andere nokkenas, welke?
andere nokkenas, welke?
Hallo,
Daar waar ik woon, is het licht heuvelachtig, tot ong. 400M hoog.
Ik heb een Dodge W-200 die ik regelmatig gebruik voor paardenkar, aanhanger met zand e.d. 2-2.5 ton.
De Dodge is een standaard W-200, met een 318,727,203 en een 44FBJ voor en een 60 achter, verhouding 1:4.10.
Hij rijd op gas, en voor de APK is het hier ook verplicht dat ie ook op benzine loopt.
Als ik nu onderweg ben met een volle kar, gebeurt het regelmatig dat ik bij een heuvel op terugval tot 30 km/h.
Dit vind ik niet fijn, en denk dat dat ook te veranderen moet zijn.
Pas sprak ik iemand die me vertelde dat als ik een andere nokkenas zou plaatsen, dit al veel verschil oplevert.
Maar, WELKE???
Helaas kon ie me dat niet zo vertellen.
Mijn ervaring is dat als je met een motorbouwer spreekt, ze ALLEMAAL voor grote motoren gaan met superveel PK's!
En dat is nu net wat ik NIET zoek, ik hoef geen raceauto, ook niet met 10.000rpm achteruit steken om de paardenkar te parkeren etc....
Ik wil een motor die met een laag toerental (max. 4000 RPM) voldoende torque heeft om me die heuvel op te krijgen met een fatsoenlijke snelheid.
That's all.
Maar, wie kan mij nu op weg helpen met een nokkenas die daarbij hoort???
Daar waar ik woon, is het licht heuvelachtig, tot ong. 400M hoog.
Ik heb een Dodge W-200 die ik regelmatig gebruik voor paardenkar, aanhanger met zand e.d. 2-2.5 ton.
De Dodge is een standaard W-200, met een 318,727,203 en een 44FBJ voor en een 60 achter, verhouding 1:4.10.
Hij rijd op gas, en voor de APK is het hier ook verplicht dat ie ook op benzine loopt.
Als ik nu onderweg ben met een volle kar, gebeurt het regelmatig dat ik bij een heuvel op terugval tot 30 km/h.
Dit vind ik niet fijn, en denk dat dat ook te veranderen moet zijn.
Pas sprak ik iemand die me vertelde dat als ik een andere nokkenas zou plaatsen, dit al veel verschil oplevert.
Maar, WELKE???
Helaas kon ie me dat niet zo vertellen.
Mijn ervaring is dat als je met een motorbouwer spreekt, ze ALLEMAAL voor grote motoren gaan met superveel PK's!
En dat is nu net wat ik NIET zoek, ik hoef geen raceauto, ook niet met 10.000rpm achteruit steken om de paardenkar te parkeren etc....
Ik wil een motor die met een laag toerental (max. 4000 RPM) voldoende torque heeft om me die heuvel op te krijgen met een fatsoenlijke snelheid.
That's all.
Maar, wie kan mij nu op weg helpen met een nokkenas die daarbij hoort???
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: andere nokkenas, welke?
Je weet al wel zeker dat de lpg geen ademnood geeft aan het blok?
Een gezonde standaard W200 kakt normaal gesproken niet zo snel in met 2½ ton aan de haak. (ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je bandenmaat nog wel redelijk normaal is)
Een gezonde standaard W200 kakt normaal gesproken niet zo snel in met 2½ ton aan de haak. (ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je bandenmaat nog wel redelijk normaal is)
Re: andere nokkenas, welke?
Mijn banden zijn een 265/70 (of 75) R 16, en voordat er gas ingebouwd werd heeft de installateur de motor helemaal op benzine afgesteld zodat ze perfect liep, en daarna pas lpg ingebouwd en afgesteld.
maar ja, wat is ademnood??? het is een 2bbl carb, en een omvl met ring op de carb. volgens de installateur goed tot 200pk, en die doet toch serieus veel werk, voornamelijk range en land rovers.
het punt is dat ik ook meer verwacht/ gewoon ben/was van zo'n motor.
toen ik 25 jaar geleden mijn eerste kocht, trok die met 4 gillende banden een peugeot 205 gti eruit bij de stoplichten, ok na 80 km/h kwam de 205 wel weer voorbij :-(( en die Dodge reed de volgende 15 jaar zo goed, zonder problemen, dat ik nooit wat aan de motor moest doen, zodoende ben ik vergeten hoe ik zo'n motor moet fijnafstellen....
maar eerlijk, op het laatst trok die ook geen plak worst meer van het brood. misschien dat dat nog te verhelpen was met het opnieuw tunen(fijnafstellen ) van de motor?
maar ja, wat is ademnood??? het is een 2bbl carb, en een omvl met ring op de carb. volgens de installateur goed tot 200pk, en die doet toch serieus veel werk, voornamelijk range en land rovers.
het punt is dat ik ook meer verwacht/ gewoon ben/was van zo'n motor.
toen ik 25 jaar geleden mijn eerste kocht, trok die met 4 gillende banden een peugeot 205 gti eruit bij de stoplichten, ok na 80 km/h kwam de 205 wel weer voorbij :-(( en die Dodge reed de volgende 15 jaar zo goed, zonder problemen, dat ik nooit wat aan de motor moest doen, zodoende ben ik vergeten hoe ik zo'n motor moet fijnafstellen....
maar eerlijk, op het laatst trok die ook geen plak worst meer van het brood. misschien dat dat nog te verhelpen was met het opnieuw tunen(fijnafstellen ) van de motor?
Re: andere nokkenas, welke?
Begin eens met een 4bbl er op te zetten
-
- Posts: 659
- Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm
Re: andere nokkenas, welke?
