Krukas lagers vervangen.
Krukas lagers vervangen.
Mijn Chevy camaro met een 396cui big blok wil slecht starten.
Het blok loopt( als het eenmaal draait ) super, maar de bendix van
de startmotor pakt de starterkrans niet helemaal goed.
Nu blijkt met inspectie dat er speling op de krukas zit en daar zit de starterkrans
ook aan vast.
Als ik de lagers van de krukas laat vervangen moet dan het hele blok gereviseerd worden of
kan het via de carterpan?
Het blok loopt( als het eenmaal draait ) super, maar de bendix van
de startmotor pakt de starterkrans niet helemaal goed.
Nu blijkt met inspectie dat er speling op de krukas zit en daar zit de starterkrans
ook aan vast.
Als ik de lagers van de krukas laat vervangen moet dan het hele blok gereviseerd worden of
kan het via de carterpan?
Re: Krukas lagers vervangen.
Hoezo speling? Axuaal of radiaal? T kan wel van onderen maar is tamelijk lastig. Zit niet gewoon je flexplate los of is het een k starter waarvan de bendux niet goed uitgaat of klemt door slechte uitlijning?
-
- Posts: 3060
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
Als er zoveel speling op de krukas zit, waardoor de startmotor de starterkrans niet meer raakt zal de motor ook wel lekken en/of de poelies van de snaren niet meer in lijn liggen..
Re: Krukas lagers vervangen.
Ik kan dat niet helemaal rijmen met super lopen. En de vraag is of je dat moet willen. Want als die lagers zo beroerd zijn, wat is dan de staat van de rest van het blok?
Re: Krukas lagers vervangen.
De bendix raakt het vliegwiel maar half en gaat er op een bepaalt punt overheen
dus als er speling op zit is die axiaal .
nou heb ik al een paar startmotoren geprobeerd en nou ligt er een high torque mini starter in.
Ik zal ook eens even naar de stand van de snaren kijken daar heb ik nog niet aan gedacht
Normaal moet de bendix toch het hele vliegwiel raken?
dus als er speling op zit is die axiaal .
nou heb ik al een paar startmotoren geprobeerd en nou ligt er een high torque mini starter in.
Ik zal ook eens even naar de stand van de snaren kijken daar heb ik nog niet aan gedacht
Normaal moet de bendix toch het hele vliegwiel raken?
Re: Krukas lagers vervangen.
Poelies en snaren liggen mooi in lijn en ook geen lekkage bij krukas.
Wel zit er zo,n 2 mm speling op de as axiaal welteverstaan , maar
ik vraag me af of dat niet normaal is ?
Wel zit er zo,n 2 mm speling op de as axiaal welteverstaan , maar
ik vraag me af of dat niet normaal is ?
Re: Krukas lagers vervangen.
Nee absoluut niet. Zit de speling ook voor of enkel achter?
Re: Krukas lagers vervangen.
Voor en achter , de krukas is vast van rubber.
Re: Krukas lagers vervangen.
Alleen het een na achterste lager heeft invloed op de axiale speling. 2mm is heel erg veel. Die dingen slijten bijna nooit zover dat er dergelijke speling opzit. Iemand met een hamer een krukasdemper geinstalleerd?
Ik zou de pan er eens aftrekken.
Ik zou de pan er eens aftrekken.
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
Zit er een TH400 erachter? Staan om bekend dat ze een hoge converter druk kunnen opbouwen die de krukas het blok uit probeert te duwen. Kwestie van tijd voordat je speling op krijgt.
Oplossing is het verkleinen van de olietoevoer naar de converter in de pomp.
Oplossing is het verkleinen van de olietoevoer naar de converter in de pomp.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
Lees net dit bericht volgens mij heb ik ook eenTH 400 bak achter mijn 454 blokDavid - 71 camaro wrote: ↑Fri Aug 17, 2018 8:16 am Zit er een TH400 erachter? Staan om bekend dat ze een hoge converter druk kunnen opbouwen die de krukas het blok uit probeert te duwen. Kwestie van tijd voordat je speling op krijgt.
Oplossing is het verkleinen van de olietoevoer naar de converter in de pomp.
Dus ik moet ook de toevoer verkleinen ?? zo ja hoe pak ik dit aan dan
Dank voor het delen van je kennis
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
Zie mijn topic in projecten forum:
71Camaro projects
Bij verhoogde lijndruk of constante lijndruk (weet nog niet of de modulatordruk ga blokkeren) wordt de converter hard tegen de flexplaat gelanceerd en kan uiteindelijk krukaslagers beschadigen. Door de passage te tapen en een stelbout in te draaien met een opening van 3mm-3.5mm, komt er nog plenty olie in de converter en wordt het excessieve druk vermeden.
Zoals je ziet, moet de pomp eruit. Kun je gelijk de voorste keerkring vervangen en de bussen, want die krijgen het meest te verduren van alle bussen in de bak.
71Camaro projects
Bij verhoogde lijndruk of constante lijndruk (weet nog niet of de modulatordruk ga blokkeren) wordt de converter hard tegen de flexplaat gelanceerd en kan uiteindelijk krukaslagers beschadigen. Door de passage te tapen en een stelbout in te draaien met een opening van 3mm-3.5mm, komt er nog plenty olie in de converter en wordt het excessieve druk vermeden.
Zoals je ziet, moet de pomp eruit. Kun je gelijk de voorste keerkring vervangen en de bussen, want die krijgen het meest te verduren van alle bussen in de bak.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
Dank je David geen klusje om zo even te doen helaas gaat hem niet worden in de Garage zonder brug
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
De bak in kwestie was ook 'gewoon' onderuit gehaald met de auto op assteunen.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: Krukas lagers vervangen.
Dat zou dan nog lukken heb een Pick uppieDavid - 71 camaro wrote: ↑Fri Aug 17, 2018 8:45 pm De bak in kwestie was ook 'gewoon' onderuit gehaald met de auto op assteunen.
Maar heb net even je topic gelezen ben bijna net zo slim als jou maar ik sla een beurt over
We hopen maar dat het heel blijft en gaat het kapot zien we wel weer verder
Thanks David