bouten Headers verwijderen
Re: bouten Headers verwijderen
Koperen pakking is het beste, dus wees gerust wat dat betreft.
Ik heb van het weekend een 70 jaar oud klokje uit elkaar gehaald, het stelknopje was compleet vastgeroest. Ik had hem in kruipolie gezet een aantal keer, maar helaas. Daarna had ik hem in roestoplosser van HG gezet maar los wilde hij nog steeds niet. Volgende stap was voorzichtig met een crème brulée-brander het knopje verhitten (knop is hol met schroefdraad) en toen zei hij *tik* en draaide ik hem (met een ovenwant) zo los. Het chroom heeft nu alleen iets blauwige zweem maar daar kan ik mee leven.
Dit is zeker geen how to maar om aan te geven dat geduld en een gebrek aan bruut geweld je kansen verhoogt (al sluit het niets uit). Roestoplosser kon ik ook alleen maar gebruiken omdat ik het klokje op z’n kop boven een bakje kon leggen zodat het knopje erin hing. En roestoplosser werkt natuurlijk alleen tot waar het kan kruipen.
Ik heb van het weekend een 70 jaar oud klokje uit elkaar gehaald, het stelknopje was compleet vastgeroest. Ik had hem in kruipolie gezet een aantal keer, maar helaas. Daarna had ik hem in roestoplosser van HG gezet maar los wilde hij nog steeds niet. Volgende stap was voorzichtig met een crème brulée-brander het knopje verhitten (knop is hol met schroefdraad) en toen zei hij *tik* en draaide ik hem (met een ovenwant) zo los. Het chroom heeft nu alleen iets blauwige zweem maar daar kan ik mee leven.
Dit is zeker geen how to maar om aan te geven dat geduld en een gebrek aan bruut geweld je kansen verhoogt (al sluit het niets uit). Roestoplosser kon ik ook alleen maar gebruiken omdat ik het klokje op z’n kop boven een bakje kon leggen zodat het knopje erin hing. En roestoplosser werkt natuurlijk alleen tot waar het kan kruipen.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Dacht zelf dat heet stoken een topper was
Heb ook een brander liggen hier dus kan dat ook eerst proberen en daarna noch met atf gemixt met thinner mocht het met heet stoken niet lukken
En ga ook relaxt werken anders gaat het op zeker mis
Thanks Wilf
Heb ook een brander liggen hier dus kan dat ook eerst proberen en daarna noch met atf gemixt met thinner mocht het met heet stoken niet lukken
En ga ook relaxt werken anders gaat het op zeker mis
Thanks Wilf
Re: bouten Headers verwijderen
Heb je het al geprobeerd of ze vast zitten ??
wie weet draai je ze der zo uit,.. der is al paniek om niks
Gr.Joop
wie weet draai je ze der zo uit,.. der is al paniek om niks
Gr.Joop
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Ja ben er net aan begonnen
En ze zitten niet vast tot nu toe haha denk dat ik mazzel heb dat de vorige eigenaar er niet lang geleden een klote pakking heeft gemonteerd
Krijg alleen die moer van de dipstik niet los ff een lange dop kopen
En kruipolie gaat niet werken daar staan de bouten te scheef naar onderen voor
En ze zitten niet vast tot nu toe haha denk dat ik mazzel heb dat de vorige eigenaar er niet lang geleden een klote pakking heeft gemonteerd
Krijg alleen die moer van de dipstik niet los ff een lange dop kopen
En kruipolie gaat niet werken daar staan de bouten te scheef naar onderen voor
-
- Posts: 3060
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Leg je de auto op zijn kop, dan kan het er mooi tussen kruipen
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Ja mooi verhaal maar blijf erbij dat kruipolie nooit daar kan komen waar het zijn werk zou kunnen doen bij een 454 blok
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Nog een vraagje moet ik nog ergens opletten bij de aanschaf van een set bouten
Bedoel een speciaal soort bouten voor uitlaten die wat extra sterk zijn geen RVS had ik begrepen
