Lekke hoofdremcylinder ?
Lekke hoofdremcylinder ?
Laatst zag ik dat mijn rembekrachtiger een beetje nat was. Ik was er van overtuigd dat het rubber op de remcilinder niet goed was want het dekseltje was een beetje verroest en het voelde wat ongelijk. Dus de boel netjes geschuurd, schoongemaakt, rubber de harde stukjes roest afgehaald en de boel er weer op gezet.
Zie ik de dag er op dat er toch weer een straaltje remvloeistof langs de bekrachtiger loopt maar ik weet zeker dat het niet langs het dekseltje loopt.
Het lijkt toch echt wel tussen de remcilinder en de bekrachtiger te komen.
Wat ik aan filmpjes zie moet het stuk tussen de bekrachtiger en de remcilinder droog zijn.
Zou dit een pakking zijn, of zou het rubber van de remcilinder, die om die plunjer/zuiger zit of wat dan ook, lek zijn ?
Remmen gaat nog goed maar het reservoir het dichtst bij de bekrachtiger was wel behoorlijk leeg en bruin.
Het voorste potje was nog vol en helder.
Zegt dit iemand iets ?
Het straaltje de dag na het poetsen, niet gereden of geremd trouwens.
Het lekt echt niet meer door het rubber van het dekseltje.
Zie ik de dag er op dat er toch weer een straaltje remvloeistof langs de bekrachtiger loopt maar ik weet zeker dat het niet langs het dekseltje loopt.
Het lijkt toch echt wel tussen de remcilinder en de bekrachtiger te komen.
Wat ik aan filmpjes zie moet het stuk tussen de bekrachtiger en de remcilinder droog zijn.
Zou dit een pakking zijn, of zou het rubber van de remcilinder, die om die plunjer/zuiger zit of wat dan ook, lek zijn ?
Remmen gaat nog goed maar het reservoir het dichtst bij de bekrachtiger was wel behoorlijk leeg en bruin.
Het voorste potje was nog vol en helder.
Zegt dit iemand iets ?
Het straaltje de dag na het poetsen, niet gereden of geremd trouwens.
Het lekt echt niet meer door het rubber van het dekseltje.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Inderdaad, nieuwe hoofdremcilinder plaatsen.
Als je remvloeistof lek kan je het het best met water weg spoelen, remvloeistof en ijzer zijn niet echt vrienden..
Als je remvloeistof lek kan je het het best met water weg spoelen, remvloeistof en ijzer zijn niet echt vrienden..
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Hoezo nieuwe? Wat is mis met een revisieset? Als er een remmenspecialist bij je in de buurt zit, ga daar eens heen. De nieuwe standaard HRC zijn meestal niet van goede kwaliteit......
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Tja, als ik op Summit kijk kost een revisiesetje 23 dollar en een nieuwe cilinder 40 dollar, gezien de staat van het afdichtingsrubber, het dekseltje en hoe de hele cilinder eruit ziet zou ik zeggen is het verschil te klein om te reviseren.
Zie alleen op tegen het ontluchten, bij motoren vind/vond ik dat altijd leuk om te doen maar bij een auto is het toch ff wat anders.
Al dat gehannes met die remvloeistof rondpompen, 2 bellen lucht erin en je hebt nog geen remdruk.
Zie alleen op tegen het ontluchten, bij motoren vind/vond ik dat altijd leuk om te doen maar bij een auto is het toch ff wat anders.
Al dat gehannes met die remvloeistof rondpompen, 2 bellen lucht erin en je hebt nog geen remdruk.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Met een MightyVac toolt pomp/zuig je remvloeistof door het systeem naar iedere afzonderlijke wielremcylinder toe.
One man job.
One man job.
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
als het gietijzer is , is de boring van de hrc meestal ingeroest, en blijft dan lekken
ik zou voor een nieuwe kiezen.
ik zou voor een nieuwe kiezen.
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Dan toch maar voor een nieuwe gaan.
Zo`n vacuumtool heb ik wel en ik weet dat het bij de motor best goed werkt alleen je zuigt wel de luchtbellen naar beneden terwijl die liever naar boven gaan. Blijven die bij de lange leidingen in een auto niet hangen ergens in een bocht dan ?
Nu nog even kijken welke remcilinder ik moet kopen, bij m`n auto is niet alles wat het lijkt, toen ik bv een tankdop wilde aanschaffen paste die bouwjaar 1978 niet, er zit blijkbaar een recentere tank in. Kan best dat de remmerij ook aangepast is.
Zo`n vacuumtool heb ik wel en ik weet dat het bij de motor best goed werkt alleen je zuigt wel de luchtbellen naar beneden terwijl die liever naar boven gaan. Blijven die bij de lange leidingen in een auto niet hangen ergens in een bocht dan ?
