TBI EFI conversie
TBI EFI conversie
Hallo allemaal.
De laatste tijd lees ik weer veel over de ombouw van carburateur naar efi.
Fitech, msd, Holley Sniper en nog wel een paar.
Als ik de filmpjes op youtube mag geloven is het eenvoudig om te bouwen en de perfecte oplossing.
Alleen lees ik bijna nooit een reactie van een jaar (5000km) later of het dan nog zo top is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
bedankt,
Nick
De laatste tijd lees ik weer veel over de ombouw van carburateur naar efi.
Fitech, msd, Holley Sniper en nog wel een paar.
Als ik de filmpjes op youtube mag geloven is het eenvoudig om te bouwen en de perfecte oplossing.
Alleen lees ik bijna nooit een reactie van een jaar (5000km) later of het dan nog zo top is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
bedankt,
Nick
Re: TBI EFI conversie
Naar ik begrepen heb is het toch wel betrouwbaar
Re: TBI EFI conversie
Oké, ik ben nu lid van een Fitech Facebook groep. Hier valt het mij op dat er regelmatig weinig gebruikte worden aangeboden. Zeg 150 miles gebruikt, wijziging van de plannen. Rtc.
Misschien heeft hier iemand hands on ervaring.
Misschien heeft hier iemand hands on ervaring.
Re: TBI EFI conversie
prima oplossing, als je geen carb kunt tunen. En dat kunnen de meeste niet. Vervolgens is het wel belangrijk dat je motor en uitlaat in goede conditie zijn. Vacuum lekken of lekkende uitlaat kunnen leiden tot verkeerde metingen, dus verkeerd (te rijk) mengsel...en dan kan je nog zoveel technologie hebben, maar dan schiet je er geen reet mee op.
grootste winst zit m er denk ik in als je er eentje koopt die ook meteen ontsteking kan programmeren. Want in de combinatie brandstofmengsel en timing van je ontsteking zit meeste winst.
uiteindelijk zijn onze autos met grote motoren gewon luchtpompen. Dus verwacht niet dat je van 1 op 3 ineens 1 op gaat rijden....tenzij je auto nu ook al constant naar brandstof rook en knettertje rijk stond. De winst zit m in 10-20% denk ik....maar vooral dat die makkelijker start en beter op gas reageert.
verder hoor ik nogal eens negatieve berichten over FItech en zeggen ze dat je voor Holey moet gaan... ik denk dat er vooral alleen slechte installaties zijn en slechte gebruikers met verkeerde verwachtingen, maar dat er niet echt slechte producten zullen zijn ;-)
grootste winst zit m er denk ik in als je er eentje koopt die ook meteen ontsteking kan programmeren. Want in de combinatie brandstofmengsel en timing van je ontsteking zit meeste winst.
uiteindelijk zijn onze autos met grote motoren gewon luchtpompen. Dus verwacht niet dat je van 1 op 3 ineens 1 op gaat rijden....tenzij je auto nu ook al constant naar brandstof rook en knettertje rijk stond. De winst zit m in 10-20% denk ik....maar vooral dat die makkelijker start en beter op gas reageert.
verder hoor ik nogal eens negatieve berichten over FItech en zeggen ze dat je voor Holey moet gaan... ik denk dat er vooral alleen slechte installaties zijn en slechte gebruikers met verkeerde verwachtingen, maar dat er niet echt slechte producten zullen zijn ;-)
Re: TBI EFI conversie
If you cant write a fuel and spark map stay away from efi. Lijkt simpel maar dat zelf tunen is lang niet wat ze beweren
Re: TBI EFI conversie
Holley sniprr is china net als fitech.
Re: TBI EFI conversie
ze hebben voor fuel toch juist een auto-tune modus?
en voor ontsteking vast een base-map waar je mee kan beginnen,toch?
en voor ontsteking vast een base-map waar je mee kan beginnen,toch?