Maar heb je die terugval nu alleen op lpg of ook op benzine?
Re: andere nokkenas, welke?
Hmmm, ik weet het niet 100 procent zeker, maar ik geloof allebei. (zoveel rijd ik niet op benzine) bovendien hebben we 95 SP10 hier.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: andere nokkenas, welke?
Wanneer is voor het laatst de timing chainset nagekeken/vervangen?
Grote kans dat de nokkenas inmiddels vrolijk achter de krukas aan hobbelt en alle kleppen net even te laat open en dicht doet.
Kettingspeling kan je een beetje controleren/voelen door de krukaspoelie of v-snaren beet te pakken en de motor een stukje linksom en weer rechtsom proberen te draaien. Je kan ook de verdeelkap van de ontsteking eraf halen en kijken wanneer de rotor mee gaat draaien bij het verdraaien van de krukas.
Bij een ketting met veel speling gaat de krukas een klein stukje 'makkelijk' en daarna voel je meer weerstand als de nokkenas meegenomen gaat worden.
Als je de krukaspoelie, zeg ong. 2 cm kan verdraaien dan is de ketting redelijk aan slijtage onderhevig en zal de motor beduidend minder koppel bij lage toerentallen hebben.
Grote kans dat de nokkenas inmiddels vrolijk achter de krukas aan hobbelt en alle kleppen net even te laat open en dicht doet.
Kettingspeling kan je een beetje controleren/voelen door de krukaspoelie of v-snaren beet te pakken en de motor een stukje linksom en weer rechtsom proberen te draaien. Je kan ook de verdeelkap van de ontsteking eraf halen en kijken wanneer de rotor mee gaat draaien bij het verdraaien van de krukas.
Bij een ketting met veel speling gaat de krukas een klein stukje 'makkelijk' en daarna voel je meer weerstand als de nokkenas meegenomen gaat worden.
Als je de krukaspoelie, zeg ong. 2 cm kan verdraaien dan is de ketting redelijk aan slijtage onderhevig en zal de motor beduidend minder koppel bij lage toerentallen hebben.
Re: andere nokkenas, welke?
Mopar = standaard verlepte ketting....
Gelijk spanner erop van latere v6
https://photos.app.goo.gl/dmufQdxq4NTPPFJw1
Gelijk spanner erop van latere v6
https://photos.app.goo.gl/dmufQdxq4NTPPFJw1
Re: andere nokkenas, welke?
Omdat deze Dodge nogal lang heeft stilgestaan voordat ik hem kocht, 15 jaar, heb ik hem helemaal nagekeken voordat ik er een kenteken op kreeg.
toen ik hem kocht had ie pas iets van 6000 Miles op de klok. dat zijn er inmiddels 22000, 3 jaar geleden heeft ie een koppakking lek gehad, en zodoende heb ik alle twee de koppakkingen vervangen, koppen nagekeken, klephoedjes vervangen, kleppen ingeslepen, ook aan het onderblok alle pakkingen vervangen, vanwege uitgedroogt en beginnen lekken, en zodoende het hele blok losgehad.
van binnen ziet het hele blok er als nieuw uit, op de cilinders staan de hoongroeven nog goed zichtbaar, en alles is schoon!
ook heb ik toen de distributieketting vervangen, het enige waar ik nu aan zou kunnen twijfelen, is dat het setje dat ik toen gebruikt heb, een kleine sprocket heeft met drie spiegleuven erin, waarvan ik de middelste gebruikt heb.
de compressie van het blok is 9 bar.
@ Corp, zomaar om het even welke V6, of heb je misschien een partno?
toen ik hem kocht had ie pas iets van 6000 Miles op de klok. dat zijn er inmiddels 22000, 3 jaar geleden heeft ie een koppakking lek gehad, en zodoende heb ik alle twee de koppakkingen vervangen, koppen nagekeken, klephoedjes vervangen, kleppen ingeslepen, ook aan het onderblok alle pakkingen vervangen, vanwege uitgedroogt en beginnen lekken, en zodoende het hele blok losgehad.
van binnen ziet het hele blok er als nieuw uit, op de cilinders staan de hoongroeven nog goed zichtbaar, en alles is schoon!
ook heb ik toen de distributieketting vervangen, het enige waar ik nu aan zou kunnen twijfelen, is dat het setje dat ik toen gebruikt heb, een kleine sprocket heeft met drie spiegleuven erin, waarvan ik de middelste gebruikt heb.
de compressie van het blok is 9 bar.
@ Corp, zomaar om het even welke V6, of heb je misschien een partno?
Re: andere nokkenas, welke?
Een nokkenas zal je sowieso meer power opleveren, je kunt een kiezen die zijn powerband heeft tussen 0-3000 rpm bvb.
Voor nokkenas te vinden die bij je past, probeer even volgende forms in te vullen:
http://www.camquest.com/ (site Comp Cams)
http://www.lunatipower.com/FindMyCam.aspx
Ik heb ik zelf ook gedaan, kwam bij beide ongeveer op de zelfde specs.
Met een andere intake en 4bbl carb zal je ook al heel eind komen, mogelijks heeft het ook iets te maken met je lpg installatie zoals hierboven aangegeven.
Voor nokkenas te vinden die bij je past, probeer even volgende forms in te vullen:
http://www.camquest.com/ (site Comp Cams)
http://www.lunatipower.com/FindMyCam.aspx
Ik heb ik zelf ook gedaan, kwam bij beide ongeveer op de zelfde specs.
Met een andere intake en 4bbl carb zal je ook al heel eind komen, mogelijks heeft het ook iets te maken met je lpg installatie zoals hierboven aangegeven.