Synthetische motorolie in big block

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
franky
Posts: 1113
Joined: Sat Apr 03, 2010 7:01 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by franky »

ach ik rij op action olie met al mijn karren, is goede olie.

mijn daily is een vw golf diesel (1999) met 500.000 plus op de teller (geen olie verbruik), de afgelopen 100.000 gooi ik er action olie in, daarvoor regulier onderhoud bij de dealer.

mijn andere auto's

vw polo action olie
smart action olie (smart is zeer gevoelig voor olie)
chevy c10 1971 action olie
chevy 3100 1950 action olie
citroen 2cv action olie
chevy G20 action olie
vw golf diesel 1982 action olie
ford 1929 nog geen olie in gehad, blok (flathead V8) ligt nog uit elkaar maar er staat action olie klaar om erin te gooien.
Maan
Posts: 66
Joined: Fri Oct 24, 2008 1:59 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Maan »

Altijd leuk....goedkope zooi de grond in douwen. Misschien moeten we de vraag stellen: wie heeft er slechte ervaring met de goedkopere olie van bijv de supermarkt? Zolang ik amper slechte berichten over goedkope olie hoor dan blijf ik het er gewoon ingieten. ;)
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Johnto »

Maan wrote:Altijd leuk....goedkope zooi de grond in douwen. Misschien moeten we de vraag stellen: wie heeft er slechte ervaring met de goedkopere olie van bijv de supermarkt? Zolang ik amper slechte berichten over goedkope olie hoor dan blijf ik het er gewoon ingieten. ;)
Ik heb die vraag ook eens aan mijn pa gesteld in de jaren 80, ik zeg waarom gooi jij altijd huismerk olie in de auto's die je in onderhoud hebt? Waarom geen olie van een merk? Zegt ie kijk maar eens op de verpakking, en op de goedkope olie stonden exact dezelfde specificaties als op de merkolie, en bij ons is er nooit een kapot gelopen.
Ik zie het nut ook niet in om dure olie in een ouwe yank te gooien waarvan het blok al meer als 30 jaar oud is en nooit open is geweest.
Ja mijn auto verbruikt olie, mag het na meer dan 30 jaar? Ik weet dat de klepseals gaar zijn, en dat de klepzittingen veel geleden hebben na dik 100000 miles op lpg gereden te hebben. Ondanks dat start hij nog elke dag en loopt ie gezien zijn omstandigheden helemaal niet slecht.
Ja ooit zit er een revisie aan te komen, en wie weet ga ik er dan de olie waar Dave een megaboner van krijgt erin pleuren.
Tot die tijd blijf ik lekker het huismerk van Brezan 15W40 multigrade gebruiken.
En ik ben niet bang dat er lager uitloopt, dan was dat allang gebeurd ( zo heeft een smogblok ook weer zijn voordelen )
Kwestie van op tijd de filter vervangen en de resterende olie verversen....

Bij de high performance motoren waar Dave het over heeft zal het best wat uitmaken, maar ik denk dat nog geen 2% met zo'n motor echt dagelijks rondrijdt.....
En als dat wel zo is, waarom hebben we je nog niet op de SPN gezien Dave ? Je mag daar zelfs een standje neerzetten met je olie :thumbs:
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

Johnto wrote:Altijd leuk....goedkope zooi de grond in douwen. Misschien moeten we de vraag stellen:
Bij de high performance motoren waar Dave het over heeft zal het best wat uitmaken, maar ik denk dat nog geen 2% met zo'n motor echt dagelijks rondrijdt.....
En als dat wel zo is, waarom hebben we je nog niet op de SPN gezien Dave ? Je mag daar zelfs een standje neerzetten met je olie :thumbs:
Maan / Johnto IK ben er van overtuigt dat waneer mensen een project hebben opgebouwd waar hun bloed sweet en tranen in zitten en een groot deel van hun portomonee, Dat daar echt geen brezan lidel of gamma huis merk olie ingaat, Of het nou Brad Penn olie is of een ander merk. ook de filosofie van`` mijn auto is 30 a 40 jaar oud dus ik gooi er lekker goedkope olie in``` . is ook in mijn ogen een beetje simpele redenering die nergens op slaat.
Deze auto,s hebben er juist erg veel baad bij. in jouw worden of redenering is het duurdere olie in een nieuwe dure auto! of motor, maar niet in een oude versleten motor secu auto!!, , beetje het idee van we geven mensen van over de 50 geen bloed transfusie maar aleen infuus!!.
De bloed transfusie geven we aleen aan de mensen onder de 40 .... maar goed dat is een ieder voor zich,..

