Cabin swap vraag.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Cabin swap vraag.

Post by mercury1970 »

Stel je koopt een auto die een apart chassis heeft van de carrosserie, NL kenteken erop en de carr. is slecht en daar past een veel recenter model op.
Dan heb ik toch niks te maken met die 1/3-2/3 regeling, dat is toch alleen van belang bij de RDW bij een kentekenkeuring?
Maw: bij de APK zullen die hier toch niet op letten?
Moet je dan nog bang zijn voor een technische controle?
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: Cabin swap vraag.

Post by Supervaags »

volgens mij heeft er hier al eens iemand hetzelfde gedaan met een Mercedes..

dat is geen probleem verder geloof ik, zolang het maar te duidelijk word.
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Cabin swap vraag.

Post by SplitWindow »

Op het CIF is iemand bezig om de body van een Caprice uit de jaren 90 over te zetten op het chassis van een Impala uit de jaren 80 (het hoekige taxi model zeg maar).
Als hij klaar is gaat hij er (volgens eigen zeggen) mee naar de RDW, daarna "gaat deze auto als Impala door het leven".

Dat laatste begrijp ik niet helemaal, want de benaming op de papieren van het chassis is toch al "Impala" :?: ?
Voor deze Caprice heb ik al een chassis liggen van een Impala uit 1980.
Het 80er chassis heb ik al helemaal als nieuw erbij staan en afgelakt.
Ik heb het nl eerst met een sloper uitgeprobeerd of het allemaal wil passen.

Er zijn al diverse mensen verrast met een omgekatte auto en ik maak gebruik van de manier die de RDW voorschrijft.
Als deze omgebouwd is met andere motor, bak etc ga ik ermee langs de RDW en dan gaat deze auto als Impala door het leven.
Image
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: Cabin swap vraag.

Post by Art »

Als je alleen maar de carrosserie wisselt, dan geldt dat als 1/3 en blijf je dus binnen de toegestane normen. Je hoeft je dan nergens druk over te maken.
Als je ook nog motor en/of aandrijflijn vervangt dan kom je wel boven die 1/3 en ben je nat bij een technische controle in een politiefuik. Bij de APK heb je hier geen last van.

Groet, Art
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Cabin swap vraag.

Post by SplitWindow »

In die "verkeerspolitieprogramma's" op tv zag ik al meerdere malen dat een kentekenbewijs werd ingenomen omdat er een andere (zwaardere/snellere) motor in het voertuig was geplaatst.
Dus die "regel van 1/3" lijkt niet altijd op te gaan ?
Stimpy
Posts: 2034
Joined: Sun Jan 30, 2005 5:10 pm

Re: Cabin swap vraag.

Post by Stimpy »

Die 1/3 gaat wel op alleen mag je niet meer dan een x tal percentage vermogenswinst hebben volgens mij.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Cabin swap vraag.

Post by mercury1970 »

Als ze een kenteken innemen op zo'n programma is het vaak een voertuig dat recenter is dan 1974/5 en dus een registratie heeft van alle technische gegevens......
Bij een oude amerikaan staat vaak niet op de papieren hoeveel CuI de motor heeft.
Of is dit een gevalletje van bel horen luiden en de klepel niet weten te vinden? :D
SplitWindow
Posts: 3038
Joined: Tue Nov 16, 2010 9:19 pm

Re: Cabin swap vraag.

Post by SplitWindow »

Dat is heel goed mogelijk, ze weten wel vaker zelf de regels niet.
Post Reply