Beste ondergrond plamuur

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Beste ondergrond plamuur

Post by LeonW »

Hoi!

Wat is nu de beste manier om te plamuren?
Zijkant laadbak heb ik een nieuw stuk ingelast.
De las zelf is heel licht aangeroest.

Plamuur ik nu gelijk op het (zo goed als mogelijke) ontroeste blanke metaal?
Eerst ontroesten, dan primer en dan plamuur?

Ontroesten, dan owatrol en dan plamuur?

Hoor graag van jullie
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by SRB12 »

Mijn spuiter heeft eerst epoxyprimer gespoten op het kale metaal (zoals deur en spatbord) en daarna is hij gaan plamuren en schuren zoals op quarter panel:

Image

Image

Na strakmaken van de auto is er een nog een soort seal (zo noemde hij dat geloof ik) overheen gespoten.
Image

En pas daarna afgelakt in kleur.
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by Grasmusen »

Zie hier boven.
Dus eerst Epoxy spuiten, deze licht opschuren dan plamuren. Of op het kaal staal, en dan epoxy om de plamuur aftesluiten van de buiten lucht zodat er geen vocht in kan trekken. Of de plamuur met een laag spuitplamuur afsluiten dat kan ook. Dat doe je volgens mij toch om een grond laag voor de lak te maken die je super strak schuurt. Als je een water gedragen lak spuit moet je de plamuur sealen met epoxy.
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by rene74monte »

of eerst etsprimer spuiten
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by LeonW »

SRB12 wrote: Tue Nov 07, 2023 10:55 am Mijn spuiter heeft eerst epoxyprimer gespoten op het kale metaal (zoals deur en spatbord) en daarna is hij gaan plamuren en schuren zoals op quarter panel:

Image

Image

Na strakmaken van de auto is er een nog een soort seal (zo noemde hij dat geloof ik) overheen gespoten.
Image

En pas daarna afgelakt in kleur.

Ziet er goed uit👍
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by LeonW »

Ik ga niet voor de profi weg, maar hopelijk wel voor een degelijke.

De hele zijkant was dik geplamuurd, tot wel 5 mm.
Ik heb besloten om de plamuur te verwijderen. Ging best prima met een heteluchtfohn.

De pick up gaat dagelijk gebruikt worden, en zal ook als werkpaard gebruikt worden. Eventuele beschadigingen wil ik eenvoudig kunnen repareren. Aangezien ik niet echt de gelegenheid én skills heb om de auto zelf te spuiten, ga ik voor de rollertjes.
Ik heb alles van epifanes, botenlak, van etsprimer tot mono urethane aflak. Enkele teststukken hebben laten zien dat het heel netjes kan met het rolletje (friess).

Ik heb de lassen ontroest en nu de eerste keer geplamuurd met alu plamuur. Als het redelijk goed staat wil ik dan alles in de primer zetten. Daarna eventueel verder met plamuren

Image
rene74monte
Posts: 4631
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by rene74monte »

met een rolletje kan inderdaad heel netjes worden , schilders doen wel eens een scheutje owatrol olie door de verf , dan vloeit het mooier ,
LeonW
Posts: 417
Joined: Wed Mar 02, 2011 10:07 pm

Re: Beste ondergrond plamuur

Post by LeonW »

Klopt, en ook al eerder gedaan. Ik heb van epifanes verfverdunning erbij. Werkt ook prima, maar niet zo'n hele lange droogtijd.
Belangrijkste vind ik echter om een zo'n goed mogelijke roestbescherming aan te brengen
Post Reply