Lak "schade" aan motorkap...

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Lak "schade" aan motorkap...

Post by Dinant MK III »

Ik heb diverse topics doorgelezen, maar vind niet echt een antwoord op mijn "probleem"
Ik zit namelijk met het volgende: mijn auto is in januari 2000 helemaal nieuw gespoten, alleen kwam er na een jaar of 6 een vlekje op de motorkap.
Je voelde niets aan de lak, die bleef superglad, maar je zag een vlek ontstaan. Poetsen had ook niet zoveel zin; de blanke lak was immers nog puntgaaf.
De vlek is ondertussen aardig gegroeid, maar nog steeds kan ik er zelf niets aan poetsen... :( (klik op de foto voor een vergroting)

Image Image

Is er iemand die weet hoe dit op te lossen is zonder de hele kap opnieuw te moeten spuiten?
Ik heb de lak namelijk speciaal laten mengen destijds, en ben erg bang voor kleurverschillen als ik em opnieuw moet laten spuiten ...
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by olle griese »

Lijkt wel of er vocht onder de blanke lak zit.
Maar de experts zullen hier vast wel een antwoord op hebben.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Wilf »

Ik heb dit wel eens eerder gezien bij auto's waar een car cover overheen lag. Dan kan er door condensvocht schade aan de blanke lak optreden. Met een beetje geluk hoeft alleen de blanke lak geschuurd en opnieuw gedaan te worden.

Heb je er ooit een car cover (autohoes) overheen gehad?
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Dinant MK III »

Ja er ligt nu wel een hoes overheen, maar die vlek is onstaan zonder dat er een hoes overheen lag. In het begin was er met de blanke lak ook nog niets aan de hand.
Het leek net of de groene lak eerst met een baksteen was bewerkt en er daarna blanke lak overheen is gegaan. Het voelde dus glad en strak aan, je kon die vlek ook niet wegpoetsen: hij zat onder de blanke lak ...
Mikeyy25
Posts: 332
Joined: Fri Dec 18, 2009 4:59 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Mikeyy25 »

Kan dat niet door de hitte komen?
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by rulez »

wellicht ff naar de spuiter terug gaan, die weet misschien nog hoe dik de blanke lak erop zit, welke soort lak er ist gebruikt etc (via rekening/computersysteem) en kan je wellicht van de juiste informatie voorzien, of zelfs goed er vanaf helpen(als goede service).
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Dinant MK III »

rulez wrote:wellicht ff naar de spuiter terug gaan, die weet misschien nog hoe dik de blanke lak erop zit, welke soort lak er ist gebruikt etc (via rekening/computersysteem) en kan je wellicht van de juiste informatie voorzien, of zelfs goed er vanaf helpen(als goede service).
Nou... die service was na een jaar al redelijk om zeep geholpen. Daarbij woon ik inmiddels 200 km verderop ... :D
Ik ben bang dat het inderdaad gewoon opnieuw spuiten wordt. Want ondanks dat de blanke laag nog goed is: wat daaronder zit is naar z'n grootje.

@Mikeyy25: Hitte zou inderdaad het probleem weleens kunnen zijn geweest ...


Dussss... zit er een goede spuiter in de omgeving van Voorburg? :?
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Joost.... »

Is dit de enigste plek op de auto? De plek voelt totaal niet anders aan dan delen die goed ogen?
smokey
Posts: 5125
Joined: Wed Apr 14, 2004 8:42 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by smokey »

Dinant MK III wrote:Dussss... zit er een goede spuiter in de omgeving van Voorburg? :?
http://www.autoschadeharteveld.nl/
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Dinant MK III »

Joost.... wrote:Is dit de enigste plek op de auto? De plek voelt totaal niet anders aan dan delen die goed ogen?
Inderdaad.

Nu inmiddels wel overigens, want het is er nu zo'n beetje doorheen ... :? :(
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Dinant MK III »

Update: gister dus maar even naar Harteveld geweest. De vlek was op zich wel weg te poetsen volgens Marck, maar zou sowieso terugkomen, want de blanke lak is inmiddels gaan barsten.
Verder vond ie de lak nogal 'zacht' aanvoelen... alsof ze de verkeerde harder/lak verhouding hadden gebruikt. Wel weer grappig dat de lak nog 'zacht' is: hij zit er inmiddels 11,5 jaar op.. :lol: :D
Maar ik laat de motorkap binnenkort maar opnieuw spuiten, want dit is inmiddels geen gezicht meer (letterlijk en figuurlijk ...)
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Caddy_v8 »

Mijn motorkap en voorspatborden zitten nu helemaal vol met dat soort vlekken. Maar bij mij laat de blanke laklaag duidelijk los. Wordt elke dag erger. Paar weken geleden waren het nog maar een paar plekjes en nu heb ik echt alles vol ermee :(

Komende winter gaan we de motorkap en spatborden maar kaalmaken en opnieuw spuiten. Kan meteen mijn antenne gechanneled worden :)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by sjak_brak »

Dinant MK III wrote: Ik heb de lak namelijk speciaal laten mengen destijds, en ben erg bang voor kleurverschillen als ik em opnieuw moet laten spuiten ...
Een beetje bedrijf kan tegenwoordig de kleur op de auto scannen en op basis daarvan het gif opnieuw mengen.
Joost....
Posts: 2329
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:42 am

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Joost.... »

Dat is zeker niet zaligmakend. Zulke systemen analyseren een kleur en zoeken daar het best passende mengrecept bij uit alle bestaande fabriekskleuren. Als je een kleur custom gemixed hebt zal ie daar meestal ook wel wat bij vinden dat erop lijkt maar vaak zit er dan nog redelijk kleurverschil in.
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Lak "schade" aan motorkap...

Post by Dinant MK III »

Ik vond verdomd nog een potje met de lak in de zooi in mijn stalling. :idea: Hopelijk is die nog goed genoeg gebleven...
Post Reply