Wat te tanken (77 DeVille)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Eelke »

Hallo allen,

Ik heb recentelijk een sprong in het diepe gemaakt met de aanschaf van een 1977 Cadillac Coupe DeVille. Het contrast met mijn daily driver (VW Lupo 3L, 1e auto) kan niet groter. Ik heb zelf nog maar weinig verstand van zaken maar ben wel een groot fan van Amerikaanse wagens. Kan dit weer van de bucket list af!

Ik heb her en der wat discussies gezien over de te tanken brandstof. De één zegt 95, de ander 98, een derde nog wat anders. Ook wordt af en toe loodvervanger genoemd. Hier werd ik niet veel wijzer van, en het is al weer een tijdje terug. Zijn er hier forumleden met een soortgelijke auto / blok (425 / 7L V8) die hun ervaringen op dit gebied willen delen? Dit zou ik erg waarderen!

Hopend op jullie input.


Bedankt,

Eelke
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Bromgabber »

In begin jaren 70 was in Amerika al de brandstof "loodvrij".
Waarschijnlijk staat er bij je tankmeter of tankdop "unleaded fuel" oftewel ongelood.
Euro95 kan er gewoon in, als je de ontstekingtijdstip aanpas of je heb een opgefokt blok dan zou het kunnen dat er euro98 in moet/mag.
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by 68 Cougar »

Ik (met een 302 V4 Ford) tank al jaren gewoon 95 aangevult met loodvervanger.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by FritsVrolijk »

V power is zonder Ethanol dus beter voor je blokkie als ik het goed begrepen heb
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Eelke »

Bromgabber wrote: Tue Jan 02, 2018 9:52 pm In begin jaren 70 was in Amerika al de brandstof "loodvrij".
Waarschijnlijk staat er bij je tankmeter of tankdop "unleaded fuel" oftewel ongelood.
Euro95 kan er gewoon in, als je de ontstekingtijdstip aanpas of je heb een opgefokt blok dan zou het kunnen dat er euro98 in moet/mag.
Hoi Bromgabber,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Unleaded fuel wordt inderdaad aangegeven bij de brandstofmeter. Door de dingen die ik eerder gelezen heb, begon ik toch een beetje te twijfelen. De auto is "stock" dus dan lijkt het inderdaad 95 te gaan worden. Ik heb voor de zekerheid de vorige eigenaar (een Amerikaan, heb de auto geïmporteerd) gemaild. De octaangehaltes zijn daar volgens mij over het algemeen lager, dus ben benieuwd wat hij er over te zeggen heeft.

Nogmaals bedankt!
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Eelke »

68 Cougar wrote: Tue Jan 02, 2018 10:07 pm Ik (met een 302 V4 Ford) tank al jaren gewoon 95 aangevult met loodvervanger.
Hoi 68 Cougar. Bedankt voor je antwoord.

Wanneer komt de loodvervanger in het spel als ik vragen mag?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Nick_nl »

Ik denk dat die E10 ook geen probleem is.
Dat spul gebruiken ze al sinds de jaren 70 in de US, de oxygenated fuel van de eind 70 begin jaren 80. Als je benzine slangen goed zijn gewoon 95 van de pomp.
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Eelke »

Nick_nl wrote: Tue Jan 02, 2018 10:28 pm Ik denk dat die E10 ook geen probleem is.
Dat spul gebruiken ze al sinds de jaren 70 in de US, de oxygenated fuel van de eind 70 begin jaren 80. Als je benzine slangen goed zijn gewoon 95 van de pomp.
Thanks Nick. Ik ga daar eens even wat meer over uitzoeken. E10 is niet overal verkrijgbaar volgens mij?

Benzineslangen zijn voor RDW keuring vervangen daar ze verroest waren. Zijn nieuw dus moet goed komen.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by BigBlockMopar »

Op het dieptepunt van de Amerikaanse auto-industrie waren de compressie-ratios zo laag dat het niet uit maakt wat voor brandstof je erin gooit.
Loodvervanger is onzin want de koppen hadden in die tijd al lang (inductie) geharde zetels.

Dat wil niet zeggen dat ze nu 40 jaar later alsnog aan revisie toe zijn natuurlijk.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by gert »

lpg is het beste.
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Camatruder »

Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar hier is euro 95 altijd met 10% ethanol. Ik heb me laten wijsmaken dat als je auto regelmatig langere tijd stilstaat, het beter is om 98 te tanken, dus zonder die ethanol. Ethanol zou een waterachtige vloeistof nalaten wat niet zo goed zou zijn voor injectie of carburator.
Als er op je dop "unleaded only" staat, zou ik er zeker geen loodvervanger indoen.
grandmaster n
Posts: 392
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by grandmaster n »

Eelke wrote: Tue Jan 02, 2018 10:25 pm ...De octaangehaltes zijn daar volgens mij over het algemeen lager, dus ben benieuwd wat hij er over te zeggen heeft...
Nee, andere manier van opschrijven (RON vs Octane)

zie bijv hier

gr
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by MotiV8 »

Camatruder wrote: Wed Jan 03, 2018 4:59 pm Ik weet niet hoe het zit in Nederland maar hier is euro 95 altijd met 10% ethanol.
Nee, bij Europesche regelgeving 5%. In de praktijk door menging op menging gemiddeld 7%
Bij 10% moet het vermeld zijn aan de pomp.

Ook de 98 valt onder de 5% regelgeving. Bij de 5% regelgeving hoeft men niets te vermelden en word het niet gezien als ethanol bevattende brandstof en derhalve zijn de fabrikanten & leveranciers niet verplicht je te melden dat er een percentage ethanol in de brandstof zit.

Firezone 102 vervliegt trouwens ook waar je bij staat en is niet lang houdbaar. Er zit dan wel geen ethanol in maar stop het geen maanden lang weg in je brandstof tank. ( betrouwbare bron binnen Texaco waar Firezone onderdeel van is).

Gewone benzine slang vergaat binnen 2 jaar met gewone Euro 95( mijn ervaring bij mijn klanten zelfs met één jaar ). Gates adviseerd elke 3 jaar vervangen.
Automaterialen zaken spelen hier niet op in en blijven gewoon niet geschikte slangen verkopen met als egvolg dat klassiekers nog regelmatig uitbranden.
Beter is het de brandstofslangen te vervangen door E10 bestendige slangen van Cohline zoals deze http://www.caprimasters.com/winkel/bran ... ndiameter/

Ook is het toevoegen van een ethanol killer bij je brandstof geen overbodige luxe meer. Brandtstof tanken roesten weg van binnen, carburateurs coroderen weg van binnen, brandstofpompen gaan kapot.
http://www.caprimasters.com/winkel/bran ... ix-250-ml/
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by FritsVrolijk »

Zei ik toch Ethanol sucks haha Shell V power blijft dan over dure meuk maar je moet wat
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by MotiV8 »

FritsVrolijk wrote: Wed Jan 03, 2018 6:30 pm Zei ik toch Ethanol sucks haha Shell V power blijft dan over dure meuk maar je moet wat
Dat valt onder de Europesche 5% norm ( vanuit de Europesche richtlijn 2009/30/EG) , dus zit er "officieel" geen ethanol in..

Bij 5% is de norm EN 228 van kracht en spreekt men dus van een conventionele benzine en derhalve wekt men de suggestie dat men ethanol vrije benzine tankt.
Post Reply