302 efi loopt te rijk
302 efi loopt te rijk
heb een recentelijk gereviceerde 302 EFI in m'n '85er f150 liggen welke te rijk loopt stationair.
koude start 100% edn loopt ook mooi.
als hij warm is begint hij wat te hikken,bij in 1x volgas geven eerst iets inhouden/stotteren.
in deellast bij snelheden van 80 tot 120 km soms iets inhouden/minder power en even later voel je het vermogen weer en is er niets aan de hand.
kan volgens mij ook zuiniger lopen.
zat in eerste instantie te denken aan een vuile/versleten lambdasonde ,maar na vervangen nog steeds het zelfde.
heb vanmiddag de code's uit gelezen.met alleen kontackt aan geen. met draaiende motor 3 code's.
44 thermactor air system fault
72map sensor out of range during dynamic responce
73 insufficient trottle position change during dynamic respons test.
tps sensor vorige week nog doorgemeten op de juiste waarde's. 100%
map sensor gewisseld voor een nieuwe, blijft het zelfde
iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dat te rijke mengsel?
andre
koude start 100% edn loopt ook mooi.
als hij warm is begint hij wat te hikken,bij in 1x volgas geven eerst iets inhouden/stotteren.
in deellast bij snelheden van 80 tot 120 km soms iets inhouden/minder power en even later voel je het vermogen weer en is er niets aan de hand.
kan volgens mij ook zuiniger lopen.
zat in eerste instantie te denken aan een vuile/versleten lambdasonde ,maar na vervangen nog steeds het zelfde.
heb vanmiddag de code's uit gelezen.met alleen kontackt aan geen. met draaiende motor 3 code's.
44 thermactor air system fault
72map sensor out of range during dynamic responce
73 insufficient trottle position change during dynamic respons test.
tps sensor vorige week nog doorgemeten op de juiste waarde's. 100%
map sensor gewisseld voor een nieuwe, blijft het zelfde
iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dat te rijke mengsel?
andre
Re: 302 efi loopt te rijk
Heb je de IAC valve al schoon gemaakt? Even demonteren en reinigen met remreiniger.
Re: 302 efi loopt te rijk
daar heb ik nog niet naar gekeken.
zou dat het rijke lopen ook kunnen verklaren?
ik had stationair een co van ongeveer 7 procent.
stationair toerental maakt niets uit ,of ik hem op 600 of 1500 rpm zet, blijft veel te hoog.
vacuumslangetje los trekken, de computer regelt hem zo weer bij en is weer te rijk.
zal proberen zaterdag of zondag die klep eens schoon te maken,kijken of daar verandering in komt.
andre
zou dat het rijke lopen ook kunnen verklaren?
ik had stationair een co van ongeveer 7 procent.
stationair toerental maakt niets uit ,of ik hem op 600 of 1500 rpm zet, blijft veel te hoog.
vacuumslangetje los trekken, de computer regelt hem zo weer bij en is weer te rijk.
zal proberen zaterdag of zondag die klep eens schoon te maken,kijken of daar verandering in komt.
andre
Re: 302 efi loopt te rijk
Temp.sensor in koelsysteem gekontroleerd?is een onderdeel die vaak problemen geeft door verkeerd signaal, laats een geval -43 graden nou dan staat er een behoorlijk rijk mengsel en motor blijft in open loop situatie.
Re: 302 efi loopt te rijk
Ik zou eerst die map code maar eens gaan napluizen, helaas heb je wel een mm nodig waar je frequenties mee kunt meten
Re: 302 efi loopt te rijk
ga morgen eerst een nieuwe temp sender bestellen.
hoe warmer het weer hoe slechter hij loopt stationair.
heb de sender doorgemeten met warme motor,dan klopt de waarde al niet.
volgens de boeken, hoe kouder hoe hoger de weerstand. hoe warmer hoe lager de weerstand.
de mijne had bij redelijk afgekoelde motor maar heel weinig weerstand meer.
hopen dat dat het probleem is.
andre
hoe warmer het weer hoe slechter hij loopt stationair.
heb de sender doorgemeten met warme motor,dan klopt de waarde al niet.
volgens de boeken, hoe kouder hoe hoger de weerstand. hoe warmer hoe lager de weerstand.
de mijne had bij redelijk afgekoelde motor maar heel weinig weerstand meer.
hopen dat dat het probleem is.
andre
Re: 302 efi loopt te rijk
vanavond de temp sensor vervangen.
de oude en de nieuwe vooraf vergeleken op temp/waarden.
oude en nieuwe verschillen wel iets,maar niet zoveel als eerst gedacht.
dus ook geen veranderingen in het rijke lopen van de motor.
ga morgenavond de luchtomloopklep(iac valve) schoonmaken, kijken of dat nog wat uithaald.
zou het anders niet weten.
andre
de oude en de nieuwe vooraf vergeleken op temp/waarden.
oude en nieuwe verschillen wel iets,maar niet zoveel als eerst gedacht.
dus ook geen veranderingen in het rijke lopen van de motor.
ga morgenavond de luchtomloopklep(iac valve) schoonmaken, kijken of dat nog wat uithaald.
zou het anders niet weten.
andre
Re: 302 efi loopt te rijk
heb je nou al wat met die map code gedaan of niet? Slangetje eraf? een zacht rubber slangetje gebruikt ipv hard plastic, rubber kan dichtgezogen worden en zo een vals of geen verandering van MAP geven.