Of kan ik meter tapende er in draaien en koperen moeren gebruiken
En bij het monteren gebruik ik kopervet
Thanks zover
Bedoel een speciaal soort bouten voor uitlaten die wat extra sterk zijn geen RVS had ik begrepen
Of kan ik meter tapende er in draaien en koperen moeren gebruiken
En bij het monteren gebruik ik kopervet
Thanks zover
Re: bouten Headers verwijderen
Kruipolie heet zo omdat t via capillaire werking wel erin kruipt. Blok heet laten lopen en atf erop. Wel lekker stinken. Dan de bouten eerst met een hamer op de kop tikken en niet van die mieterige petsjes.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Dan heb ik het mis dacht echt dat het niet zou werken het moet wel erg ver kruipen haha
Ga je advies opvolgen maar denk dat ze vrij los zitten
De huidige pakking is nog niet zo oud zelfs de bouten zijn alleen oppervlakkig verroest
Van het weekend verder tis me nu te koud in de Garage
Fijne avond daar Corp
Ga je advies opvolgen maar denk dat ze vrij los zitten
De huidige pakking is nog niet zo oud zelfs de bouten zijn alleen oppervlakkig verroest
Van het weekend verder tis me nu te koud in de Garage
Fijne avond daar Corp
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Vraag je
Ben nu bezig met verwijderen van de Heater bouten
Daar voor moest mijn olie "ik-weet-niet-hoe-je-PEILSTOK-schrijft" er aan geloven boeit niet verder kost de wereld niet
Wat ik me wel afvraag de afdichting van de peilstok dat rubberen afdicht dopje was gaar
Kan ik door dit geleuter ook minder olie druk hebben of andere klachten
Thanks zover
Ben nu bezig met verwijderen van de Heater bouten
Daar voor moest mijn olie "ik-weet-niet-hoe-je-PEILSTOK-schrijft" er aan geloven boeit niet verder kost de wereld niet
Wat ik me wel afvraag de afdichting van de peilstok dat rubberen afdicht dopje was gaar
Kan ik door dit geleuter ook minder olie druk hebben of andere klachten
Thanks zover
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Oliedruk vind je in het traject tussen de pomp en de te smeren delen, daarna is de druk weg en neemt de aantrekkingskracht van moeder aarde het over om de olie naar het carter te laten stromen.
Peilstokrubbertje heeft geen invloed op de druk, zorgt er alleen maar voor dat de olie in het carter blijft.
Rubbertje is trouwens simpel te vervangen voor een reepje leucoplast pleister, werkt bij mij al vele jaren.
Peilstokrubbertje heeft geen invloed op de druk, zorgt er alleen maar voor dat de olie in het carter blijft.
Rubbertje is trouwens simpel te vervangen voor een reepje leucoplast pleister, werkt bij mij al vele jaren.
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm
Re: bouten Headers verwijderen
Thanks Muddy
Ga als me nieuwe pakking er weer tussen zit eens kijken of ik de boel weer fatsoenlijk gemonteerd krijg
Kan gelukkig mig lassen dus dat lipje las ik wel weer aan de peilstok
En als het vast zit aan het blok dan een net laagje kit er om heen en heb nog een doosje o ringen liggen ook
Maar weet nog altijd niet wat die oil pressure meter nou precies moet aangeven wil het blok nog een beetje frits zijn bedoel fris
Ga als me nieuwe pakking er weer tussen zit eens kijken of ik de boel weer fatsoenlijk gemonteerd krijg
Kan gelukkig mig lassen dus dat lipje las ik wel weer aan de peilstok
En als het vast zit aan het blok dan een net laagje kit er om heen en heb nog een doosje o ringen liggen ook
Maar weet nog altijd niet wat die oil pressure meter nou precies moet aangeven wil het blok nog een beetje frits zijn bedoel fris
Re: bouten Headers verwijderen
Minimaal 10psi per 1000rpm liefst wat meer. Warm stationair zou 25 a 30 wel acceptabel zijn
Re: bouten Headers verwijderen
En... Gelukt
-
- Posts: 1671
- Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm