koplampen en rdw keuring

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

koplampen en rdw keuring

Post by Art »

Ik heb onlangs een auto gekocht met dubbele koplampen, de buitenste zijn voor het normale dimlicht en de binnenste voor groot licht. Nou moeten lampen bij de rdw kenteken keuring een acceptabel lichtbeeld geven en in de praktijk betekent dat, dat er lampen met E-keur in moeten. Geldt dat alleen voor de dimlicht lampen of ook voor het groot licht?

Groet, Art
Linfiel
Posts: 81
Joined: Sat Sep 02, 2006 8:59 pm

Re: koplampen en rdw keuring

Post by Linfiel »

Ze kijken enkelt maar naar het dimlicht,Maar je wil toch zeker wel iets meer lichtopbrengst hebben dan de sealbeams.
kikkegek
Posts: 2004
Joined: Wed Jul 14, 2010 8:56 am

Re: koplampen en rdw keuring

Post by kikkegek »

e-merk MOET niet volgens mij. het geeft je alleen wel de zekerheid dat je lampen erin hebt die voldoen aan de europese wetgeving en dus het juiste lichtbeeld hebben.

ik heb zelf Autopal koplampen nu, maar daar zit ook geen e-merk in en komen gewoon door de keuring, omdat het lichtbeeld goed is.

als je zoekt met google op verlichting en apk eisen, dan kom je een heel eind.
VetteV8
Posts: 417
Joined: Fri Feb 25, 2011 11:00 pm

Re: koplampen en rdw keuring

Post by VetteV8 »

Linfiel wrote:Ze kijken enkelt maar naar het dimlicht,Maar je wil toch zeker wel iets meer lichtopbrengst hebben dan de sealbeams.
Dat is het in een nutshell.
Dimlicht moet een goed lichtbeeld hebben, dat betekent in de praktijk een E-keur lamp
Grootlicht hééft geen 'lichtbeeld' dus is goed [voor de keuring, niet voor nachtelijk gebruik, daar heb je ook de Europese lampen voor nodig]

Bovendien, op oudere yanken zijn de GROOT licht lampen slechts 37,5 WATT!!! DAT is groot!
Conclusie: alles vervangen.
Cor
Post Reply