Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Plaats hier topics welke betrekking hebben op Amerikaanse auto's.
Post Reply
Goose
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2018 5:38 am

Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Goose »

Hallo,

Zal mij even voorstellen, ik ben Stef, woon momenteel in Amerika sinds 2012 maar zal spoedig weer terug verhuizen naar Nederland. Was daar voor werk geplaatst. Ik ben in het bezit van een Chevrolet Pick up truck uit 1949 en wil deze in gaan voeren in Nederland. Er zit een 235 6 inline engine in en ik heb een 383 SBC Stroker engine klaar staan om in te bouwen. Ik wil er een automaat inleggen dus er komt ook een ander stuurkolom in. Tevens wil ik het frame aanpassen naar een air ride, slammed wegzetten dus.. :roll: Mijn eerste project en dus een leuke (en dure...) hobby!

Over het invoerproces heb ik onderstaande vragen reeds aan verschillende mensen gesteld maar krijg verschillende antwoorden. Ben echt op zoek naar een RDW proces kenner voor mijn specifieke situatie.

Situatie:
Ik heb deze pick up truck in 2016 gekocht en deze staat op mijn naam bij de DMV en AAA (verzekering). Op de Title staat niet de inhoudt van de motor. Volgens mij is het een verschil vwb invoeren bij de RDW tov iemand die een auto vanuit NL in de US koopt en wil invoeren in NL. Namelijk ik voer deze auto belastingtechnisch in met mijn verhuisinboedel en zal daarover een vrijstelling voor invoerenrechten in NL aanvragen omdat ik aan de criteria voldoe om belastingvrij in te mogen voeren. Omdat deze auto een title heeft op mijn naam zou ik (volgens mij?) de auto middels alleen een goedgekeurde APK op deze auto kunnen invoeren en zou ik zo een NL kenteken kunnen krijgen.

Nu ben ik dus benieuwd naar het invoer proces en heb mij ingelezen op de 1/3 -2/3 regeling die RDW hanteert. Dus ik krijg veel antwoorden van mensen dat ik de auto bv eerst APK klaar moet maken, vervolgens naar RDW voor keuring, dan V8 erin leggen, wederom keuren en dan pas frame aanpassingen doen.
Ik heb de RDW ook benaderd maar die vertellen niet heel veel en laten het volgens mij over aan de keuringsmeesters ter plaatse van het betreffende RDW station. Iemand van de RDW gaf wel aan om de auto eerst van een identiteit check bij het RDW te laten ondergaan alvorens ik ga verbouwen.

Mijn vragen:
- Is mijn situatie anders omdat ik de auto op naam heb gehad in de VS?
- Kan ik in de auto, zodra deze in NL is, beter eerst voorzien van een V-8 voordat ik ermee naar de RDW keuring ga (na uiteraard een APK gedaan te hebben)? En mag dit?
- Of moet de auto direct na invoer naar het RDW of kan dat ook pas na enkele maanden/jaren als ik de V-8 er in heb gelegd? (Ik heb komende tijd niet veel tijd.. :cry: )
- Als ik een identiteit check laat doen bij de RDW, wordt de auto dan ook al geregistreerd als 6 cilinder?

Daarbij nog wat specifieke APK vragen:
- Er zitten geen meters in. Ik heb meters gekocht maar aansluiten lukt nog niet omdat de bekabeling er niet meer inzit. Is dit een APK eis?
- Er zit geen kachel in. Zo is deze niet uit de fabriek gekomen. Is dit een APK eis?
- Er zitten ook geen knipperlichten in. (Was een optie in die tijd...). Is dit een APK eis?
- Er zit geen claxon in (Was ook een optie in die tijd...). Is dit een APK eis?

Ik hoor graag jullie mening(en) voor dit proces... Alvast bedankt!
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by boyanka »

Je kunt het beste het blok er daar nog in leggen. Dus v8 vanuit Amerika.
Wat er origineel niet in zit, hoeft ook niet. Wel graag de informatie aanleveren dat het er ook niet in hoort
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by FritsVrolijk »

Als de auto een ander blok heeft heb je bonnetjes nodig van het blok

En denk maar lees denk als de Truck het blok technisch niet aankan bv de remmen etc dan gaat het niet goed komen lijkt me


En zo een kenteken krijgen kun je vergeten Ze gaan hem van a tot z keuren


Lees even mee wat andere er van vinden succes
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Wilf »

Belasting: die is nihil wegens leeftijd van de auto. Je moet hem wel aanmelden bij de belasting als je ‘m hebt gekeurd bij de RDW anders krijg je geen kenteken. Je krijgt dan een brief waarin staat dat je niets hoeft te betalen. Ook krijg je een brief met vrijstelling van de APK.

