:10)
Veel te veel toeren natuurlijk, ding heeft een veel te lichte overbrenging gekregen.
Voorheen reed hij 2500rpm @ 120km/u met een uit me hoofd 2.71 overbrenging.
Ding reed ook zonder moeite 180km/u , maar dan wordt het een beetje gevaarlijk met zo'n oude yank
( vorige eigenaar heeft er naar eigen zeggen een keer 210 mee gereden )
Kom zelf toch nooit op de snelweg dus mij boeit het allemaal niet zoveel hoeveel toeren het maakt.
Euro 95
Verbruik op snelweg 1:10 (ja, lekker zuinig )
RPM bij 100km/u is iets van 4500. (en ja, inderdaad, 1:10)
Veel te veel toeren natuurlijk, ding heeft een veel te lichte overbrenging gekregen.
Voorheen reed hij 2500rpm @ 120km/u met een uit me hoofd 2.71 overbrenging.
Ding reed ook zonder moeite 180km/u , maar dan wordt het een beetje gevaarlijk met zo'n oude yank
( vorige eigenaar heeft er naar eigen zeggen een keer 210 mee gereden )
Kom zelf toch nooit op de snelweg dus mij boeit het allemaal niet zoveel hoeveel toeren het maakt.
Re: Jullie verbruik/snelheid/rpm
Sorry ja hij schakeld 3x, (schakeld zo vloeiend dat je het soms wel eens vergeet ) een TH350 Bak inderdaad.impala62 wrote:
PRND21 is toch een 3 bak?
TH350 oid?
lijkt me dat je bak niet doorschakeld naar de 3e versnelling.