66er Dodge Dart

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
sakoe
Posts: 945
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:55 am

66er Dodge Dart

Post by sakoe »

OK dan laat ik er ook maar even een project topic aanwagen.
Heb een anderhalve maand geleden een dart aangeschaft om klaar te maken voor daily use. Heb inmiddels wat leuke spullen verzameld in elkaar gezet, en ben vorige week begonnen met de wagen demonteren. 8) (staat nu naast mijn ranchero, die nogal jaloers lijkt omdat ie te weinig aandacht krijgt :))
Het is dus een dodge dart Gt uit 1966. Ik ben de derde eigenaar, de 2e in Nederland. Het is een Franse Dodge ooit geimporteerd door Simca. Zijn hierdoor de chassisnummers overigens anders dan bij de Amerikaanse modellen?
De auto is nog geheel origineel en in de eerste lak.
Mijn plannen:
- demonteren
- lassen waar nodig, zit in de achterschermen wat werk, onder achterruit en een stukje in de bodem. Verders is ie knijterhard, dus dat is wel prettig
- Slant 6 eruit, 318 erin. :)
- remmerij laten werken!!!
- Auto opschuren en in grijze primer spuiten (heeft nu een heerlijke ouwe lullenkleur)
- Nieuwe velgen met bandjes eronder
- pinstripes
- bekleding vevangen
- en uitlaatje eronder (moet nog een manier vinden hoe ik dit voordelig kan gaan doen....)
- keuren en rijden maar..

So far:

Zo was ie:
Image

Ligt nu geheel uit elkaar, heb daar nu even geen foto`s van. Maar dat ging behoorlijk goed voor een auto van deze leeftijd, wonderlijk ging alles behoorlijk soepel.

Heb inmiddels het volgende verzameld
leuke velgies, moet nog even uitdokteren wat de maximale bandemaat gaat worden, als iemand daar wat zinnigs over kan zeggen hoor ik het graag. Zijn overigens originel 14" mopar velgen.
Image
Ben begonnen met de deurpanelen in 'starstheme':
Image
Blok van mr Bean overgenomen:
Image
Waarbij ik overigens nog uitlaatspruitstukken voor nodig ga hebben, en een ietwat grotere radiateur, denk ik.

Zit overigens nog steeds met de remmerij, maar kan waarschijnlijk bij edsclassics aan een vervangende booster/remsetup komen..

In ieder geval als alles weer in elkaar zit, moet het er ongeveer zo uit gaan zien:
Image

Denk in ieder geval de glans weg. Zit nu nog even te dubben om alle chroomstrips weg te laten. Enerzijds is het prachtig dat het in topstaat verkeerd en geheel kompleet is, anderzijds, zonder vind ik `m een stuk stoerder...
Well any suggestions are welcome.

gr Sjaak
Last edited by sakoe on Tue Nov 18, 2008 4:36 pm, edited 1 time in total.
muller
Posts: 3493
Joined: Sun Feb 08, 2004 4:50 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by muller »

leuke wagen....weet je trouwens zeker dat die velgen gaan passen?
je zal nl. op jouw auto kleine steek hebben en ik heb die velgen nog nooit in kleine steek gezien?!?!?!

een setje hedders zullen je de kop niet kosten (flowtech) ik betaalde hier (canada) iets van $130 canadees.....
retro
Posts: 613
Joined: Tue Jun 05, 2007 11:42 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by retro »

leuk project, mooi :thumbsup:
sakoe
Posts: 945
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:55 am

Re: 66er Dodge Dart

Post by sakoe »

muller wrote:leuke wagen....weet je trouwens zeker dat die velgen gaan passen?
je zal nl. op jouw auto kleine steek hebben en ik heb die velgen nog nooit in kleine steek gezien?!?!?!

een setje hedders zullen je de kop niet kosten (flowtech) ik betaalde hier (canada) iets van $130 canadees.....
Ik heb conversie schijven van kleine steek naar grote/standaard steek, dus gaat wel passen, ze zijn er idd niet in kleine steek.

Ik heb er nu ook flowtech headers bij alleen gaat deze applicatie niet op voor early a`s:
# 67-74 Barracuda/Challenger
# 66-78 Charger/Road Runner
# 67-76 GTX/RT/Super Bee/Belvedere/Satellite/Coronet
# 67-76 Duster/Valliant/Dart/Demon 76-81 Aspen/Volare
Ik ga het wel proberen alhoewel ik denk dat er iig aanpassingen moeten plaatsvinden.
COOLCUSTOMS
Posts: 508
Joined: Tue May 22, 2007 11:04 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by COOLCUSTOMS »

leuk project......op de 14ers kun je interessant een 235/60/14 leggen, ik kocht ze via novarota.nl
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by basezum »

leuk project.....