jy zegt Ik denk dat er nog geen 2% met zo,n high perf motor dagelijks rond rijd. mischien heb je daar gelijk in ..
MAAR laat ik je vertellen dat er een groot verschil zit tussen denken en weten!!.
om het maar even te hebben over de vele daily driven Porshes Volkwagens kevers en busjes, engelse sports cars(auston healy clubs ask Sjak Brak) en uiteraard VEEL amerikaanse oldtimers . die er Dagelijks mee rond rijden..
Brad Penn waar ik een boner van krijg volgens sommige :lol: 8) . Heeft een tijd geleden zijn naam veranderd van Racing oil naar High performance oil .
omdat deze racing oil ten opzichte van andere race olien veel langer mee gaat en ``geschick`` is voor daily use dus racing oil protection for your daily driver!!!! en dus op zo,n manier een groter publiek weet te berijken!!. en met sucses

Racing Oil line renamed to High Performance Oil


Date: 3/19/2009

American Refining Group, Inc. (ARG) (the former Kendall Refinery), manufacturer of quality Brad Penn® Lubricants, announced today the renaming of its Penn Grade 1® Racing Oil line to Penn Grade 1® High Performance Oils.

First introduced in 2001, the Penn Grade 1® line has enjoyed remarkable growth within the racing segment. With the reduction of zinc and phosphorous in a majority of oils, the Penn Grade 1® Oils have realized tremendous growth within the classic, historic, vintage, muscle car and hot rod markets, which led to the name change, encompassing the different market segments.

“Our Penn Grade 1® line contains a significantly high concentration level of zinc and phosphorous additives and is blended with a unique cut that comes off our fractionization tower that enables the oil to cling, which provides tremendous protection to flat tappet and roller cams, bearings and other critical parts within the engine. This formula not only benefits race cars but also classic, historic, vintage, muscle car and hot rod vehicles which led to the name change. In addition, a majority of cam manufacturers recommend our high performance oil”, stated Richard Glady, Vice President of Blended Lubricants for American Refining Group, Inc.

The company stresses that this is only a name change on labels and cartons. The outstanding zinc and phosphorous rich formula that our Penn Grade 1® customers have come to love will remain untouched. In addition, the company warns that the formula contains high zinc and phosphorous additive concentrations, which can be detrimental to cars and trucks with catalytic converters and they recommend that car enthusiasts consult the owner’s manual for proper oil selection.

“Our products continue to be manufactured in Bradford, Pennsylvania. We are an American company and our refinery processes 100% Penn Grade™ crude oil. The unique formulas of the Penn Grade 1® High Performance Oils along with a special cut we receive from our tower truly distinguish our products from the competition. “THE GREEN OIL”® as it is affectionately called by our customers, has become the talk of the industry and the choice of car enthusiasts who demand a top quality lubricant in their high performance engines. In addition to cam manufacturers recommending our high performance oil, a number of premier engine builders and drivers are endorsing our products to their customers. Even the world famous Feld Grave Digger Monster Trucks are now exclusively using our High Performance Oils in their engines!” stated Jennifer Taylor, Marketing Specialist for American Refining Group, Inc

The Bradford, PA refinery is the only refinery in the U.S. processing 100% Pennsylvania Grade Crude Oil. It is truly the last Made In the U.S.A. brand. It’s blending and packaging operations are ISO 9001:2000 certified and was the first refinery in the U.S.A. to become ISO 9002 certified. The refinery stretches over 2 ½ miles and contains a fully automated state-of-the-art packaging facility.

