OMVL of IMPCO

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

OMVL of IMPCO

Post by CVPI »

Wat zijn de grootste/ belangrijkste verschillen tussen een OMVL of een IMPCO LPG installatie?

Tot voorheen heb ik altijd IMPCO gehad, is me uitstekend bevallen.
De één zweert bij OMVL en de ander bij IMPCO.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: OMVL of IMPCO

Post by sjak_brak »

Je vergeet wat informatie:
Gaat het om mixer/verdamper-LPG-systemen, of om gasinjectie-systemen?
Wat voor auto/blok moet het op komen?


Indien mixer/verdamper:

Beide systemen zijn uiterst robuust en duurzaam.

De verschillen:

OMVL werkt met mengstuk met vaste venturi, Impco mixers hebben variabele venturi. OMVL presteert daarom typisch maar binnen een vrij nauwe vermogensband optimaal. Dus vaak is de afstelling van OMVL een compromis tussen verbruik en vermogen (niet vooruit te branden of 1 op 2 rijden). Bij een Impco kan je beter een net verbruik met fatsoenlijk vermogen combineren.

OMVL levert geen nette single fuel oplossingen. Dual fuel levert altijd extra verliezen op in vermogen en verbruik. Benzine-crap is alleen zinvol als de wagen vooral ingezet wordt voor reizen naar Scandinavie, Spanje of ten oosten van de Oeral.

Zelf vind ik OMVL niet lekker lopen op een V8, vind het meer een systeem voor 4/6 cilinders.

Een OMVL-installatie voor V8 is wel een stuk goedkoper.
CVPI
Posts: 808
Joined: Tue Nov 03, 2009 10:58 am

Re: OMVL of IMPCO

Post by CVPI »

Het ging om 350/ 305 V8 GM motorblokken.

Duidelijk verhaal in ieder geval Sjak.

Dan houd ik het lekker bij IMPCO. Met deze systemen heb ik al duizenden probleemloze kilometers gereden. Ga niet voor goedkoop duurkoop.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by gert »

goeie beslissing!
impco is ook veel simpeler.
Z-Bird
Posts: 4
Joined: Mon Sep 21, 2015 5:18 am

Re: OMVL of IMPCO

Post by Z-Bird »

Hoi allemaal,

Ik weet het .. het is een hele oude thread maar ik heb toch goede hoop dat ik een antwoord hier vind.
Ik heb een 1991 GM blok met tbi met omvl installatie. Die wil ik graag ombouwen naar single fuel. Punt is dat deze altijd start op benzine en dan, als de koelvloeistof warm genoeg is, overschakelt op LPG. Wat kan ik het beste doen? Is het een kwestie van de temperatuursensor overbruggen? Ik wil blok en bak inbouwen in een andere auto om mijn lpg-verbruik te verbeteren.
Ik hoor het graag van jullie!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by gert »

een hoop werk alleen om je verbruik te verbeteren lijkt me.
ik denk dat je een tbi blok ook wel direct op lpg kan starten, maar weet niet of je alleen een temp sensor moet overbruggen.
maar pas op voor backfire!
als je alleen op lpg wilt kun je gewoon de tbi eraf halen en een lpg mixer erop.
computer wegmikken en een gewone verdeler erop.
Z-Bird
Posts: 4
Joined: Mon Sep 21, 2015 5:18 am

Re: OMVL of IMPCO

Post by Z-Bird »

Hoi Gert, ja het is zeker wat werk. Ik heb nu een bigblock met driebak. De ketting en de waterpomp moeten vervangen en de hydro-units ook, dus werk heb ik sowieso. Van het smallblock weet ik zeker dat ie fris is plus er zit een 4L60 4-bak aan. Als ik de tbi verwijder welke mixer kan er dan op want ik heb dan ook geen kleppenplaat voor mijn gaspedaal. Een fourbarrel heeft een ander gatenpatroon dan het tbi-intake. En ik heb een aansturing nodig voor de automaat. Tips zijn welkom!
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by Rob Rules »

Volgens mij kan een TBI op meteen op LPG starten.
Weet zo het systeem niet wat er op mijn busje zat, maar die startte altijd meteen op LPG.
Chevrolet 4.3 V6 TBI blokje uit 91
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by gert »

een fris smallblock met die bak zal zeker zuiniger zijn ja.
volgens mij is er een adapter om een 300A mixer op je tbi te schroeven, je hoeft de tbi niet perse te verwijderen.
wil je die tbi niet, dan is een ander intake , met het juiste gatenpatroon de oplossing, dat is er in aluminium.
de automaat aansturing weet ik niet hoe dat moet.
Z-Bird
Posts: 4
Joined: Mon Sep 21, 2015 5:18 am

Re: OMVL of IMPCO

Post by Z-Bird »

Dat zou perfect zijn met een 300A, die heb ik nog liggen. Denk dat 'm dat wordt dan. Thanks!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by gert »

vraag anders Sjak effe, die weet er meer van
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by gert »

Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by Pavement Pounder »

De bak heeft info nodig van de temp sensor op de intake tps sensor op de gasklep en een schone 5volt retour van de ontsteking en ecm.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: OMVL of IMPCO

Post by gert »

daar ben je mooi klaar mee dan.......
Z-Bird
Posts: 4
Joined: Mon Sep 21, 2015 5:18 am

Re: OMVL of IMPCO

Post by Z-Bird »

Hoi Pavement Pounder, bedankt voor je reactie. Betekent het dat de 300a ( met impco verdamper) dan op de tbi gemonteerd kan worden en dat de auto dan op gewoon op gas kan rijden? Ik vervang dan de omvl installatie door een complete Impco set up. Ik hoor het graag van je!
Post Reply