versnelling komt laat in

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

versnelling komt laat in

Post by olle griese »

Het valt me op als ik mijn Sub in de D zet dat het zeker een seconde duurt dat hij "pakt"
Wat kan dit zijn?
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by thunderbuick »

Heb je de olie al eens gepeild?
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by olle griese »

Ja, staat redelijk op peil.
Kunnen er nog meer oorzaken zijn?
country squire
Posts: 506
Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by country squire »

Wat noem jij redelijk op peil?
Heb je gecheckt met warme motor?
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: versnelling komt laat in

Post by kn@pestaart »

Checken met warme bak!! Bij mij duurt t ook wel 1 hele seconde. :P
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by olle griese »

Echt warm was de olie niet.
Dat komt omdat ik er nog niet mee mag rijden.
De achteruit pakt hij trouwens wel gelijk.
Maar ik begrijp dat te weinig olie de meest voor de hand liggende oorzaak is?
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

uhh.. ik heb dit ook, hoort dit niet dan? :oops:
achteruit pakt hij inderdaad iets eerder dan de voorruit.. moet bekennen dat het me laatst opviel dat het iets langer duurde als normaal.

heb al een nieuwe filter en olie staan wat er altijd nog moet, dus dat ga ik maar eens doen dan.
kan het kwaad om zo verder door te rijden? hij schakelt verder prima.
X-man op wielen
Posts: 37
Joined: Thu Mar 18, 2004 9:55 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by X-man op wielen »

Heb ik ook eens gehad, het duurde steeds langer voordat hij daadwerkelijk schakelde maar daarna merkte ik tijdens het rijden eigenlijk niks vreemds. Ik dacht het zal wel, het was koud en ik was lui enne als de bak eenmaal geschakeld had deed hij het daarna toch gewoon? Paar honderd kilometer gereden totdat ik plotseling best veel gas moest geven om op snelheid te blijven en hete olie rook: filter zat dicht-->olie verbrand-->alle kunststof en rubber afdichtingen in de bak ook. Dat was even afdeling Lomp dus, beter even vervangen. Het is nu nieteens koud!
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

oke goed dat ik dat weet, ik ga er deze week nog mee aan de slag :)

inderdaad even uitgesteld vanwege de kou
themidnightcruiser
Posts: 4564
Joined: Wed Feb 25, 2004 8:35 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by themidnightcruiser »

Welke pannekoek er ooit heeft bedacht om in een automatenbak een zuigfilter te gebruiken weet ik niet, maar daar hebben ze niet echt over nagedacht.
Ze hadden veel beter een persfilter kunnen gebruiken eventueel met by-pass, die dus simpelweg na je pomp komt.
Met een zuigfilter heb je dus het risico, wanneer deze vervuild, dat je onvoldoende olie aanzuigt en je versnellingsbak niet goed schakelt etc. Met een persfilter, heb je dat een stuk minder (tot een bepaalde hoogte). Wanneer er een persfilter zou worden gebruikt met by-pass heb je dus altijd de volledige pompflow naar je versnellingsbak en heb je dit soort kuren dus niet. Wanner het filter dan verstopt dreigt te raken opent de by-pass en gaat er ongefilterde olie naar je bak.

Misschien hebben ze het wel zo bedacht dat je juist dit soort kuren krijgt, zodat je weet dat je je filter moet vervangen.. :D
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

mooi weer + toevallig vrije middag = meteen auto op de krik

pannetje eraf gehaald, maar goed dat ik dat doe :? wat een rotzooi komt daar uit zeg.. dat filter ziet er ook niet uit. daar had ik niet veel langer mee door moeten rijden..
inderdaad wel raar dat er dan geen bypass op zit, en diezelfde pannenkoek had ook wel ff een aftap plug mogen ontwerpen :D
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Pavement Pounder »

Je zal nog steil achterover vallen als je weet hoeveel hier nog met de originele filter rond rijden....
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by thunderbuick »

En de pan er weer zo onder monteren zonder er gelijk een aftap plug in te zetten :P
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

er is wel gelast aan het pannetje dus hij is er in het verleden al wel af geweest.
lijkt erop alsof ze juist een soort aftap plug dicht hebben gelast..

ik ben blij dat ik de handel heb vervangen. pannetje staat nu in de verf, die gaat er morgen weer onder.
die plug laat ik wel achterwege.. het is een beetje geknoei, maar als het goed is hoeft het voorlopig niet meer los.
country squire
Posts: 506
Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by country squire »

olle griese wrote:Echt warm was de olie niet.
Dat komt omdat ik er nog niet mee mag rijden.
De achteruit pakt hij trouwens wel gelijk.
Maar ik begrijp dat te weinig olie de meest voor de hand liggende oorzaak is?
Als je er niet mee kunt of mag rijden, opbokken zodat je achterwielen van de grond af zijn.
Vervolgens warm laten draaien, de bak handmatig enkele keren door alle versnellingen schakelen, check je meteen of de bak het in alle standen doet, dan weer van de bokken af om je olie te peilen.
Peil moet warm gecheckt worden in de P stand, moet dan tot aan het bovenste streepje staan.
Te veel olie, gaat ie schuimen, geeft ook weer problemen.
Olie moet mooi kersenrood zijn en zoet ruiken, bruin en stinken is verbrande olie! Dat wordt weer een heel ander verhaal, moet je bak eronderuit, koppelomvormer leeg maken, bak leeg maken, leidingen flushen,etc.
Als je olie moet bijvulen gebruik dan Dextron D2, die hoort er origineel in te zitten, D3 etc, kan ook maar dat geeft weer andere problemen,
omdat daar dopes inzitten die het zaakje reinigen, met als gevolg dat je filter dicht gaat zitten!!
Suc6
Grtz. Jos
Post Reply