Ontsteking recurve

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Ik ben opzoek naar een bedrijf om mijn Delco punten verdeler te voorzien van een nieuwe ontstekingscurve.
Met alleen de veertjes aanpassen krijg ik het niet goed genoeg.
Als het lukt in de omgeving Maastricht / Roermond.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Ontsteking recurve

Post by Jeroen_Sp »

slotjes zijn te berekenen en op te lassen zodat je de maximale vertraging omlaag krijgt. Ik heb dat destijds voor mijn lincoln ook gedaan. Scheelde veel in de loop van de motor (wel op lpg)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Mijn probleem is juist dat er niet voldoende voor ontsteking in lijkt te zitten. Deze verdeler moet 22 graden mechanisch hebben, maar dat haal ik niet.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by gert »

ik zou dat niet aan een bedrijf overlaten, tenzij je een specialist weet die een verdeler kan testen.
je kan dat heel simpel zelf doen door gewoon een extra gebruikte verdeler uit elkaar te halen ,en de maximale vervroeging aanpassen door
de aanslagnokjes iets weg te slijpen met een dremel, de veertjes aanpassen, en mischien meteen nieuwe lagerbusjes erin.
om het perfect te doen , buiten de auto, moet je een verdeler tester hebben, die zijn er niet veel meer.
misschien dat Wander er nog een heeft, dan zou hij het kunnen doen.
of anders eerst op de motor monteren en met de afstellamp afregelen.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Klopt, ik ben Idd opzoek naar iemand met een verdeler test bank.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by MotiV8 »

Neem ff contact op met Wander https://www.specialpartz.com/
Die heeft een recurve apparaat.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Dat heeft hij jaren gelede verkocht begreep ik juist.
Wel een andere tip gekregen, dus even kijken hoe en wat. Ander kan ik altijd nog een andere verdeler kopen. Kost voor GM meestal de wereld niet.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Corp »

Een andere verfeler heeft ook niet de juiste curve. Zelf stellen is de beste optie
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Dan gaan we het zelf proberen. ☺️
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by gert »

is niet moeilijk, als je maar een goed leesbare strook met graden verdeling op je krukaspoelie plakt, dan kun je heel makkelijk de vervroeging aflezen met de lamp en een toerenteller.
alleen als je een chevrolet motor hebt, wordt het lastig om de verdeler er steeds uit te halen als je wat wilt veranderen,
bij ford en mopar is dat een stuk makkelijker
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Corp »

lekker oldschool met een vijltje.

Als je je verdeler op vol centrifugale uitslag hebt bij 36 graden op zegge 3000 toeren, waar kom je stationair uit?
Met de veertjes kun je alleen de curve sneller of langzamer laten inkomen, de totale mogelijke vervroeging zit hem in het ovale gay, bij de te weinig vervroeging moet je m oplassen, bij teveel uitvijlen,

Hoeveel vacuum maakt de motor maximaal? Hier wat nummers voor 16 graden adv units bij verschillende vac waarden, paj die die het beste bij jouw cruise/stationair vacuum past
P/N |ID# |Starts @ “Hg |Max Adv (Distr. Degrees @ “Hg.)
VC680 B1 8-11 8 @ 16-18
VC700 B3 8-10 11.5 @ 19-21
VC1415 M1 6-8 10 @ 13-15
VC1420 M2 5-7 11 @ 16-17
VC1650 B12 8-10 10 @ 15-17
VC1725 B18 8-10 12 @ 13-16
VC1740 A5 6-8 12 @ 15-17.5
VC1755 A7 8-10 12.5 @ 18-20.5
VC1804 B24 6.5-8.5 10 @ 12-14
VC1805 M13 6-8 12 @ 14.5-15.5
VC1807 B25 5-7 8 @ 13-15
VC1808 B26 5-7 8 @ 11-13
VC1809 B27 5-7 9 @ 10-12
VC1812 B30 5-7 12 @ 11.75-14
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de tips, ik heb een instelbare vacuüm doos. Deze, https://www.summitracing.com/parts/crn-99601-1. Dus de vacuüm vervroeging is in te stellen en te maximeren.
36 graden heb ik nog niet gehaald. Wat wel opvalt is dat ik rustig per 250 rpm de vervroeging kan aflezen. Bij 2500 schiet de motor opeens heel snel in toeren omhoog naar 3000.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Ontsteking recurve

Post by Speedy18 »

In Weert zit iemand met een ontstekingstestbank....
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Nick_nl »

Klopt, daar heb ik contact mee gehad, maar zijn agenda was nogal druk.
Dus ben ik zelf weer bezig geweest.
RPM Advance
500 12* (24* met vac advance in Drive)
750 17* (33* met vac advance)
1000 21*
1250 23*
1500 23*
1750 27*
2000 30*
2250 30*
2500 30*

Ik krijg dus nu 18* mechanisch, eigenlijk zouden dit er 22 moeten zijn. Maar de snelheid van de curve, is dit acceptabel of te vlug?
En hoe bepaal je dit? Puur luisteren of je pingelen hoort?

Bedankt :) Nick
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ontsteking recurve

Post by Corp »

Best nette curve.

Bougies lezen. Loepje erbij en motor uit voor t weer stationair loopt te stampen de hele tijd.

Knock detector is zo gemaakt van een knock sensor en est kastje en ledje.
Post Reply