OEM doet dat om 1. Dezelfde LEDs te gebruiken voor achterlicht als remlicht, 2. Hoeveelheid lumen juist af te stellen 3. Duurzaamheid verlichting (gaat langer mee). Alleen hadden ze in het begin veel te lage PWM-frequenties gekozen (te snel invoeren van nieuwe techniek) waardoor het enorm kut is om achter die eerste generaties te rijden; het flikkert te snel om te zien maar te langzaam om niet op te vallen, waardoor je, vooral in je periferale visie, het idee hebt dat de auto voor je constant op de rem trapt of heel raar opschuift of zo.
Soms zie je dat nog in je achteruitkijkspiegel met die DRL met lage kwaliteit drivers.
Anyway, zelf zou je het liefst mooi willen kunnen dimmen in het interieur en dan moet je dus een pwm-module inbouwen. De meeste led-lampjes zijn imho (nog?) niet geschikt in (klassieke) auto’s voor bijvoorbeeld daahboardverlichting (led is van nature narrow spot en geen flood) en de kleurtemperatuur is vaak veel te hoog. Je hebt tegenwoordig ook 7” led-koplampen (soort par-lookalike dus sealed beam) maar ook die zijn vaak te warm (blauw licht uit een fourties-bak ziet er niet uit) en vaak ook zeer plastic. Er schijnen wel mooie(re) op de markt te zijn maar die zie je niet vaak.
Hier is een mooie set, alleen de kleurtemperatuur is mij onbekend, ik vrees te hoog voor fourties:
(Die Porsche heeft mooie, die kever heeft van die lelijke plastic zwarte land rover LEDs die je meestal ziet)
En DX, sja… if you pay peanuts… maar doe iedereen een plezier en plaats NOOIT leds in een armatuur voor halogeen (koplamp) omdat de stralingshoeken en de puntbron nooit precies overeen komen. Levensgevaarlijk.