chevrolet c10 1987

Show your project car!
Plaats al je updates in 1 topic. (Dus aub geen meerdere topics voor aparte updates die over dezelfde auto gaan)
Indianjohn
Posts: 214
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Indianjohn »

:thumbs:
Coppertje
Posts: 140
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Coppertje »

Lekker bezig geweest weer 👌
bassie909
Posts: 26
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

nou we zijn weer bijna een maand verder zie ik alweer...
wat gaat de tijd hard echt niet normaal gelukkig ben ik weer wat opgeschoten en heb ik hier wat foto's van gemaakt:

zo gezegd zo gedaan bank bekleed en tapijt in de auto gemaakt, voor de bank uiteindelijk een complete hoes gekocht aangezien de bekleders in nederland mij veel te duur zijn (tussen de 750/1200 euro voor een simpel bankje :roll: )

zie hier het resultaat heb het schuim nog gerepareerd met wat schuim wat hier nog lag te slingeren :) het frame zelf weer netjes zwart gespoten en uiteindelijk de vinyl zwarte bekleding eromheen:

Image

Image

Image

niet verkeerd al zeg ik het zelf.

dan het tapijt wat zeker niet perfect is maar een voorgevormd tapijt kost hier in nederland ruim 500 euro en uit de USA ben je ook dik 350 euro verder...

uiteindelijk met goedkope isolatie de vloer eerst bekleed en daarna een zwart tapijt op maat gemaakt en in de auto gelijmd het zit zeker niet overal even mooi maar het gedeelte wat je veel ziet zit er best strak in en zo staat het interieur er nu bij:

Image

poosje terug nog aan het tobben geweest met de remmen... dit was een gebed zonder eind dacht ik wel omdat eigenlijk alles nieuw was:
remcilinders, remklauwen, hoofdremcilinder, proportioning valve, remslangen, blokken en schoenen etc.

maar nog wou die niet echt lekker remmen uiteindelijk bleek het stiftje vanuit de rembooster dik 5mm speling te hebben voordat die de remcilinder oppakte dit was ook goed te voelen in het pedaal, hier een nieuwe stift voor gemaakt zodat die maar 0,25mm speling heeft pedaal voelde toen een heel stuk beter aan.

toch nog eens de achterremmen gecontroleerd en hier zat iets toch niet helemaal goed misschien dat een ervaren oog het ziet in deze foto:

Image


1,2,3.... nee ? dat had ik dus ook maar hier zit toch echt de langste remschoen voor en de kortste achter welke juist precies andersom moeten zitten omdat de achterste remschoen het meeste remt :P :P dus dit omgedraaid met als resultaat stevig op de rem trappen is 4 geblokkeerde wielen :thumbs:

en nog een picca voor de show:
Image

moeten echt andere banden onder vinden jullie ook niet...
ohja en die uitlaat moeten we ook wat mee lijken wel 2 adereindhulsen die eronder vandaan komen... is al geregeld na het rdw komt er een leuker uitlaatje onder wil nu gewoon door de keuring ermee :D


afijn hoop gelult nu een serieuze vraag voor de TBI kenners en de mensen met goede tips:

de v8 loopt rijd perfect heeft lekker veel vermogen start koud met 2 tellen en loopt dan ook als een zonnetje maar..

zodra de motor op temperatuur is wilt die af en toe stationair nog steeds schommelen in toerental dit verschilt dan zo'n 100 tot 200 rpm per keer en het irriteert mij mateloos.

wat ik al heb gedaan:
gloednieuwe sensoren zoals:
koelwater temperatuur sensoren voor zowel de computer als dashboard meter
nieuwe oliedruk sensoren voor zowel computer als dashboard meter
nieuwe knock sensor
nieuwe distributor of te wel verdeler
nieuwe bougies
nieuwe bougie kabels
nieuwe idle air control valve
nieuwe o2 sensor van bosch (lambda met 1 draad) misschien dat deze niet helemaal goed is omdat de motor koud wel goed stationair loopt en dan de lambda nog niet gebruikt ? )

