Achteras inkorten

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Achteras inkorten

Post by Haakert »

We hebben een probleem, bij een van onze restauraties zit er eigenlijk een te breed type achteras onder de auto, we hebben wel een kortere versie maar deze is incompleet en kan niet gereviseerd worden. Gedachte is nu om de huidige achteras in te korten (3-5 cm). Wordt dit vaker gedaan? En zoja hoe? En... zijn er bedrijven of hobbyisten die dit kunnen? Steekas inkorten lijkt me ook niet echt een fijn klusje. Het gaat om een Dana H4A uit de jaren 50.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achteras inkorten

Post by BigBlockMopar »

3-5cm is de moeite van al het werk niet.
Zoek gewoon een as van hetzelfde merk maar een ander type auto die wellicht smaller is.
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Haakert »

Hoe kan je bijv. weten dat de montagepunten hetzelfde zijn? We willen de auto zo origineel mogelijk houden, dus liever geen hele andere as eronder.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achteras inkorten

Post by BigBlockMopar »

De huidige as is toch al te breed, en dus niet origineel blijkbaar... :poke: :D
Montage punten op de as kan je aanpassen/verplaatsen.

Een steekas inkorten kan alleen aan de spline kant. Maar als dat korter wordt dan moeten de splines op hun beurt weer verlengd/re-splined worden een stukje verder op de as.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Thing »

en het jezelf alleen maar moeilijker maken.....

Www.progear.nl neem wel een emmer nee speciekuip met geld mee.....
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: Achteras inkorten

Post by elcamino59 »

Thing wrote:en het jezelf alleen maar moeilijker maken.....

http://Www.progear.nl neem wel een emmer nee speciekuip met geld mee.....

is PROGEAR zo duur dan ???

ik zou lekker kijken voor een andere as ,er zijn vast andere type,s met een net wat andere breedte te vinden.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Thing »

maw.... Als je 250 voor een as uit elkaar halen goedkoop vind... Chrysler 8.75 dus zelfde als ford 9'' 2steekassen en een complete 3rd member
precies 10 minuten werk onder de auto.... Kun je zelf wel bedenken hoe lang t werk is als ie op de werkbank ligt...
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: Achteras inkorten

Post by elcamino59 »

ik ben dus niet de enigste die dat vind , ik heb er eens een 9 inch klokkie gebracht daar zijn nieuwe platen in gezet en een gebruikte overbrenging ,of ik hem op kon halen en 1000 euro mee wou brengen .ik schrok mij helemaal kapot toen :(
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Thing »

juist..... Voor 200 meer heb je een nieuwe alu versie met nieuwe inhoud..... Achterlijke lui....
elcamino59
Posts: 537
Joined: Sun May 13, 2007 1:07 pm

Re: Achteras inkorten

Post by elcamino59 »

Thing wrote:juist..... Voor 200 meer heb je een nieuwe alu versie met nieuwe inhoud..... Achterlijke lui....
dat dacht ik nou ook toendertijd , en toch trappen er nog veel te veel mensen in . je kan beter nieuw kopen dan iets daar heen brengen voor revisie . mijn klokkie met 1000 euro revisie was na 1500 km stuk ,hij sperde niet meer .dus ik boos gebeld toen werd ik nog afgeblaft ook ,ze kunnen van mij barsten daar in uimuiden.
Thing
Posts: 3082
Joined: Mon Jul 25, 2005 5:38 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Thing »

nog een grote bek terug ook??? :o :eek:
ik zeg boycotten die handel....

Back on topic maar weer???

Ik zeg gewoon andere as onder die auto....
Gerwin
Posts: 1481
Joined: Sat May 05, 2007 8:20 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Gerwin »

gewoon op zoek naar de juiste as voor deze auto :?:
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: Achteras inkorten

Post by rulez »

andere velgen die de 3-5 cm opvangen?
Haakert
Posts: 1699
Joined: Tue Apr 10, 2007 3:55 pm

Re: Achteras inkorten

Post by Haakert »

Het is voor een Facel en die hebben dus voor diverse types net een andere breedte eronder gemonteerd, het is gewoon de standaard as die er nu onder zit. Met de standaard smalle velgen valt het niet zo op. Met de nieuwe spaakwielen die iets breder zijn kan het niet, dan steekt het wiel aan één kant een beetje uit. We hebben dus nog 1 as in onderdelen die de juiste lengte heeft maar die kan niet meer gerevisieerd worden, daar hebben we dus niks aan. Een andere as zoeken was ook ons idee, maar we weten dus niet waar we moeten zoeken, als iemand weet onder welke auto's dit type Dana as nog heeft gezeten zou dat wel helpen...
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Achteras inkorten

Post by BigBlockMopar »

In Scheveningen zit iemand die voornamelijk Facel's restaureerd. Wellicht heeft hij nog wat liggen.
Vraag aan Parts-n-Stuff voor z'n nummer.
Post Reply