Nu nog even kijken welke remcilinder ik moet kopen, bij m`n auto is niet alles wat het lijkt, toen ik bv een tankdop wilde aanschaffen paste die bouwjaar 1978 niet, er zit blijkbaar een recentere tank in. Kan best dat de remmerij ook aangepast is.
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Kijk gelijk de bekrachtiger na. Wedden dat er vloeistof inzit.
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
voor wat voor auto is het eigenlijk?
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Een Blazer uit 78 maar of de remcilinder dat ook is durf ik niet te zeggen.
Zie eerst dat ik nog iets dringends heb op te knappen, de auto heeft vanwege de keuring 2 dagen in de regen gestaan en nu zag ik dat er ergens onder de accu water blijft staan in het spatbord, iemand heeft daar ooit keurig iets dichtgelast maar vergeten een afwatering te maken zoals aan de andere kant.
Zie eerst dat ik nog iets dringends heb op te knappen, de auto heeft vanwege de keuring 2 dagen in de regen gestaan en nu zag ik dat er ergens onder de accu water blijft staan in het spatbord, iemand heeft daar ooit keurig iets dichtgelast maar vergeten een afwatering te maken zoals aan de andere kant.
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
waarom zouden ze daar een andere op gezet hebben dan ? deze moet je hebben :-)
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 1&jsn=1737
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 1&jsn=1737
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Is het een echte 78 blazer, of alleen het kenteken?rene74monte wrote: ↑Fri Oct 04, 2019 10:41 pm waarom zouden ze daar een andere op gezet hebben dan ? deze moet je hebben :-)
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 1&jsn=1737
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Voor zover ik weet is het een echte 78er alleen is er veel aan verbouwd en zijn er veel recentere onderdelen gebruikt.
Heb de HRC voor de zekerheid maar even naar m`n US garage gebracht, hij zou hem even opmeten en een soortgelijke bestellen.
Tuurlijk wilde 1 van de 2 nippels van de remleidingen niet loskomen, dus af moeten zagen. Jaren geleden wel eens zo`n trompetje eraan gemaakt dus hopelijk kan ik het nog.
Qua uiterlijk lijkt deze er niet op, maar de specs zouden natuurlijk wel gelijk kunnen zijn.rene74monte wrote: ↑Fri Oct 04, 2019 10:41 pm waarom zouden ze daar een andere op gezet hebben dan ? deze moet je hebben :-)
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 1&jsn=1737
Heb de HRC voor de zekerheid maar even naar m`n US garage gebracht, hij zou hem even opmeten en een soortgelijke bestellen.
Tuurlijk wilde 1 van de 2 nippels van de remleidingen niet loskomen, dus af moeten zagen. Jaren geleden wel eens zo`n trompetje eraan gemaakt dus hopelijk kan ik het nog.
Re: Lekke hoofdremcylinder ?
Ik denk dat je toch gelijk had Rene,de HRC die jij hierboven laat zien lijkt bijzonder veel op die ik er nu opgezet heb.
Wat zijn er verschrikkelijk veel soorten cilinders en aansluitingen zeg. Dacht dat het niet zo moeilijk was.
Wat een beetje tegenviel is het felsen van stalen remleiding in de auto zelf, ik kon de andere kant ook niet loskrijgen dus kon niet naar de bankschroef. Gaat dat vaker gebeuren, of is het niet 100% dicht dan misschien toch een hydraulisch setje, al zijn ze erg duur.
Die remnippels zijn ook niet zo makkelijk te verkrijgen blijkbaar, dus heb ik via amazon maar een heel assortiment gekocht.
Maar goed, de remvloeistof ververst, ontluchten ging ook niet slecht alleen lekte de HRC nog wat remvloeistof maar ik denk dat ik het potje te vol had gedaan. Had ik 2 dagen niet gereden hing er alsnog een druppel aan de onderkant. Het lijkt nu allemaal droog te blijven.
Dat is het voordeel als er iets kapot gaat, je kan het vervangen en dan ziet het er gelijk weer netjes uit.
Wat zijn er verschrikkelijk veel soorten cilinders en aansluitingen zeg. Dacht dat het niet zo moeilijk was.
Wat een beetje tegenviel is het felsen van stalen remleiding in de auto zelf, ik kon de andere kant ook niet loskrijgen dus kon niet naar de bankschroef. Gaat dat vaker gebeuren, of is het niet 100% dicht dan misschien toch een hydraulisch setje, al zijn ze erg duur.
Die remnippels zijn ook niet zo makkelijk te verkrijgen blijkbaar, dus heb ik via amazon maar een heel assortiment gekocht.
Maar goed, de remvloeistof ververst, ontluchten ging ook niet slecht alleen lekte de HRC nog wat remvloeistof maar ik denk dat ik het potje te vol had gedaan. Had ik 2 dagen niet gereden hing er alsnog een druppel aan de onderkant. Het lijkt nu allemaal droog te blijven.
Dat is het voordeel als er iets kapot gaat, je kan het vervangen en dan ziet het er gelijk weer netjes uit.