Waterdicht maken motor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
DriesBl
Posts: 19
Joined: Fri Aug 25, 2017 2:08 pm

Waterdicht maken motor

Post by DriesBl »

Goedemiddag,

Ik zou graag met men Chevrolet Blazer S10 deze zomer naar ijsland willen trekken.
Het doel is om landwaarts in te trekken maar echt off-road gaan is zeker niet de bedoeling.
We zouden dus steeds op de niet verharde wegen willen blijven waar naar mijn gevoel (en na wat rondvraag) de wagen off-road ombouwen niet nodig is. je moet gewoon:
- voldoende bodemvrijheid hebben
- de wagen moet all terrein banden hebben (echte off-road banden zijn toch geen optie)
- goed weten wat je max. waterhoogte is van de wagen.
Iets waar we dus bewust van zijn is dat de wagen water zal moeten oversteken.
Ik ben van zin om heel de onderkant af te kruipen met als doel alle mogelijk gaatjes (ongebruikte carrosserie bevestigingspunten), slangingangen ... af te kitten.

Echter bij de motor stel ik me de vraag wat doe ik daar mee?:
- De luchtfilter is prioriteit 1 daar moet ik of een luchthapper aanschaffen of iets zelf verzinnen...
- ...
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?:
- Elektriciteit
- uitlaat?
- andere openingen?

Iemand dit tips heeft?
Gr. Dries
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by BigBlockMopar »

Transmissie en achteras ontluchtingen verhogen.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by boyanka »

Dynamo niet vergeten natuurlijk, ik heb ooit eens een austin champ gehad en die was gemaakt om onder water te kunnen. Alles was daarin verzegeld en afgesloten
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by gert »

ontluchting vooras met diff ook vehogen, je hebt immers een 4x4.
zorg voor een goede snorkel, zodat je nooit water aanzuigt!
wordt wel wat lastig met die lpg
er zijn dichte luchtfilterhuizen voor zo'n filter, maar die zijn schaars.
ik denk niet dat je een snorkel nodig hebt, want die mixer zit vrij hoog, je hebt eerder natte kont in de auto.
wil je per se diep gaan dan kun je het volgende doen:
demonteer je lpg mixer incl die alu arm die op je throttle body zit, je moet wel op benzine kunne rijden, en maak een adapter op je tbi dmv een stuk pijp of slang naar buiten en omhoog langs je raamstijl met tape.
motor waterdicht maken hoeft niet, want dat is ie al.
let op je peilstok opening, tape het desnoods af, en je carter ventilatie.
dynamo waterdicht maken kan niet, maar die kan prima tegen schoon water, net als je starter, modder is een ander verhaal, maar je dynamo zit ook hoog gelukkig.
na doorwading ALTIJD je starter en dynamo demonteren en schoonmaken, dan gaan ze langer mee.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by muddy bandit »

Het meeste is inmiddels genoemd: ontluchting assen, bak, t-case en tank verlengen, is meestal al prima te toen met een paar slangenklemmen en enkele meters tuinslang.
De ontsteking en bougiedoppen waterdicht maken (lik vaseline doet al wonderen), snorkel op je luchtfilterhuis aansluiten (kit dat evt. aanwezige gaatje in je filterhuis ook even dicht), en let er even op dat er rubber manchetten om je koplampfittingen komen als je na elke doorwading geen vissenkommen in je front wilt.
Tevens opletten met je uitlaatspruitstukken: heet gietijzer vindt koud water niet echt aangenaam en wil dan nog wel eens barsten, een simpel hitteschild rondom het spruitstuk voorkomt een al te sterke afkoeling.
Verder even de ventilatieknop op interieurcirculatie zetten en de kachelfan uit voordat je de plomp in gaat, bij twijfel ook eerst even sleeplint vast maken (gaat op het droge nu eenmaal wat gemakkelijker als onder water) en vooral rustig rijden: de boeggolf moet zoveel mogelijk voor je auto blijven en liever niet over je motorkap heen komen.

Ook verstandig is om een liesbroek/waadpak mee te nemen zodat je bij twijfel eerst even te voet kunt verkennen... je zult namelijk niet de eerste zijn die z'n voordif of spoorstangen aan barrels rijdt op een kei die onder water ligt.
Ow ja, een simpel gasbrandertje is een heel handig ding om nat geworden ontstekingen en luchtfilter weer snel droog te krijgen, een praktisch stukje gereedschap om ook mee te nemen dus.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by gert »

al met al, kun je beter geen diepe doorwading willen, das veel simpeler!
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by Wilf »

Of een auto huren 😬😅
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by FritsVrolijk »

Wilf wrote: Tue Dec 26, 2017 10:24 am Of een auto huren 😬😅
En die kun je zonder extra kosten aan gort rijden mooi verhaal :D
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by Wilf »

muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Waterdicht maken motor

Post by muddy bandit »

Pfff... wat moet je met een 4x4 als je hem nog niet eens durft te gebruiken waarvoor die gemaakt is?


Image

Image


Verstand blijven gebruiken en gewoon gaan.
IJsland is veel te mooi om niet te rijden, en de doorwadingen daar een stuk schoner als al die modderpoelen hier... have fun. ;)
Post Reply