kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by caddy123 »

Dag heren bij mijn vorige blok heb ik de originele kleppen en zittingen laten slijpen bij revisie bedrijf.
Dat kosten mijn 2 jaar terug zon 750,00 euro inc koppen reinigen-vlakken demonteren monteren van de kleppen.
Maar nu ben ik weer met een ander blok bezig, maar is het nu echt nodig om dit door een proff bedrijf te laten uitvoeren?
Ik snap dat als ze de kleppen slijpen op een machine dat het zeker ok is de zetels hebben ze ook opgefreesd.
Maar als ik nu zelf de kleppen op de ouderwetse mannier ga slijpen met slijppasta is dat net zo goed of juist niet!
Dan houd ik wel een hoop centen in me zak.

Dit word het blok cadillac 500 cid compressie 13:1
Met flattop zuigers torque nokkenas moly rings clevite bearings
originele krukas-drijfstangen-krukas drijfstangen zuigers gebalanceerd.
Hij moet gaan lopen op een 425 impco mixer en met de tijd dubbelle 425 mixer ( 2e de mixer los extra in te schakelen samen op t stuk op manifold)
Vandaar de hoge compressie ga er toch niet meer mee op benzine rijden.

Origineel doet dit blok met compressie 10:1 fabriek zegt 400 hp bij mts op de dyno 325 hp 525 ft lbs
Wat zal dit gaan doen bij mijn blok extra is gebalanceerd en de compressie is 13:1 zal dat nog gaan verschillen in hp ivm de compressie?

gr caddy123
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by Detroitsteel »

Dat hangt af in hoe verre de kleppen in de zetels zijn ingesleten.
Als de raakvlak (wat de klep daadwerkelijk ook raakt) van de klepzetel even breed is als de dikte van de klep, dan heeft leppen/inschuuren geen zin meer en moet er machinaal het een en ander bij gewerkt worden. Mits daar nog de mogelijkheid toe is natuurlijk.

Op de foto zie je duidelijk de raakvlak van de klep op de zetel. In dit geval is het goed, de raakvlak is ongeveer een kwart tot een helft van de totale breedte van de zetel.
Image

Ik geloof dat er zelfs machinale setjes te krijgen zijn die je met de hand bediend.
Maargoed, die zijn ook niet goedkoop.
Last edited by Detroitsteel on Fri May 20, 2011 12:04 am, edited 1 time in total.
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by caddy123 »

Ok daar kom ik snel genoeg achter als ik ze met de hand inslijp of ze nog goed zijn bedankt detroit.
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by Detroitsteel »

Check ook de klepspeling als je dan toch bezig bent.
Dit is de speling tussen de klepsteel en de klepgeleider.
Er zijn , als ik het goed heb, tollerantie gegevens beschikbaar in vraagbaken
Zit er te veel op, dan moet je eerst de klepgeleider of klep of alle twee vervangen voor dat je de klep op de zetel in gaat schuren.
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by themidnightcruiser »

Dat met de hand is alleen voor het naslijpen, als de klep na een machinale bewerking niet goed blijkt te dichten!
Je kan met slijppasta nooit een ingebrande klepzitting dichtkrijgen.


Je bent heel wat van plan met die Caddilac zeker? 13:1, dubbele mixer.. klinkt leuk.
Ik rij nu met 9,8:1 en dubbele 425 mixers en dat gaat al als de brandweer. Dat blok sleurt de 2300 kilo in 6 seconden naar de 100 km/h..
Ik zou je trouwens aanraden om die 2e mixer gewoon constant mee te laten doen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by sjak_brak »

13:1 lijkt me heel erg optimistisch, zeker als je ook nog eens een nokkenas met weinig overlap hebt. Je ontstekingstiming zal dan altijd perfect moeten staan, en je zal de temperatuur van je inlaatmengsel laag moeten houden.

Je hebt in ieder geval geen marge voor foutjes of onregelmatigheden, anders wordt het een groot pingelfestijn.

Hou er ook rekening mee, dat op Aussie en US-sites vaak wordt uitgegaan van een mengsel van 90+% propaan, terwijl in NL de samenstelling ca 50-50 butaan/propaan is, met navenant lager octaangetal.
caddy123
Posts: 1138
Joined: Tue Jan 23, 2007 6:13 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by caddy123 »

13:1 lijkt me heel erg optimistisch

Als het zo krap komt sjak, dan is mijn volgende keuze in compressie 10,5 daar heb ik wat meer speling in lijkt me.

En midcruiser wat is jou combo en merk?

gr caddy123
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by themidnightcruiser »

caddy123 wrote:13:1 lijkt me heel erg optimistisch

Als het zo krap komt sjak, dan is mijn volgende keuze in compressie 10,5 daar heb ik wat meer speling in lijkt me.

En midcruiser wat is jou combo en merk?

gr caddy123
viewtopic.php?f=8&t=24571&start=315

(even naar beneden scrollen)

Het is een 466 Ci Buick (opgeboorde 455), 2 verdampers, 2 x 425 mixers
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: kleppen en zittingen slijpen + compressie veranderen.

Post by Detroitsteel »

themidnightcruiser wrote:Dat met de hand is alleen voor het naslijpen, als de klep na een machinale bewerking niet goed blijkt te dichten!
Je kan met slijppasta nooit een ingebrande klepzitting dichtkrijgen.
Mensen hebben ook geen geduld :lol:
Hangt af in hoe verre die verbrand is natuurlijk.
Maar ik heb een keer bij een B&S motortje het voorelkaar gekregen de klepafdichting te herstellen door ellelang te schuren.
Ik had wel een boormachine aan de zuignap gemonteerd om, zegmaar, wat meer vaart dr in te krijgen :D
Post Reply