In 1997, American Refining Group, Inc. purchased the Kendall® / Amalie® refinery located in Bradford, PA, from Witco Corporation. As a result of the sale of the Kendall® and Amalie® brands to a third party, a new name was given to the products produced at the site-Brad Penn® Premium Pennsylvania Grade Lubricants.

American Refining Group, Inc. is a privately held, ISO 9001:2000 certified refinery. American Refining Group, Inc. is a manufacturer and blender of quality Brad Penn® and Gulf® branded lubricants, packager of private label lubricants and a premier refiner of petroleum specialty products.

PS Johnto ik heb tot op heden nog geen standje nodig :thumbs: . wil niet zeggen dat we het efect van de economiese crisis niet volgen en of mee maken. Ieder bedrijf die claimed dat ze daar geen last van hebben die liegen, zeker in de classieke auto branch. Want het eerste waar mensen op bezuinigen is de hobby!.
gelukkig zien wij toch een groot gedeelte van de klanten iedere keer weer terug komen voor de olie. Klanten bestand laat zien dat de meesten geen andere olie gebruiken, maar rijden er gewoon wat langer mee door 8) tuurlijk heb je mensen die kopen en proberen en daarna hoor je niets meer van, maar het overgroote gedeelte komt altijd terug ........ wij pikken random uit sommige van deze wagens na een oil change olie samples om te analizeren en te kijken naar de levensduur en hoe de olie zich houd en het engine wear patroon. Geld trouwens ook voor de race wagens. kan geen ander bedrijf hier zich daar serieus mee bezig houd..
Het is aan ieder voor zich om te bepaalen wat ze kopen . onze olie analiezes hebben tot nu to wel aan getoont dat brad Penn olie qua prijs qualitijds verhouding ``The most bang for your Buck`` opleverd, in vergelijk met ander ECHTE duure olien......
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by thunderbuick »

In ieder geval heb ik het 5 keer beleefd dat bij verschillende merken blokken ze letterlijk als een klokje begonnen te lopen na maanden extreme belasting.
Nu had ik voordien niet in het blok gekeken en waren ze allemaal al jaren gebruikt maar het feit is dat bij allemaal de olie flink warm was geweest en de lagerschalen een slechte smering hadden gehad en daar door heet waren geworden en er uit gelopen.
Allemaal bij warm weer, het peil net onder max. en zonder kokende motor of zo.
Bij alle keren zat er olie in uit een 5L jerrycan die nog geen 15 gulden kostte (jaren '90) bij een van de supermarkten.
Natuurlijk kan het allemaal toeval zijn....... :)
Maar ik gebruik tegenwoordig een iets betere olie en die ziet er ook iets beter uit als hij weer afgetapt word.
En ja, ook de "goedkope" olie zal tegenwoordig beter zijn dan in de jaren '90 maar ik ga dat niet riskeren voor die paar euro wat je dat gemiddeld per jaar scheelt.
Een goede olie, en dan hoeft het niet eens een topmerk olie te zijn, kan volgens mij het verschil zijn tussen een kapot blok of nog jaren door tuffen met recreatie tempo in je classic.
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by olle griese »

Ik heb vanmorgen Kroon biturbo 15W40 gehaald
Wel een ander prijsje dan Lidl olie :eek: 33,50 per 5 liter.
arthur
Posts: 1627
Joined: Sun Jun 03, 2007 8:58 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by arthur »

Als jullie lezen dat je zink nodig hebt voor je flattappet cam (wat Iskycams duidelijk vermeld bij hun prducten)

En jullie lezen dat bradpenn olie deze hoeveelheid zink bevat.

En jullie lezen dat de moderne dit niet meer gebruikt ivm moderne nokkenassen en milieu.

Gaat het dan nog steeds niet in jullie hersenen...!??!?


Ik heb hier nog een gebruiksaanwijzing van Iskycams liggen waar duidelijk instaat dat ze aandringen op bradpenn olie bij hun nokkenassen ivm de zink...

kom op zeg, niet een beetje stront eigenwijs.

