Haai allen,
Effe een vraag. Wat verdient de voor keur bij lekkende radiateur.
De ouwe repareren, of een nieuwe?
En ingeval van nieuw, een ALU of Origineel.
En die alu bakken, is dat allemaal chinees? En is dat wat?
Na, de groeten en tot horens.
Radiateur vraag ALU of Origineel
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Het is een kosten - baten verhaal.
Ik heb laatst in DenBosch een offerte laten doen voor een revisie en dat was €370. voor een Ford Capri radiateur. Daar heb ik uiteindelijk maar een aluminium ingezet.
Die Alu dingen zijn allemaal China en daar is niets mis mee.
In de F250 staat al jaren een Champion aluminium radiateur uit China en daar betaalde ik €200 voor.
Ik heb laatst in DenBosch een offerte laten doen voor een revisie en dat was €370. voor een Ford Capri radiateur. Daar heb ik uiteindelijk maar een aluminium ingezet.
Die Alu dingen zijn allemaal China en daar is niets mis mee.
In de F250 staat al jaren een Champion aluminium radiateur uit China en daar betaalde ik €200 voor.
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Verschil in de alu radiatoren is meestal dat de zijbakken gelijmd of gelast zijn.....
Zou proberen een merk alu te kopen, als je de auto lang wilt houden.
Zou proberen een merk alu te kopen, als je de auto lang wilt houden.
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Yup geen epoxy ding nemen.
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Ik doe meestal nieuw blok in origineel, kost tussen de €500 en €900, dan heb je wel een Europese core en drie rijen en hoef je verder niks te verbouwen. Heb ik gedaan bij een ‘50 DeSoto en ‘49 Buick. Die hebben verder ook geen alu onderdelen dus dan is koper ook fijner om ongewenste galvanisatie tegen te gaan. En het staat ook niet, zo’n lelijk modern ding, als ze de maat al hebben (smal en hoog).
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Cold case US made, nog te betalen.
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
In de mijne heb ik ook geopteerd om een originele (repro weliswaar) radiator te plaatsen ipv alumium.
Oogt niet alleen beter in mijn ogen, maar zorgt zoals hierboven ook vermeld minder snel voor galvanische corrosie.
Mocht je hiervan nog niet gehoord hebben, zie wiki link hieronder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spannings ... er_metalen
De metalen meest links zullen sneller corroderen dan rechts.
Bvb als een gietijzeren blok verbonden is met een alu radiator, zal de alu radiator versneld corroderen tov het gietijzeren blok.
Natuurlijk is dit wel met een korreltje zout te nemen, er rijden namelijk veel mensen rond met alu cilinderkoppen, inlaat en/of radiator.
Het is dus niet zo dat na een jaar je alu radiator opgeteerd zal zijn
Oogt niet alleen beter in mijn ogen, maar zorgt zoals hierboven ook vermeld minder snel voor galvanische corrosie.
Mocht je hiervan nog niet gehoord hebben, zie wiki link hieronder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spannings ... er_metalen
De metalen meest links zullen sneller corroderen dan rechts.
Bvb als een gietijzeren blok verbonden is met een alu radiator, zal de alu radiator versneld corroderen tov het gietijzeren blok.
Natuurlijk is dit wel met een korreltje zout te nemen, er rijden namelijk veel mensen rond met alu cilinderkoppen, inlaat en/of radiator.
Het is dus niet zo dat na een jaar je alu radiator opgeteerd zal zijn
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Ik heb begrepen en zelf ook gedaan de alu radiator met massa te verbinden met een draad.
Re: Radiateur vraag ALU of Origineel
Mijn auto heeft nu ook een aantal aluminium delen in het koelsysteem. Net zoals veel oem auto's. Koelvloeistof heeft een aantal corrosie inhibitors welke deze corrosie tijdelijk verhinderen. G11 is geschikt voor een systeem met soldeertin in het systeem. Maar de houdbaarheid van G11 is niet zo lang, 2 jaar aldus EUROL. Haal je de soldeertin uit het verhaal kun je een andere koelvloeistof gebruiken welke veel langer mee gaat.
Dus mijn idee is koper radiator er uit en aluminium er in, wel de kachelradiateur niet vergeten!
Dus mijn idee is koper radiator er uit en aluminium er in, wel de kachelradiateur niet vergeten!