Throttle position sensor gecontroleerd bij gasklep dicht deze afgesteld op 0,55v zoals aangegeven word.
brandstof druk is 13 psi zoals het hoort voor een tbi zit ook gloednieuwe benzine pomp en filter op.

zo'n beetje alles is nieuwe enkel het volgende:

er zit een iets andere nokkenas in dan er origineel in een tbi motor zit nu heb ik al met een vacuum meter gemeten en de motor heeft stationair nog meer als voldoende vacuum om goed te moeten kunnen lopen, het is geen extreem aggresieve nokkenas namelijk.

de egr is compleet afgedopt wat volgens de interwebs geen hinder zou moeten geven krijg ook geen check engine light.

ontsteking staat op 0 graden bdp afgesteld las dat het soms helpt deze richting de 4 tot 6 graden bdp te zetten dit zou ik nog kunnen proberen.

heb met een rookapparaat vacuum lekkages opgezocht en die waren er niet..

voor de rest loopt de motor als een naaimachine enkel wilt die warm stationair soms even onregelmatig doen hoop dat iemand de gouden tip heeft voordat ik 2 mei bij het rdw sta :)
Coppertje
Posts: 140
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Coppertje »

Weer hard gewerkt en veel gedaan lees ik. Ziet er allemaal goed uit. Ik zou je zo niet kunnen helpen met het motor probleem.
Indianjohn
Posts: 214
Joined: Sun May 09, 2021 3:27 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Indianjohn »

een TBI blok moet de ontsteking inderdaad op 0° staan. Zoals eerder gezegd regelt de ecu dat.
Je blok moet warm staan zodat je een normaal stationair toerental hebt, en de bruine stekker achter de delco moet je uittrekken.
Als je je timing op 0 hebt afgesteld, kan je die stekker terug aansluiten. Wanneer je dan opnieuw even met het timinglight kijkt, zal je zien dat de ontsteking direct vervroegd wordt door die module.
Zorg dat je een normaal stationair toerental hebt? zo rond de 500-600 rpm? Misschien is je ontsteking verkeerd afgesteld omwille van het feit dat je stationair (veel) te hoog zit?
Dit lees ik net, en deze link zat daarbij.

https://www.google.nl/search?ei=p1C-W8p ... PusALzcXAA

John :roll:
bassie909
Posts: 26
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

Indianjohn wrote: Mon Apr 15, 2024 6:57 pm Dit lees ik net, en deze link zat daarbij.

https://www.google.nl/search?ei=p1C-W8p ... PusALzcXAA

John :roll:
ja deze stappen heb ik al 5x doorlopen maar het blijft gehannes..

auto start goed loopt dan verhoogd stationair rond de 1000 toeren tot deze opwarmt dan zakt die naar 700/650 toeren.
dit functioneert nu allemaal goed.

heb de ontsteking precies op 0 graden gezet met de stekker van de vervroeger los zoals aangegeven word.

nu loopt de auto prima maar soms krijg ik ineens check engine light en als ik deze dan uitlees is het code 42 wat betekent dat de ecm geen contact heeft met de verdeler en dus de ontsteking niet vervroegd.

het rare is als ik de auto dan even uit zet en daarna weer start loopt die weer prima.

heb nu verschillende keren een test ritje gemaakt en verschillende snelheden gereden en geen foutcode meer gehad en loopt super dus misschien toch de ecm die een paar waardes in moest leren tijdens het rijden ?

gaan het allemaal meemaken :lol:

kan altijd nog de overstap maken om de tbi eruit te gooien en er een carb en normale verdeler op te zetten maar vind de tbi opzich wel een mooi systeem dus hoop dit nog even zo te kunnen houden :)

nu maar duimen voor 2 mei hoop dat ik zo door de keuring rol iemand nog eventuele tips ?