En maar topics openen: " ik gebruik al jaren Lidl-smurrie en mn motor rammelt en ratelt aan alle kanten, wat kan het zijn...? :online:"

beetje moe wordt je hier van.
Pink
Posts: 400
Joined: Mon Oct 18, 2004 5:41 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Pink »

Als ze bij Iskycams van Lidl olie hadden geweten dan hadden ze dat ook aangeraden denk ik :D
Zoals gezegd rijden we al jaren met die smurrie met volle tevredenheid :P
roadrage david
Posts: 5050
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:54 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by roadrage david »

arthur wrote:Als jullie lezen dat je zink nodig hebt voor je flattappet cam (wat Iskycams duidelijk vermeld bij hun prducten)

En jullie lezen dat bradpenn olie deze hoeveelheid zink bevat.

En jullie lezen dat de moderne dit niet meer gebruikt ivm moderne nokkenassen en milieu.

Gaat het dan nog steeds niet in jullie hersenen...!??!?


Ik heb hier nog een gebruiksaanwijzing van Iskycams liggen waar duidelijk instaat dat ze aandringen op bradpenn olie bij hun nokkenassen ivm de zink...

kom op zeg, niet een beetje stront eigenwijs.

En maar topics openen: " ik gebruik al jaren Lidl-smurrie en mn motor rammelt en ratelt aan alle kanten, wat kan het zijn...? :online:"

beetje moe wordt je hier van.
Arthur Niet alleen iskydarion himself ,maar nog een paar anderen ook en dan nog de cam en lager fabrikanten fabriekanten die hier niet in het onderste rijtje staan
The following manufacturers endorse Penn Grade 1® High Performance Oils

Koerner Racing Cams Tucson, AZ http://www.koernerracing.com
Cam Motion, Inc. Baton Rouge, LA http://www.cammotion.com
Howard Cams Oshkosh, WI http://www.howardscams.com
Schneider Racing Cams San Diego, CA http://www.schneidercams.com
Crower Cams San Diego, CA http://www.crower.com
Crane Cams Daytona Beach, FL http://www.cranecams.com
Crane Cams Recommendation Guide

LN Engineering Momence, IL http://www.LNengineering.com

Web Cam Riverside, CA http://www.webcamshafts.com
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Rob Rules »

Klaar jongens? ik ben zowat door de popcorn heen.

Ik laat mijn olie jaarlijks verversen (merk weet ik zo niet)
Als er toevallig wat bij moet, giet ik er dat spul van de aldi in.
Zelfde met de daily. Nix aan het handje
DR Olds
Posts: 8796
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:58 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DR Olds »

Rob Rules wrote:Klaar jongens? ik ben zowat door de popcorn heen.

Ik laat mijn olie jaarlijks verversen (merk weet ik zo niet)
Als er toevallig wat bij moet, giet ik er dat spul van de aldi in.
Zelfde met de daily. Nix aan het handje


slijtage is er ook niet van het ene op het andere moment....

Verderest reageer ik er maar niet op hier.
Als je bezuinigd op olie in je dure yank begrijp je het gewoon niet helemaal.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by sjak_brak »

DR Olds wrote: in je dure yank
Gordon, verkeerde forum :D

Zelf heb ik ook in mn goedkope wagens nooit bezuinigd op olie. Raar is wel, dat ik na een half miljoen km gewoon een schoon droog blok heb ipv een olieboot vol speling, :?: :D
DR Olds
Posts: 8796
Joined: Mon Feb 02, 2004 10:58 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by DR Olds »

Sorry. :D
Johnto
Posts: 4521
Joined: Wed Feb 04, 2004 9:27 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Johnto »

sjak_brak wrote:Raar is wel, dat ik na een half miljoen km gewoon een schoon droog blok heb ipv een olieboot vol speling, :?: :D
Sjak dit is een amerikanen forum, we willen het niet over je franse stinkkaas hebben he' :holy:
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Synthetische motorolie in big block

Post by Rob Rules »

Ik wil wel even toevoegen dat ik het alleen over bijvullen heb :arrow:
De olie wordt elk jaar door de garage ververst.
Post Reply