:D :D


goede bezig man!!!
56_FORD
Posts: 1904
Joined: Sun Nov 13, 2005 10:00 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by 56_FORD »

Hi Sjaak...


op de fotosoep ziet het er goed uit zeg !!

Cool grey, ik zou de lijsten weglaten....

ben benieuwd.
56_FORD
Posts: 1904
Joined: Sun Nov 13, 2005 10:00 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by 56_FORD »

Image
sakoe
Posts: 945
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:55 am

Re: 66er Dodge Dart

Post by sakoe »

Das ook een leuk plaatje Mark, alleen wel wat kleurrijk :P
Heeft iemand een idee over hoe ik de dart in zijn geheel een stuk omloaag kan krijgen?
Achter zitten nu bladveren en highjackers.
mr bean
Posts: 657
Joined: Sat Oct 23, 2004 1:17 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by mr bean »

leuk project Sjaak :thumbsup:
ik zou die hi jackers lekker laten zitten anders passen die 275 bandjes er niet onder :D
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by Lennard »

hey sjaak

leuk project
zijn geinige karretjes die vroege A body's van mopar

voor kan je gewoon de torsievering lager stellen meen ik en achter misschien een blok ofzo tussen je bladveer en achteras
( je zal d'r ook ongetwijfeld sets voor hebben met al het spul)

Groeten Lennard en veel suc6 d'r mee he
sakoe
Posts: 945
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:55 am

Re: 66er Dodge Dart

Post by sakoe »

Ga eens even uitdokteren hoe dat dan zit met die torsieveren, ben er niet bekend mee... Maar goed aldoende leert men he 8) Kwam er wel achter dat er al een blok tussen de achterste bladveren zat, en ik vond `m al zo over de weg blubberen. Dit zoek ik wel uit als tie weer rijdt, kan ik het ook beter afstellen aan de hand van de bandenmaat. Deze moet ik nog uitzoeken, enne die 275 gaan het echt niet worden hoor... Past niet een onder een early a body....
Nu de hele boel min of meer uit elkaar ligt, en droog is, beginnen we maar met de bodemdelen netjes maken en waar nodig wat laswerk. zit in de bodem een groot gapend gat achter de bijrijders stoel. Verder is de reserve wielbak ook bar slecht.

het grote gapende gat....:
Image

De vervangende reservewiel bak uit mijn sloper geslepen :) voelt toch wel lekker hoor lekker bruut zo`n haakse slijper in een body zetten. (moet je wel uitkijken dat je de bezinetank niet raakt... ging gelukkig net goed!)
Image

Tevens het blokkie gewipt, ow wat ging die er lekker uit... Dat is echt lekker werken als er niets tegen zit.
Image
Lekker verantwoord met dat topkraft touw :D Hij bleef iig goed hangen, dus viel weer mee.
(iemand geinterresseerd in motor + bak? staat nu toch in de weg)

Zit overigens nog met de volgende kwestie, ik heb nu de hedman headers erbij, deze zijn in feite geschikt voor 67 en up. Daarvoor is ruimte onder de motorkap flink beperkter. De headers gaan zowiso niet passen, er zit een stuurbekrachtiging in de weg, en misschien levert de rembooster ook nog wel problemen op. Nu schijnt er maar 1 merk op de markt te zijn dat headers levert: TTI, maar hebben jullie de prijzen wel eens gezien? Sodeju... Dat dan nog maar even niet, zou ik dan toch maar standaard uitlaatspruitstukken erop plaatsen?

Volgende week mer pica`s!
sakoe
Posts: 945
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:55 am

Re: 66er Dodge Dart

Post by sakoe »

Er is weer het een en ander gebeurt maar we zijn er nog niet!
Bodem is van voor tot achter kaal gemaakt en in de por 15 geblubberd :)
Achterin komt een andere reservewiel bak.
Image
kaal
Image
por

Buitenkant is vrijwel geheel opgeschuurd, moet nog strak gemaakt worden en alle gaten van de sierstrips moeten nog dichtgelast worden, evenals al het andere laswerk dat nog met geschieden.. Als het goed is gebeurt het deze week.
Image
Verder ben ik vanwege de kou maar thuis actief geweest, interieur is zo goed als af. Heb alle deurpanelen gefixt en tevens de bekleding van beide stoel nagemaakt. Was een leuke klus, uhm, maar met wat geduld lijkt het toch zeker ergens op.
de panelen:
Image
Image
bekleding:
Image
Image

lala
morpheus
Posts: 2321
Joined: Fri Feb 01, 2008 7:12 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by morpheus »

leuk project, succes ermee


gr morpheus
basezum
Posts: 7513
Joined: Mon Sep 06, 2004 9:22 pm

Re: 66er Dodge Dart

Post by basezum »

goed bezig man!!
Post Reply