Je RDW-keuring is je eerste en laatste keuring.

Invoer van een klassieker buiten de EU betekent wel:

- Speciale afspraak maken voor klassieker-keurmeester
- Inslag vin op chassis

Je moet dus sowieso op RDW.nl een datum prikken en mag dus niet op de bonnefooi (word je weggestuurd).

Verder moet de auto voldoen aan de eisen van destijds. Die zijn niet superstreng maar het moet allemaal wel deugdelijk zijn. Dus geen overmatige speling in de stuurinrichting en ophanging, minimaal remverschil op één as. Ruitenwissers, claxon, knipperlicht zijn (tenzij anders bij bedrijfswagens) verplicht en kachelmotor (ruitontwaseming) moet het doen als deze er op zit (weet niet of dat verplicht is als het er niet op zit).
Verlichting moet het doen (beste je koplampen vervangen voor EU-gekeurd want de slechte sealed beam troep uit de VS keuren ze geheid af). Snelheidsmeter moet aanwezig zijn en werken, evenals mijlenteller.
Ze zijn absoluut niet dom bij de RDW en weten dondersgoed wat er op zo’n auto zit en moet zitten.

Dan het verhaal over 1/3e-regeling:

Een deugdelijk geplaatste motor met bijpassende remdruk en papieren bij de motor om te bewijzen dat deze niet gestolen is zou an sich geen probleem moeten zijn. Een airride-kit met notch in chassis zal vele malen problematischer zijn en mogelijk leiden tot afkeur / enkeltje Lelystad / duur tuinornament.

Origineel is wel altijd beter (een boel RDW-keurmeesters worden daar blij van en hebben bij voorbaat al afkeur in hun hoofd als ze een niet origineel exemplaar zien). Overigens: die originele L6 is wel een stuk interessanter dan de saaie zoveelste 350 chevy. Ik weet niet of ze toen al de kopklepper hadden bij chevy maar die hebben een echte renaissance meegemaakt qua populariteit; met de juiste tuning zijn ze zuinig en een powerhouse. Er zijn in de VS echte liefhebbers-clubs voor die chevy L6-pickups.

Maar misschien ben ik wat biased met een OHV L8 en flathead Six. Die eeuwige V8 hoeft van mij echt niet meer, en de straights zijn ook veel meer een ‘conversation piece’ ten opzichte van de lelijke caprice-blokken in classics zoals je hier zo vaak ziet.

PS ik heb m’n ‘49 Buick uit de VS gehaald (geen truck) en mijn ‘49 Hudson uit Zweden. Dat is wel een wereld van verschil. Zweden is schouwen, VS is keuren.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Corp »

En meenemen in de verhuisboedel? Kost t je niks
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Wilf »

Mocht je auto nog vacuumruitenwissers hebben raad ik je aan nu je nog in de VS zit hier een motor (et cetera) te bestellen: https://newportwipers.com/

Echt mooi spul en zeer handig in NL. Ze verkopen een 6 > 12 v converter bij als je truck nog 6v is.

En koop in de VS, als je bedrading nog origineel is, ook een wiring harness. Daar word je ook een stuk blijer van.
Goose
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2018 5:38 am

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Goose »

FritsVrolijk wrote: Mon Oct 21, 2019 8:12 pm Als de auto een ander blok heeft heb je bonnetjes nodig van het blok

En denk maar lees denk als de Truck het blok technisch niet aankan bv de remmen etc dan gaat het niet goed komen lijkt me


En zo een kenteken krijgen kun je vergeten Ze gaan hem van a tot z keuren


Lees even mee wat andere er van vinden succes
Dank je. Over de remmerij heb ik ook nagedacht. Momenteel 4 trommelremmen rondom.
Bonnetjes van het blok heb ik inderdaad.
Goose
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2018 5:38 am

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Goose »

Wilf wrote: Tue Oct 22, 2019 8:49 am Mocht je auto nog vacuumruitenwissers hebben raad ik je aan nu je nog in de VS zit hier een motor (et cetera) te bestellen: https://newportwipers.com/

Echt mooi spul en zeer handig in NL. Ze verkopen een 6 > 12 v converter bij als je truck nog 6v is.

