limited slip diff

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

limited slip diff

Post by Caprice89 »

Ik heb gelijk een vraag over m'n nieuwe ride (zie:viewtopic.php?f=4&t=70783):
Volgens de specs (en de sticker in de trunck lid) is de wagen voorzien van een limited slip differential.
Deze doet het volgens mij iets te goed. Ik heb vandaag een stuk gereden en alles was dus lekker op temperatuur. Als ik vervolgens wegrij (stapvoets) en het stuur draai, "voel" ik de achteras wringen; het lijkt alsof de sper niet terugvalt in z'n gewone werking. Hoe kan ik testen of het diff goed werkt? En het dus iets anders kan zijn?
Worship79
Posts: 545
Joined: Sat Sep 30, 2006 1:01 am

Re: limited slip diff

Post by Worship79 »

Het kan zijn dat de olie in het diff aan verversing toe is. Je hebt tegenwoordig van die handige voorgemende flesjes (met limited slip addititief er al in) en een slang aan de dop. Samen met een brug en een pompje is dit zo gedaan.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: limited slip diff

Post by Jeroen_Sp »

Even een andere vraag, waarom zitten dit soort diffs onder dit soort wagens. Voor een high pref auto kan ik het begrijpen, een offroad wagen ook. Maar onder standaard wagens snap ik het niet helemaal.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: limited slip diff

Post by Caprice89 »

Worship79 wrote:Het kan zijn dat de olie in het diff aan verversing toe is. Je hebt tegenwoordig van die handige voorgemende flesjes (met limited slip addititief er al in) en een slang aan de dop. Samen met een brug en een pompje is dit zo gedaan.
Ok. Maar heeft dat gevolgen voor het wel of niet locken dan? En dan moet ik wel weten welke olie volgens mij. Ik zal het WPH er eens op naslaan. Thanks.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: limited slip diff

Post by Caprice89 »

Jeroen_Sp wrote:Even een andere vraag, waarom zitten dit soort diffs onder dit soort wagens. Voor een high pref auto kan ik het begrijpen, een offroad wagen ook. Maar onder standaard wagens snap ik het niet helemaal.
Volgens de "kenners" is dit vanwege het feit dat zo'n 455 enorm veel koppel heeft.
En dat voel je wel... 8) 8)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: limited slip diff

Post by Pavement Pounder »

Dit gedrag is normaal.
Destijds was een sper otioneel.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: limited slip diff

Post by Caprice89 »

Pavement Pounder wrote:Dit gedrag is normaal.
Destijds was een sper otioneel.
Huh? Het gedrag van het diff? Koud niet en warm wel? Dat begrijp ik niet.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: limited slip diff

Post by Pavement Pounder »

Je hebt het over een limited slip, die spert altijd, een locker doet dat alleen rechtuit.
Warm of koud maakt niets uit.
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: limited slip diff

Post by Caprice89 »

Pavement Pounder wrote:Je hebt het over een limited slip, die spert altijd, een locker doet dat alleen rechtuit.
Warm of koud maakt niets uit.
Ok, thanks voor de uitleg. Er staat Limited Slip in de trunk lid, dat is dan wat anders dan een locking differential? :?:
En heeft de hoeveelheid en kwaliteit van de olie nog invloed op het functioneren dan? Lijkt me wel, maar hoe en wat?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: limited slip diff

Post by Pavement Pounder »

Een lsd heeft een toevoeging nodig om de sperplaatjes beter hyn werk te laten doen.
Een lsd zal ook +/- 70% sperren.
Een locker gaat op slot als het moet en spert dan 100% en heeft geen toevoeging nodig.
In de bochten gaat ie van slot, dit gaat gepaart met geluiden afhankelijk van het merk.
Hoeveel km is er meegereden en hoevaak is de olie ververst ?
Een lsd werkt met koppelingsplaatjes en kan slijten.v
Caprice89
Posts: 1305
Joined: Mon Sep 26, 2005 8:45 pm

Re: limited slip diff

Post by Caprice89 »

Auto is een paar dagen in mijn bezit en er is geen historie bekend van onderhoud aan de LSD. Dus er zal wel nooit naar gekeken zijn. :lol: Kilometerstand is na 39 jaar ook niet echt betrouwbaar meer...

Ik ga de olie verversen. Thanks again.
chevycaprice91
Posts: 653
Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm

Re: limited slip diff

Post by chevycaprice91 »

Jeroen_Sp wrote:Even een andere vraag, waarom zitten dit soort diffs onder dit soort wagens. Voor een high pref auto kan ik het begrijpen, een offroad wagen ook. Maar onder standaard wagens snap ik het niet helemaal.

ik heb een 91er caprice zit ook limited slip diff onder was een optie toen(tow and trailer package) geloof ik

ik heb dat ook gehad dat gebonk,pakking lekte wat zat dus te weinig olie in,nieuwe pakking +olie met toevoeging en draait weer top.
JurgenS
Posts: 570
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:35 pm

Re: limited slip diff

Post by JurgenS »

chevycaprice91 wrote:

ik heb dat ook gehad dat gebonk,pakking lekte wat zat dus te weinig olie in,nieuwe pakking +olie met toevoeging en draait weer top.

damn.... ik had dat ook en heb toen maar een nieuwe gekocht :?
Detroitsteel
Posts: 2982
Joined: Wed Nov 04, 2009 1:30 pm

Re: limited slip diff

Post by Detroitsteel »

In combinatie met een stabilisatiestang aan de achteras heb je een beperkte slip dif.
Altands, dat is bij de Caprice boxy modellen zo :)

Dit vanwege het feit dat een stabilisatiestang aan de achteras de as als het ware, bij het nemen van een snelle bocht, mee om wil trekken. Het wiel aan de binnenzijde van de genomen bocht zal anders door kunnen slippen vanwege de geringe wieldruk op dat moment.

Modellen zonder stabilisatiestang hebben veelal geen beperkte slip dif.

En ja, naarmate de olie wat ouder word, zal de werking van zo'n dif wat ruiger worden.
chevycaprice91
Posts: 653
Joined: Sat Oct 03, 2009 7:26 pm

Re: limited slip diff

Post by chevycaprice91 »

stabilisatie stang heb ik weer niet.
Post Reply