Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by fbird92 »

Hey aapjes,

Ik loop even tegen een probleempje aan betreffende mijn blok, een 455 olds.
Verleden jaar draaide mijn waterpomp kapot wat resulteerde in een setje koppakkingen die op doorslaan stonden.

Wat was er kapot aan de pomp, wel alle bladen/schoepen waren van het blad afgebroken en lagen onderin de pomp, er was dus alleen nog een ring die een beetje in het water stond te roeren en dat was niet genoeg om het blok koeling te geven.

De reden dat de pomp kapot ging?, werkelijk geen idee..Het enige wat we kunnen bedenken is een luchtbel/vacuum in de pomp waar de bladen doorheen slaan met het "reffen" van de motor (motor pak zeer goed op... 8) )

Goed om herhaling te voorkomen, het besluit genomen om over te gaan naar een electrische pomp omdat deze niet door de motor/snaar word aangedreven.

Nu heeft de normale pomp een by-pass naar de intake/thermostaathuis toe om de intake extra koeling te geven (neem ik aan) welke de elec.pomp dus niet meer heeft.

Mijn vraag is dan ook, Hoe los ik dit op..? ja tuurlijk gewoon afdoppen die zooi is natuurlijk wel de makkelijkste weg maar ik denk in dit geval niet de juiste dus..

Kan afdoppen van de intake kwaad..??
Is er een thermostaathuis voor een olds 455 zonder deze by-pass??
Vraagteken, Vraagteken, Vraagteken

Wat zijn jullie gedachten hierover...

Groet Misha 8)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by Pavement Pounder »

Ik vind de betrouwbaarheid van een elec. pomp niet voldoende voor een een auto waar veel mee gereden wordt.
Een goede mechanische pomp heeft een langere levensduur.
Meestal gaat het lager stuk in de pomp waardoor de impeller gaat wiebelen en tegen de rand kapot slaat, maar daar zit wel minimaal 100.000 km tussen.
Van die by pass weet ik ook niet.
64Redneck
Posts: 1652
Joined: Sun Jun 27, 2004 11:19 am

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by 64Redneck »

Mechanisch of electrisch, het moet draaien om te werken. En alles wat beweegt kan kapot.

Je intakekoeling kan je misschien doorlussen via je kachelleidingingen als je voor een electrische pomp gaat. Je zult dan ook de motorkoeling gaten/leidingen aanpassen evenals een electrische koelvin te plaatsten omdat de bevestiging van die normale vin op het pomphuis zit.

Makkelijker is gewoon een nieuwe originele waterpomp.
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by fbird92 »

De koelvin zit al niet meer op de pomp, die is al vervangen naar 2 electrische, en er is al een nieuwe pomp geplaatst verleden jaar maar ik zit nu niet echt te wachten op herhaling van het gebeuren vandaar de keuze voor een electrische pomp, maar nu zat ik vanmiddag even te kijken met div mensen en ook één van de kachelslangen in/uitgangen zit op de mechanische pomp dus ook hier zal ik een oplossing voor moeten vinden, denk dat er een dubel T-stuk in de slang met de electrische pomp zal moeten komen... :?

we puzzel lekker verder en als er ideeen zijn dan hoor ik ze graag natuurlijk 8)
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by fbird92 »

Pavement Pounder wrote:Ik vind de betrouwbaarheid van een elec. pomp niet voldoende voor een een auto waar veel mee gereden wordt.

Ik rij en niet al te veel meer mee, het bezine verbruik is zeker nu met de prijzen niet grappig meer, dus de plezier ritjes die zijn heel erg beperkt.. :lol:
Johan Oldsmobile
Posts: 112
Joined: Tue Aug 24, 2004 4:21 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by Johan Oldsmobile »

"Nu heeft de normale pomp een by-pass naar de intake/thermostaathuis toe om de intake extra koeling te geven (neem ik aan) welke de elec.pomp dus niet meer heeft."

Ik zit voor mezelf al een tijdje te zoeken naar een mooi stroomschema van de koelvoeistof in een olds blok.

Maar het lijkt me een zeer gevaarlijke aanname. Het lijkt me dat die bypass er zit om de nog koude koelvloeistof rond te kunnen pompen terwijl de thermostaat nog niet open staat. Als er geen water rondgepompt wordt, gaat de thermostaat ook niet open, en kun je weer een setje koppakkingen er tegenaan gooien, als het blok niet helemaal in de soep draait.
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by fbird92 »

Dat is dus een reden waarom ik hem niet zomaar wil afdoppen, maar rondpompen kan hij altijd nog, via de verwarmigsslangen (niet stock meer) en als de elec.pomp erop zit gaat de themostaat eruit dus over het rondpompen zit ik niet in..
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by Pavement Pounder »

Als de termostaat er uit gaat, hoe hou je hem dan op temperatuur ?
fbird92
Posts: 704
Joined: Sun Dec 24, 2006 3:01 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by fbird92 »

daar maak ik mij geen zorgen om... :lol: ....geen directe koeling er meer op zitten, 2 elec fan's die inkomen op 210 gr. f., en mocht blijken dat hij inderdaad te koel blijft gaan we werken met plaatjes i.p.v de thermostaat.

( heb al wat overleg gehad met div personen waaronder Tom v.d. W en Hans v/d S)
STEP-A-SIDE
Posts: 2219
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:31 pm

Re: Olds 455 Trans-Am/waterpomp probleempje

Post by STEP-A-SIDE »

Een thermostaat regelt alleen de minimumtemperatuur.
Teveel of te weinig flow kan je reguleren met daarvoor bestemde plaatjes.(ipv thermostaat)

Een electrische waterpomp zonder bypass zou ik adviseren nooit icm een thermostaat te monteren.
Post Reply