En koop in de VS, als je bedrading nog origineel is, ook een wiring harness. Daar word je ook een stuk blijer van.
Ik heb een ruitewissermotor aangeschaft. Helaas niet van Newport. Kwam te laat achter die tip van dat merk. De motor heb ik ingebouwd en het werkt. 2 verschillende snelheden. Niet super snel maar ach, ga hem toch niet rijden in de regen... :lol:
Daarbij heb ik een wiring harness gekocht van het merk: American Autowire. Dus die spaghetti inbouwen zie ik ook als een uitdaging...!
Goose
Posts: 4
Joined: Mon May 21, 2018 5:38 am

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Goose »

Wilf wrote: Mon Oct 21, 2019 8:40 pm Belasting: die is nihil wegens leeftijd van de auto. Je moet hem wel aanmelden bij de belasting als je ‘m hebt gekeurd bij de RDW anders krijg je geen kenteken. Je krijgt dan een brief waarin staat dat je niets hoeft te betalen. Ook krijg je een brief met vrijstelling van de APK.

Je RDW-keuring is je eerste en laatste keuring.

Invoer van een klassieker buiten de EU betekent wel:

- Speciale afspraak maken voor klassieker-keurmeester
- Inslag vin op chassis

Je moet dus sowieso op RDW.nl een datum prikken en mag dus niet op de bonnefooi (word je weggestuurd).

Verder moet de auto voldoen aan de eisen van destijds. Die zijn niet superstreng maar het moet allemaal wel deugdelijk zijn. Dus geen overmatige speling in de stuurinrichting en ophanging, minimaal remverschil op één as. Ruitenwissers, claxon, knipperlicht zijn (tenzij anders bij bedrijfswagens) verplicht en kachelmotor (ruitontwaseming) moet het doen als deze er op zit (weet niet of dat verplicht is als het er niet op zit).
Verlichting moet het doen (beste je koplampen vervangen voor EU-gekeurd want de slechte sealed beam troep uit de VS keuren ze geheid af). Snelheidsmeter moet aanwezig zijn en werken, evenals mijlenteller.
Ze zijn absoluut niet dom bij de RDW en weten dondersgoed wat er op zo’n auto zit en moet zitten.

Dan het verhaal over 1/3e-regeling:

Een deugdelijk geplaatste motor met bijpassende remdruk en papieren bij de motor om te bewijzen dat deze niet gestolen is zou an sich geen probleem moeten zijn. Een airride-kit met notch in chassis zal vele malen problematischer zijn en mogelijk leiden tot afkeur / enkeltje Lelystad / duur tuinornament.

Origineel is wel altijd beter (een boel RDW-keurmeesters worden daar blij van en hebben bij voorbaat al afkeur in hun hoofd als ze een niet origineel exemplaar zien). Overigens: die originele L6 is wel een stuk interessanter dan de saaie zoveelste 350 chevy. Ik weet niet of ze toen al de kopklepper hadden bij chevy maar die hebben een echte renaissance meegemaakt qua populariteit; met de juiste tuning zijn ze zuinig en een powerhouse. Er zijn in de VS echte liefhebbers-clubs voor die chevy L6-pickups.

Maar misschien ben ik wat biased met een OHV L8 en flathead Six. Die eeuwige V8 hoeft van mij echt niet meer, en de straights zijn ook veel meer een ‘conversation piece’ ten opzichte van de lelijke caprice-blokken in classics zoals je hier zo vaak ziet.

PS ik heb m’n ‘49 Buick uit de VS gehaald (geen truck) en mijn ‘49 Hudson uit Zweden. Dat is wel een wereld van verschil. Zweden is schouwen, VS is keuren.
Dank voor je uitgebreide reactie! Zal het er eens over nadenken. Origineel is het altijd beter idd. Maar per definitie niet mooier... Althans smaken verschillen natuurlijk. Ik heb dit project in mijn hoofd, het is niet voor verkoop bedoeld. Meer een sleutel project om samen met mijn zoontje te starten.

-Ik denk dan toch dat ik ga voor een identiteit keuring bij RDW. Daar uitleggen wat verbouwplannen zijn.
-Vervolgens verbouwen naar een V8 met juiste remmerij.
-Dan keuren als een V-8 en kenteken ontvangen.
-Vervolgens slammed maken.

Tenzij er andere mogelijkheden zijn....
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Invoeren 49 Chevrolet pick-up truck

Post by Wilf »

Uiteraard is het jouw auto en jouw beslissing, het is alleen vaak een automatisme voor velen om een V8 te plaatsen, vandaar dat ik het nog even benoemde.

Identiteitskeuring heb ik zelf nooit gedaan, ken het alleen als verplichting voor wanneer er twijfel bestaat over authenticiteit en daar heb ik gelukkig nooit mee te maken gehad. Ik heb altijd eerst auto’s keuringswaardig gemaakt en daarna naar de RDW voor kentekenkeuring gereden. Betekende wel dat ik m’n Amerikaans geïmporteerde 2 jaar lang hier onverzekerd had staan.
Post Reply