Nl beschrijvingSNAP-ON EETL500 TIMING LIGHT AND IGNITION SYSTEM ANALYZER

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Nl beschrijvingSNAP-ON EETL500 TIMING LIGHT AND IGNITION SYSTEM ANALYZER

Post by FritsVrolijk »

Hoi hoi vraagje

Ben al een tijdje bezig me 454 big block netjes te laten lopen

Wat heb ik gedaan me Edelbrock gereviseerd nieuwe bougie kabels 8 mm nieuwe bougies en me ontsteking op 12 graden gezet en op 16 etc etc

De vraag hoe controleer ik mijn Hei ontsteking op defecten ik heb wel zoeen lampje die je tussen je bougie steekt ?????


Wat is een goed Hei ontsteking voor mijn 454 mocht ik deze toch willen vernieuwen


Las ook ergens dat met de nieuwe brandstoffen je ontsteking anders moet staan hoe zou deze moeten staan dan


Geef toe dat er ron 95 in de tank zat die is nu leeg ga ik wat verschil merken met Shell V Power

Snap dat een Big Block niet het zelfde loopt als een Opel motortje maar het moet beter kunnen volgens mij


Lees u antwoord graag en weer mijn eeuwige dank :)
Last edited by FritsVrolijk on Wed Jun 19, 2019 11:23 pm, edited 3 times in total.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by Nick_nl »

Zover ik weet kun je de HEI module laten testen, maar over het algemeen is deze goed of kapot. Dan merk je meteen.
Warmte is een probleem voor deze modules, dan gaan deze wel eens gek doen. Maar in een originele toepassing verwacht ik hier geen problemen.
De ontsteking goed afstellen is wel een kunst.
Eerst moet je 100% zeker weten dat TDC op de demper ook echt TDC van het blok is.
Dit kun je bepalen met een zuiger stop.
Als het TDC echt klopt kun je de ontsteking er makkelijk uithalen en ook makkelijk weer terug zetten.
Controleer je verdeler eens op speling, in de lengte hebben deze vaak veel speling af fabriek. Er zijn shim kitjes om dit te reduceren.
Dan kun je nog eens met de veertjes gaan werken, vaak hebben de ontstekingen af fabriek een erg voorzichtige curve.
Waarbij de maximale centrifugaal vervroeging pas heel hoog in toeren bereikte wordt.

HIER staat een hoop leesvoer.
Vaak kun je met een snellere centrifugaal curve en een goed gekozen vacuümvervroeging een erg mooie loop krijgen mits de rest van de motor nog goed is.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

Bedankt voor het mee denken Nick

Heb de ontsteking eruit gehad vinger in het gaatje gestoken en naar de plof de balancer op nul gezet

Maar of deze nu echt op het hoogste punt staat tja wie zal het zeggen

De hei die er nu in zit is wel ouwe bakken en met een chinees rotortje ook geen topper denk ik


Zal eens kijk wat een zuigerstop kost en eerst maar eens V Power tanken


Ook is het draaien van de motor lastig omdat ik geen dop op mijn balancer kan zetten ivm met de radiator die ergerlijk in de weg zit

En het klopt in de lengte kon ik de as flink bewegen


Wat zou een goede vervanger zijn voor mijn huidige ontsteking ??


En hoe moet de ontsteking staan met de moderne benzine


Ga even op je linkje kijken of ik daar wijzer wordt


Nogmaals dank
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by rene74monte »

god man , je kunt gewoon met de bougie uit cilinder nummer 1 en een stokje of pinnetje de zuiger op tdc zetten , daar heb je niets voor nodig , als je nou een of ander race blok hebt misschien maar bij een standaard blok heb je niets nodig , het ontstekingstijdstip heeft ook geen invloed op het soort benzine , behalve als je lpg rijdt dan zetten ze hem wel eens een graad of 3 vroeger en er komen dan slappere veertjes in voor de mechanische vervroeging ,
als je een andere verdeler wilt kopen koop dan gewoon een standaard hei van ac delco of zo , goede bougies en nieuwe goede kabels en meer moet je niet doen , heeft ook helemaal geen nut , je zult er bijzonder weinig van merken , zet een goede demper in je uitlaat met genoeg weerstand , dat kun je wel merken , en ga op zoek naar een shop manual , daar staat alles in , is onmisbaar
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