TPS sensor al nagemeten voor continuteit over het gehele bereik? Zit er een dip in het verloop? Slecht afgesteld?
Je kunt wel domweg dingen gaan vervangen maar dat zal 't niet zijn.
Weet je wat de waarden van de STFC en LTFC zijn?
TPS sensor al nagemeten voor continuteit over het gehele bereik? Zit er een dip in het verloop? Slecht afgesteld?
Je kunt wel domweg dingen gaan vervangen maar dat zal 't niet zijn.
Weet je wat de waarden van de STFC en LTFC zijn?
Last edited by Corp on Sat Jun 02, 2012 2:06 am, edited 1 time in total.
Re: 302 efi loopt te rijk
Is dit een TBI systeem? Zit dan geen IAC op.
Zorg dat je de fouten reset, dan nog eens opnieuw checken op codes.
Is de druk goed? Ontsteking goed?
Zorg dat je de fouten reset, dan nog eens opnieuw checken op codes.
Is de druk goed? Ontsteking goed?
Re: 302 efi loopt te rijk
Corp wrote:heb je nou al wat met die map code gedaan of niet? Slangetje eraf? een zacht rubber slangetje gebruikt ipv sei hard plstic, de rubber kan dichtgezogen worden en zo een vals of geen verandering van MAP geven.
TPS sensor al nagemeten voor continuteit over het gehele berijk? Zit er een dip in het verloop? Slecht afgesteld?
Je kunt wel domweg dingen gaan vervangen maar dat zal 't niet zijn.
Weet je wat de waarden van de STFC en LTFC zijn?
heb de map sensor al vervangen door een nieuwe,blijft het zelfde
slangen zijn nieuw en worden niet plat gezogen.
tps sensor ook al doorgemeten.
geeft bij stationair de juiste waarde en bij volgas ook.
of er een dip in het verloop zit heb ik nog niet gekontroleerd.
heb nu het gasklephuis eraf en de IAC valve ook.
IAC gereinigd(was niet echt smerig) en electische gedeelte werkt naar behoren.
gasklephuis is wel enorm smerig net achter de kleppen.
ga ik nu schoonmaken.
kan dan gelijk de tps sensor nog een keer nameten.
STFC en LTFC weet ik niet wat dat is.
Re: 302 efi loopt te rijk
Mercury wrote:Is dit een TBI systeem? Zit dan geen IAC op.
Zorg dat je de fouten reset, dan nog eens opnieuw checken op codes.
Is de druk goed? Ontsteking goed?
is geen tbi maar electronic fuel injection met 1 injector per cilinder.
bij deze comp kun je geen fouten resetten. als het gerepareerd is verdwijnt de code.
enigste wat je kan doen is de accu loskoppelen voor 20 minuten en dan weer opnieuw.
maar dat heb ik ook al enkele malen gedaan.
motor is nieuw,gebruikt geen olie,in het luchtfilterhuis zit nog een apart papieren filter voor de afgezogen carterdampen, deze blijft ook mooi schoon en droog.
bougie's ,kabels, rotor en verdelerkap zijn nieuw
andre
Re: 302 efi loopt te rijk
Short en long term fuel correction of trim, ook wel blm en int (block learn multiplier en integrator)
Ff scanner eraan om te checken, ook iac pos noteren
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Ff scanner eraan om te checken, ook iac pos noteren
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Re: 302 efi loopt te rijk
heb de throttle body schoon gemaakt en de IAC. geen verschil.
de air charge sensor gemeten , 100%.
stfc en ltfc zijn geen waarde's of code's die je kunt meten bij een "85er.
vanavond de accu weer 20 minuten los gekoppeld en daarna weer 20 minuten gereden.
zelfde code's 44"72 "73" met lopende motor.
motor op contact geen code's
andre
de air charge sensor gemeten , 100%.
stfc en ltfc zijn geen waarde's of code's die je kunt meten bij een "85er.
vanavond de accu weer 20 minuten los gekoppeld en daarna weer 20 minuten gereden.
zelfde code's 44"72 "73" met lopende motor.
motor op contact geen code's
andre
302 efi loopt te rijk
Ik heb tijden met timing lopen klootviolen. Alles gemeten en vervangen (1986 efi). Toen mijn ecu vervangen ( lang leve rockauto) en klaar. Na veel speurwerk in de ecu, lekkende condensatoren gevonden. Als je toch alles aan het reviseren bent, kan deze er misschien ook nog wel bij.
Re: 302 efi loopt te rijk
heb hier 3 computers liggen en ook al geprobeerd.
allemaal het zelfde.
denk zelf dat het wel een temeratuur gerelateerd probleem is ,want laatst met het warme weer was het erger dan nu.
koude start is 100% en loopt dan ook mooi,maar zodra hij warm word begint hij wat te hikken en je kunt dan de brandstof ook ruiken uit de uitlaat. krijgt gewoon te veel.
andre
allemaal het zelfde.
denk zelf dat het wel een temeratuur gerelateerd probleem is ,want laatst met het warme weer was het erger dan nu.
koude start is 100% en loopt dan ook mooi,maar zodra hij warm word begint hij wat te hikken en je kunt dan de brandstof ook ruiken uit de uitlaat. krijgt gewoon te veel.
andre