q-jet vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
spieker
Posts: 112
Joined: Thu Mar 10, 2011 10:15 pm

q-jet vraagje

Post by spieker »

motortje loopt verder netjes maar volgens mij gaat de 2de trap niet open
dus met warme motor als ik in neutraal natuurlijk de gashendel over haal gaat de 2de trap niet mee of doet hij dat alleen onder belasting?
heb z n idee dat de choke hellemaal niks doet ook niet als ik een keer gas geef voor het starten
als hij loopt trekt hij wel het stangetje aan (die de klep boven de 2de trap bediend) via het membraan aan de rechter zijde van de carb
maar het stangetje komt dus niet terug dus die klep blijft zoiezo constant dicht
hoe kan ik dit oplossen hij loopt alleen op lpg
gr
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: q-jet vraagje

Post by sjak_brak »

Met motor in vrijloop zal een vacuumgestuurde 2e trap niet open gaan, werkt inderdaad alleen onder belasting.

Je kan ook ombouwen naar mechanisch gestuure 2e trap.


Je kan ook heel de benzine-troep eraf slopen en de mixer direct op de kleppenplaat zetten, je gebruikt het toch niet als je op gas rijdt, en de boel wordt betrouwbaarder en directere respons op pedaal.
spieker
Posts: 112
Joined: Thu Mar 10, 2011 10:15 pm

Re: q-jet vraagje

Post by spieker »

ja dat kan natuurlijk ook had k ook kunnen bedenken :D
maar zij er nog spacers te krijgen voor een orgineel intake of moet ik die zelf maken draaien
en als je dus alleen die kleppenplaat er op heb zitten krijg je dan geen problemen met koud starten omdat je dan ook de plaat boven de 1e trap kwijt bent
gr wouter
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: q-jet vraagje

Post by sjak_brak »

De chokeklep heb je op gas juist niet nodig, die werkt dan tegen (blokkeert gastoevoer want mengstuk zit boven je chokeklep)

Hoe je het t makkelijkst om kan bouwen hangt verder af van wat je hebt en/of wat je wilt. De Quadrajet heeft een losse kleppenplaat, dus die zou je wellicht kunnen behouden, dan heb je geen spacers etc nodig.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: q-jet vraagje

Post by rene74monte »

ik heb het ook gehad , alleen een kleppenplaat en een miser er boven op , functioneerd geweldig.
geen zorgen over maken , gewoon doen :D
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: q-jet vraagje

Post by jobnu »

ik heb het ook gehad , alleen een kleppenplaat en een miser er boven op , functioneerd geweldig.
geen zorgen over maken , gewoon doen
Hoe monteer je dan de mixer op je kleppenplaat??
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: q-jet vraagje

Post by sjak_brak »

Met een paar schroeven, een pakking en eventueel een adapterplaatje. Adapterstuk kan je zelf maken als je handig bent met metaal, hout of kunsstof, maar voor een aantal applicaties zijn ze ook gewoon te koop.

Voor een Impco 425 op een QJ is er bjivoorbeeld dit plaatje:

Image


De 300-A (weet niet waarom iemand die zou willen) zou je met deze adapter extra erbij kunnen monteren:

Image
spieker
Posts: 112
Joined: Thu Mar 10, 2011 10:15 pm

Re: q-jet vraagje

Post by spieker »

ok ga er vannavond mee bezig de pakking die er nu onde zit heb ik ook zelf gemaakt dus is wel te doen
moet alleen nog ff kijken hoe ik die hals op de plaat monteer zit nu een ronde op met 1 bout in het midden waar je hem mee vast op de carb draaid
laat wel even weten of het gelukt is gr
Eastwood
Posts: 1186
Joined: Sun Sep 12, 2004 11:16 pm

Re: q-jet vraagje

Post by Eastwood »

De 2e trap op een q-jet is niet vacuum gestuurd, maar mechanisch via de gashendel van de 1e trap.
De air valves boven de 2e trap worden wel door het motorvacuum opengetrokken, zodra de 2e trap opengaat.

Dat stangetje met membraan is onderdeel van de choke inderdaad en zorgt ervoor dat de air valves dichtblijven bij koude motor.
Door de onderdruk bij gesloten choke klep van de 1e trap, wordt het membraan geactiveerd en het stangetje teruggetrokken.
Als de motor warm is en de choke ervan af, dan zou je bij draaiende motor de air valves open moeten kunnen drukken.
Zo niet, dan zit dat stangetje vast, wat duidt op een niet werkende choke.

Je 2e trap testen met gear in neutral heeft niet veel zin.
Deze gaat pas open bij WOT (wide open throttle) en dat vindt je motor niet zo leuk.

Bij LPG heb je overigens niet perse een choke nodig, dus je kan een hoop daarvan eraf slopen.

Cheers 8)
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: q-jet vraagje

Post by jobnu »

Duidelijk. dus voor gas only beter een Impco 425 gebruiken ipv de 300A.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: q-jet vraagje

Post by sjak_brak »

Dat geeft inderdaad nog meer voordelen, de 425 is een stuk minder gevoelig voor variaties in afstelling, backfires e.d. dus ook makkelijker in gebruik.
spieker
Posts: 112
Joined: Thu Mar 10, 2011 10:15 pm

Re: q-jet vraagje

Post by spieker »

heb er dus een 300 op zitten
heeft er iemand nog een 425 liggen voor een redelijke prijs anders blijft de 300 er op zitten gr
ps sjak heb je ff een mail gestuurd
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: q-jet vraagje

Post by sjak_brak »

spieker wrote:heeft er iemand nog een 425 liggen voor een redelijke prijs
Ik kan je afraden om een 425-mixer gebruikt te kopen, tenzij je deze werkend hebt gezien op een blok, en hebt kunnen vaststellen, dat de CO nog af te stellen is. Na langdurig gebruik kunnen deze mixers inslijten op de body waar de airvalve invalt, en dan lopen ze stationair en onderin veel te rijk, waardoor de wagen beroerd loopt en enorm veel verbruikt.

Wat is een redelijke prijs?

http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/ ... cts/ca425m

http://www.autogasparts.eu/webshop/docs ... ode=CA425M

Of misschien dat iemand op dit forum nog een mixer heeft liggen ;)
Post Reply