Dan staat de ontsteking nu dus goed haha

Het onstekings verhaal met de nieuwe benzine is dus ook onzin ja lees het ook maar he

Bougies zijn ook goed op advies van Corp gekocht en de bougie kabels zijn ook goed met de ouwe en nieuwe set loopt hij net zo naatje


En een shop manuel is een optie

Bedankt zover Rene 74
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by hemi »

Loopt je motor zo beroerd?
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

Nou hij loopt onregelmatig beetje schudden

Maar zoals ik zei ik ben totaal vreemd met deze motoren maar als ik dan kijk op Youtube dan denk ik ja dat loopt toch wat mooier


Maar me Tank is nu echt helemaal leeg en er zat ron 95 in ook geen toppertje dus we gaan maar V Power tanken en dan nog eens proberen

Net naar een adelco hei gekeken kosten 200 dat is opzicht niet zo erg maar of het probleem dan opgelost is ???
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by hemi »

Normaal kan je een dubbeltje op z'n kant zetten op die motoren.
Heb je al een keer compressie gemeten?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by rene74monte »

ja , normaal loopt dat spul als een zonnetje , je kunt bij rockauto ook een verdelerkap en een rotor en zo kopen , kost een paar dollar , een complete nieuwe verdeler kan altijd nog , als hij nu loopt dan is de module ook niet kapot en de bobine ook niet , o wat voor wagen gaat het eigenlijk?
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

hemi wrote: Sun Jun 02, 2019 9:42 pm Normaal kan je een dubbeltje op z'n kant zetten op die motoren.
Heb je al een keer compressie gemeten?
Nee heb geen compressie gemeten misschien maar een meter aanschaffen en dan de feiten onder ogen zien haha
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

rene74monte wrote: Sun Jun 02, 2019 9:59 pm ja , normaal loopt dat spul als een zonnetje , je kunt bij rockauto ook een verdelerkap en een rotor en zo kopen , kost een paar dollar , een complete nieuwe verdeler kan altijd nog , als hij nu loopt dan is de module ook niet kapot en de bobine ook niet , o wat voor wagen gaat het eigenlijk?
We gaan snel weer bij Rock Auto wat bestellen

Het betreft een C10 Pick Up waar later een 454 Big Block is in gezet met volgens de verkoper niet te gek veel kilometers
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by gert »

zit er nog een werkende vacuum vervroeger op?
deze geven nog wel es problemen die onrustig stationair lopen veroorzaken.
afdoppen en dan verdeler optijd zetten, dan zou het beter kunne worden, kost niks.
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by camaro67 »

Ik zou eerst maar eens compressie meten en er een losse vacuummeter op aansluiten, voordat je alles gaat vervangen
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

gert wrote: Mon Jun 03, 2019 12:24 pm zit er nog een werkende vacuum vervroeger op?
deze geven nog wel es problemen die onrustig stationair lopen veroorzaken.
afdoppen en dan verdeler optijd zetten, dan zou het beter kunne worden, kost niks.
De verdeler staat optijd heb hem zonder vacuum op 16 graden staan dat zou goed moeten zijn
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: hei en bezine vraagje

Post by FritsVrolijk »

camaro67 wrote: Mon Jun 03, 2019 3:36 pm Ik zou eerst maar eens compressie meten en er een losse vacuummeter op aansluiten, voordat je alles gaat vervangen
goed plan ik ga een compressie meter kopen altijd handig zoiets in huis te hebben dan weet je alles meten is weten :D
Post Reply