Re: TBI EFI conversie
Hey corp,
wat is dan het makkelijkste systeem om dat mee te leren dan ?
Zit zelf ook af en toe wel eens te kijken naar bijv een megasquirt oid
Groeten Lennard
wat is dan het makkelijkste systeem om dat mee te leren dan ?
Zit zelf ook af en toe wel eens te kijken naar bijv een megasquirt oid
Groeten Lennard
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: TBI EFI conversie
Mensen die geen carb en/of ontsteking kunnen afstellen zullen dit met een digitaal systeem ook niet kunnen.
Het enige voordeel is dat zo'n "merk"-systeem met wat standaard waardes geleverd wordt waardoor het out-of-the box wel acceptabel werkt vaak. Echter haal je niet het beste, laat staan het maximale uit zo'n systeem.
Wat wel meetelt is dat je met een digitaal systeem wel veel makkelijker dingen kan aanpassen, en daarmee sneller kan leren, als je dat wil tenminste.
Het enige voordeel is dat zo'n "merk"-systeem met wat standaard waardes geleverd wordt waardoor het out-of-the box wel acceptabel werkt vaak. Echter haal je niet het beste, laat staan het maximale uit zo'n systeem.
Wat wel meetelt is dat je met een digitaal systeem wel veel makkelijker dingen kan aanpassen, en daarmee sneller kan leren, als je dat wil tenminste.
Re: TBI EFI conversie
BigBlockMopar en ik zij al tijdje aan experimenteren met MEgasquirt. Ik gebruik t als transmissiecontroller voor mijn 4L80E nu en hij voor zijn ontsteking op ze Dart. Beide werkt goed, maar trust me....it isnt simple....Dan kan je beter bij bekende aftermarket blijven.
We willen beide nog dampgsainjectie op onze motoren bouwen en dan ben je eigenlijk met oude motoren waar je t niet aan een bestaand injectiesysteem kan koppelen overgeleverd aan een open EMS als Megasquirt.
Ik zou iets kopen dat een vriend of andere in je hobby kring al gebruiken. Makkelijker brainstormen, hulp om de hoek en kan je van elkaar fouten leren ;-)
Re: TBI EFI conversie
Dus voor iemand zoals ik (programmeur/hacker)?zou een megasquirt weer het meest interessant zijn? Lijkt me fijn om op elke load en rpm de juiste menggasverhouding en ontstekingstijdstip te kunnen bepalen.
Als ik Google op megasquirt kom ik op http://megasquirt.info
Is dat de officiële site? Welke hardware kan je daar dan bij gebruiken (zoals een TBI)? Dit systeem is echt zo hardcore als een moderne auto te doen begrijp ik, dus ook je dizzy weggooien en een hall sensor aan je krukas knopen?
Als ik Google op megasquirt kom ik op http://megasquirt.info
Is dat de officiële site? Welke hardware kan je daar dan bij gebruiken (zoals een TBI)? Dit systeem is echt zo hardcore als een moderne auto te doen begrijp ik, dus ook je dizzy weggooien en een hall sensor aan je krukas knopen?
Re: TBI EFI conversie
Ja denk wel ja. Ik vond de handleidingen erg handig. Daar kan je stap voor stap per hoofstuk op basis van jouw setup info vinden.Wilf wrote: ↑Sat Mar 02, 2019 7:32 am Dus voor iemand zoals ik (programmeur/hacker)?zou een megasquirt weer het meest interessant zijn? Lijkt me fijn om op elke load en rpm de juiste menggasverhouding en ontstekingstijdstip te kunnen bepalen.
