Ik ben nieuw hier, en heb wellicht gelijk een mooie binnenkomer.
Mijn camper, een Dodge RAM B250 uit 1991 heeft sinds vorig jaar een probleem. Dit begon spontaan aan het eind van mijn vakantie in Noorwegen. Wat relevant kan zijn is dat ik hem gekocht had met vastzittende kickdown. Dit is uiteraard gelijk verholpen en de filters en olie zijn vervangen. Bak schakelt verder prima (schakelt niet automatisch terug na een rotonde van 3 naar 2 itt de bak van mijn vorige auto, een Chevrolet Blazer, maar misschien is dit een Dodge ding?)
Het probleem is als volgt:
- Er onstaat een trilling die sterker wordt naarmate je harder rijdt. Bij stilstand geen trilling.
- De sterkte van de trilling is afhankelijk van de last (nullast geen trilling, remmen op motor wel, vollast ook).
- Volgens mij een verband tussen frequentie en motortoeren
- Bij inschakelen lockup (65kmh) trilling helemaal weg
Gezien de voorgeschiedenis en het intensieve gebruik van de lockup en kickdown in Noorwegen, was de koppelomvormer de eerste verdachte. Deze is echter gereviseerd, maar het probleem is er nog steeds.

Nu houdt het bij mij een beetje op. Zijn er ervaringsdeskundigen hier of mensen met de juiste kennis die nog een mogelijke oorzaak kunnen bedenken?
Alvast bedankt voor de moeite.