limited slip diff
limited slip diff
Ik heb gelijk een vraag over m'n nieuwe ride (zie:viewtopic.php?f=4&t=70783):
Volgens de specs (en de sticker in de trunck lid) is de wagen voorzien van een limited slip differential.
Deze doet het volgens mij iets te goed. Ik heb vandaag een stuk gereden en alles was dus lekker op temperatuur. Als ik vervolgens wegrij (stapvoets) en het stuur draai, "voel" ik de achteras wringen; het lijkt alsof de sper niet terugvalt in z'n gewone werking. Hoe kan ik testen of het diff goed werkt? En het dus iets anders kan zijn?
Volgens de specs (en de sticker in de trunck lid) is de wagen voorzien van een limited slip differential.
Deze doet het volgens mij iets te goed. Ik heb vandaag een stuk gereden en alles was dus lekker op temperatuur. Als ik vervolgens wegrij (stapvoets) en het stuur draai, "voel" ik de achteras wringen; het lijkt alsof de sper niet terugvalt in z'n gewone werking. Hoe kan ik testen of het diff goed werkt? En het dus iets anders kan zijn?
Re: limited slip diff
Het kan zijn dat de olie in het diff aan verversing toe is. Je hebt tegenwoordig van die handige voorgemende flesjes (met limited slip addititief er al in) en een slang aan de dop. Samen met een brug en een pompje is dit zo gedaan.
Re: limited slip diff
Even een andere vraag, waarom zitten dit soort diffs onder dit soort wagens. Voor een high pref auto kan ik het begrijpen, een offroad wagen ook. Maar onder standaard wagens snap ik het niet helemaal.
Re: limited slip diff
Ok. Maar heeft dat gevolgen voor het wel of niet locken dan? En dan moet ik wel weten welke olie volgens mij. Ik zal het WPH er eens op naslaan. Thanks.Worship79 wrote:Het kan zijn dat de olie in het diff aan verversing toe is. Je hebt tegenwoordig van die handige voorgemende flesjes (met limited slip addititief er al in) en een slang aan de dop. Samen met een brug en een pompje is dit zo gedaan.
Re: limited slip diff
Volgens de "kenners" is dit vanwege het feit dat zo'n 455 enorm veel koppel heeft.Jeroen_Sp wrote:Even een andere vraag, waarom zitten dit soort diffs onder dit soort wagens. Voor een high pref auto kan ik het begrijpen, een offroad wagen ook. Maar onder standaard wagens snap ik het niet helemaal.
En dat voel je wel... 8) 8)
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: limited slip diff
Dit gedrag is normaal.
Destijds was een sper otioneel.
Destijds was een sper otioneel.
Re: limited slip diff
Huh? Het gedrag van het diff? Koud niet en warm wel? Dat begrijp ik niet.Pavement Pounder wrote:Dit gedrag is normaal.
Destijds was een sper otioneel.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: limited slip diff
Je hebt het over een limited slip, die spert altijd, een locker doet dat alleen rechtuit.
Warm of koud maakt niets uit.
Warm of koud maakt niets uit.
Re: limited slip diff
Ok, thanks voor de uitleg. Er staat Limited Slip in de trunk lid, dat is dan wat anders dan een locking differential?Pavement Pounder wrote:Je hebt het over een limited slip, die spert altijd, een locker doet dat alleen rechtuit.
Warm of koud maakt niets uit.
En heeft de hoeveelheid en kwaliteit van de olie nog invloed op het functioneren dan? Lijkt me wel, maar hoe en wat?
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: limited slip diff
Een lsd heeft een toevoeging nodig om de sperplaatjes beter hyn werk te laten doen.
Een lsd zal ook +/- 70% sperren.
Een locker gaat op slot als het moet en spert dan 100% en heeft geen toevoeging nodig.
In de bochten gaat ie van slot, dit gaat gepaart met geluiden afhankelijk van het merk.
Hoeveel km is er meegereden en hoevaak is de olie ververst ?
Een lsd werkt met koppelingsplaatjes en kan slijten.v
Een lsd zal ook +/- 70% sperren.
Een locker gaat op slot als het moet en spert dan 100% en heeft geen toevoeging nodig.
In de bochten gaat ie van slot, dit gaat gepaart met geluiden afhankelijk van het merk.
Hoeveel km is er meegereden en hoevaak is de olie ververst ?
Een lsd werkt met koppelingsplaatjes en kan slijten.v
Re: limited slip diff
Auto is een paar dagen in mijn bezit en er is geen historie bekend van onderhoud aan de LSD. Dus er zal wel nooit naar gekeken zijn. Kilometerstand is na 39 jaar ook niet echt betrouwbaar meer...
Ik ga de olie verversen. Thanks again.
Ik ga de olie verversen. Thanks again.
-
- Posts: 653
- Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm
Re: limited slip diff
Jeroen_Sp wrote:Even een andere vraag, waarom zitten dit soort diffs onder dit soort wagens. Voor een high pref auto kan ik het begrijpen, een offroad wagen ook. Maar onder standaard wagens snap ik het niet helemaal.
ik heb een 91er caprice zit ook limited slip diff onder was een optie toen(tow and trailer package) geloof ik
ik heb dat ook gehad dat gebonk,pakking lekte wat zat dus te weinig olie in,nieuwe pakking +olie met toevoeging en draait weer top.
Re: limited slip diff
chevycaprice91 wrote:
ik heb dat ook gehad dat gebonk,pakking lekte wat zat dus te weinig olie in,nieuwe pakking +olie met toevoeging en draait weer top.
damn.... ik had dat ook en heb toen maar een nieuwe gekocht
-
- Posts: 2982
- Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm
Re: limited slip diff
In combinatie met een stabilisatiestang aan de achteras heb je een beperkte slip dif.
Altands, dat is bij de Caprice boxy modellen zo
Dit vanwege het feit dat een stabilisatiestang aan de achteras de as als het ware, bij het nemen van een snelle bocht, mee om wil trekken. Het wiel aan de binnenzijde van de genomen bocht zal anders door kunnen slippen vanwege de geringe wieldruk op dat moment.
Modellen zonder stabilisatiestang hebben veelal geen beperkte slip dif.
En ja, naarmate de olie wat ouder word, zal de werking van zo'n dif wat ruiger worden.
Altands, dat is bij de Caprice boxy modellen zo
Dit vanwege het feit dat een stabilisatiestang aan de achteras de as als het ware, bij het nemen van een snelle bocht, mee om wil trekken. Het wiel aan de binnenzijde van de genomen bocht zal anders door kunnen slippen vanwege de geringe wieldruk op dat moment.
Modellen zonder stabilisatiestang hebben veelal geen beperkte slip dif.
En ja, naarmate de olie wat ouder word, zal de werking van zo'n dif wat ruiger worden.
-
- Posts: 653
- Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm
Re: limited slip diff
stabilisatie stang heb ik weer niet.