Als ik Google op megasquirt kom ik op http://megasquirt.info
Is dat de officiële site? Welke hardware kan je daar dan bij gebruiken (zoals een TBI)? Dit systeem is echt zo hardcore als een moderne auto te doen begrijp ik, dus ook je dizzy weggooien en een hall sensor aan je krukas knopen?
http://www.msextra.com
En hier ook voor voorbeeld projecten onder andere
https://www.diyautotune.com/support/
Re: TBI EFI conversie
Deze vond ik erg leerzaam voor simpele tbi setup
https://www.diyautotune.com/support/tec ... rb-to-efi/
https://www.diyautotune.com/support/tec ... rb-to-efi/
Re: TBI EFI conversie
Cool, interesting stuff!
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: TBI EFI conversie
"MegaSquirt" komt in 2 grote varianten, de standaard versie, en de Extra-versie, welke een extra circuitboard in de behuizing erbij heeft zitten.
De MS-Extra-versie is het meest populair, heeft een actieve community, heeft de meer functies en biedt ook veruit de meeste mogelijkheden tot verdere uitbreidingen.
In de Extra-variant heb je weer onderverdelingen van 'oud' naar 'nieuw': MS1/Extra, MS2/Extra, MS2/Extra met v3 processor, MS3/Extra en de MS3-Pro.
Ook hier geldt dat de MS3/Extra de meeste functies heeft, grotere en meerdere tabellen met meer velden voor brandstof, ontsteking en een shitload aan andere opties.
De MS3/Extra biedt bijv. sequentiële brandstofinjectie per cylinder, ontstekings-variaties per cylinder, meerdere onstekings-vervroegingstabellen, dwell-time tabel, Cold Start fuel-enrichment-functies, Auto-tuning van de fuel-tabel, om maar iets te noemen.
De mogelijkheden om steeds meer aan te sluiten zijn 'vrijwel' onbeperkt. En de software wordt constant geupdate en van nieuwe functies voorzien.
Alle MegaSquirts (behalve de MS3-Pro) zijn als zelfbouw-kit te bestellen om zelf in elkaar te solderen, of als compleet voor-gesoldeerde ECU te koop.
De MS3-Pro is op basis van SMD-componenten en interne aanpassingen zijn daardoor niet makkelijk daarmee, vergelijkbaar met de complete ECU's van de grote merken.
De MegaSquirts worden aangestuurd met het programma TunerStudio. Hiermee kan je alles instellen en laten zien en zelfs loggen tijdens het rijden.
Met de gratis versie kan je al heel veel doen en bekijken.
De MS-Extra-versie is het meest populair, heeft een actieve community, heeft de meer functies en biedt ook veruit de meeste mogelijkheden tot verdere uitbreidingen.
In de Extra-variant heb je weer onderverdelingen van 'oud' naar 'nieuw': MS1/Extra, MS2/Extra, MS2/Extra met v3 processor, MS3/Extra en de MS3-Pro.
Ook hier geldt dat de MS3/Extra de meeste functies heeft, grotere en meerdere tabellen met meer velden voor brandstof, ontsteking en een shitload aan andere opties.
De MS3/Extra biedt bijv. sequentiële brandstofinjectie per cylinder, ontstekings-variaties per cylinder, meerdere onstekings-vervroegingstabellen, dwell-time tabel, Cold Start fuel-enrichment-functies, Auto-tuning van de fuel-tabel, om maar iets te noemen.
De mogelijkheden om steeds meer aan te sluiten zijn 'vrijwel' onbeperkt. En de software wordt constant geupdate en van nieuwe functies voorzien.
Alle MegaSquirts (behalve de MS3-Pro) zijn als zelfbouw-kit te bestellen om zelf in elkaar te solderen, of als compleet voor-gesoldeerde ECU te koop.
De MS3-Pro is op basis van SMD-componenten en interne aanpassingen zijn daardoor niet makkelijk daarmee, vergelijkbaar met de complete ECU's van de grote merken.
De MegaSquirts worden aangestuurd met het programma TunerStudio. Hiermee kan je alles instellen en laten zien en zelfs loggen tijdens het rijden.
Met de gratis versie kan je al heel veel doen en bekijken.