alle slijt delen zijn sowiezo nieuw.
remmen zijn in orde.
parkeerrem is in orde.
zitten 4 dempers in de uitlaat dus is fluister stil.
lambda sensor etc zit allemaal aangesloten.
verlichting is allemaal werkend en zitten europese H4 lampen voor heb ook extra rode reflectoren op de bumper geplakt (koplampen zijn afgesteld)
banden hebben ruim voldoende profiel.
spiegels zijn in orde (geen binnenspiegel maar is niet verplicht las ik)
gordels zijn nieuw en europees goedgekeurd.

serienummer op plaatje cabine zit nog met originele blindklinknagels vast en is goed leesbaar.
de US title is erbij.

is nog geen chassisnummer ingeslagen hiervoor heb ik een aanvraag gedaan voor tijdens de keuring.

mis ik nog iets ?
Coppertje
Posts: 140
Joined: Tue Oct 06, 2020 7:36 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by Coppertje »

Succes donderdag 💪🏻
bassie909
Posts: 26
Joined: Wed Mar 02, 2022 9:14 pm

Re: chevrolet c10 1987

Post by bassie909 »

nou de dag van de waarheid is vandaag geweest en moet zeggen vond het alles meevallen was best een beetje zenuwachtig voor de keuring welke geheel nergens voor nodig waren. de meeste zenuwen waren afgelopen dinsdag al toen ik de auto helemaal ready wou maken en deze ineens motorlampje gaf en voor geen meter meer liep... knippercode uitgelezen bleek de TPS sensor een te laag voltage aan de ECM te geven na wat diagnose werk erachter gekomen dat de TPS sensor zelf kapot was.

ik savonds willem van gaalen een berichtje gedaan op facebook of ze deze sensor hebben liggen met als antwoord jazeker wel 2de hands maar dan ben je gered. Afijn ik woensdag wat eerder vrij genomen en even naar lopik gereden (willems usa cars) hier de TPS en gelijk een MAF sensor meegenomen voor een schappelijke prijs en oem GM :thumbs:

deze woensdag avond gemonteerd en wat denk je... motorblok heeft nog nooit zo mooi gelopen geen galopperende stationair meer welke ik niet goed kreeg nee gewoon een fantastisch strak toerental van 650 rpm en een gas reactie waar menige honda civic rijder jaloers op is ;) :lol:

en ja ik weet het als je dit allemaal zo leest dan denk je wat een gekloot elke keer met die TBI dat dacht ik zelf inmiddels ook totdat ik het systeem helemaal begreep, het probleem van deze oude systemen is dat elke sensor precies de juiste waardes moet hebben om te kunnen functioneren.
mijn code 42 van de vervroeging van de verdeler is weer teurg te leiden naar foutcode 22 welke van de TPS was, zodra de TPS buiten bereik is stopt de ECM met vervroegen van de onsteking om zo schade te voorkomen.

nou verder naar vandaag.
heb de pickup met een BE combinatie naar het RDW gereden (makkelijk dat ik alle rijbewijzen zo'n beetje heb)
Image

had een afspraak om 08:00 en was om 7:40 in nieuwegein hier de pickup van de BE combinatie afgereden en netjes een nummertje getrokken na het inleveren van de US title en de documenten van de douane werd ik verzocht naar deur 2 te rijden.

dit gedaan toen verzocht de keurmeester mij de auto eerst even te wegen en daarna deur 2 in te rijden.
de beste man heeft de auto even van binnen en buiten bekeken wat informatie aan mij gevraagd en vervolgens werd ik verzocht even een bakje koffie te drinken zodat ze de rest van de keuring even konden uitvoeren.

chassis nummer ingeslagen en even 340 euro af moeten tikken maar wel met vlag en wimpel door de keuring heen :idea: met complimenten van de keurmeester dat ik de chevrolet zo netjes had aangeboden voor de keuring en dat dit in de meeste gevallen veruit niet vanzelfsprekend is.. :o

afijn ik ben helemaal tevreden nu nog de bpm aangifte doen maar dat wou nog niet lukken omdat de VIN nog niet bekend was bij de belasting dienst morgen nog eens proberen.

(betekend uiteraard niet dat dit topic dood gaat bloeden aangezien ik nog wat plannetjes voor de chevrolet heb :P :P )
Post Reply