ontstekingsperikelen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

ontstekingsperikelen

Post by Art »

Hoi,

Ik heb een probleem met de ontststeking van mijn 67'er mustang. Er zit een Pertronix ontsteking op, de hele stroomverdeler, niet alleen zo'n inbouwmodule.
Ik zet er 2 stroboscooplampen op, eentje op de kabel van bobine naar stroomverdeler en eentje op de kabel van stroomverdeler naar een willekeurige bougie. Op de eerste kabel knippert de lamp, op de tweede niet. Ik heb op de bougie ook geen vonk.
In mijn simpele boerenverstand zit daar alleen een verdelerkap en een rotor tussen. Dus eerst met een andere verdelerkap geprobeerd die ik nog had liggen (wel dezelfde rotor). Hetzelfde resultaat.
Vervolgens een nieuwe verdelerkap + rotor gekocht en daarmee nog steeds hetzelfde resultaat. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat onder die verdelerkap de stroom ergens wegvloeit richting massa, maar bovenin die kap zit enkel plastic zooi, dus daar kan ik me niet veel bij voorstellen.
Iemand een idee, ik niet meer namelijk....
Er is niks bijzonders vooraf gebeurt, ik ben ergens naar toe gereden, en toen ik een half uur later weer naar huis wilde starte hij niet meer. Ik had wel de indruk dat hij de laatste tijd wat moeizamer startte, maar niks ernstigs.

Groet, Art
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: ontstekingsperikelen

Post by FritsVrolijk »

Is een stroboscoop niet altijd cilinder een pakken En plus en min op accu ik zeg maar wat hoor
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: ontstekingsperikelen

Post by hemi »

En als je de bougie verwisseld?
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: ontstekingsperikelen

Post by Art »

Zojuist een gloednieuwe bougie en een andere kabel geprobeerd. Wat heen en weer geklooi. En ineens was er de vonk. En snel daarna was hij weer weg...
Ik heb nu even de 'stabiele' situatie dat cilinder 1 een vonk heeft, en 2 niet (ze zitten qua volgorde bijna tegenover elkaar). Steek ik de kabel van 1 op de plek van 2 op de stroomverdelerkap en de vonk is weg. Terugsteken op de plek van 1 en hij is er weer. Dat bewijst volgens mij toch dat het probleem in de stroomverdeler zit.
Totaal wazig dit .
Nog goede ideeën?
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: ontstekingsperikelen

Post by hemi »

De verdeler kunnen we uitsluiten lijkt mij.
Zou het niet de bobine kunnen zijn?
Heb je nog een oude liggen die je er op kan zetten?
Misschien even de massa controleren van de bobine.
Geen lekstroom mogelijk door de bougiekabels?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: ontstekingsperikelen

Post by Corp »

Gooi eens een bougie rechtstreeks aan de bobine. Misschien heb je daar al een heel zwakke vonk en springt hij niet van de rotor naar de contacten
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: ontstekingsperikelen

Post by Art »

Een ander bobine proberen is ook nog een idee. Ik heb er wel een paar liggen. Ga ik vanavond doen.
Ik heb gisteravond inderdaad ook nog even het licht uitgedaan, maar er was geen vonkenregen.

Massa van de bobine? De bobine krijgt massa van de stroomverdeler. in de originele situatie zorgen de contactpuntjes daarvoor. Ik heb nu op de bobine een + vanaf contact, en een plus en min die beide naar de Pertronix lopen. Verder heb ik nog een draar op de min van de bobine die naar het LPG-veiligheidsrelais loopt. Ik zou die ook nog eens los kunnen maken.

Dank je voor het meedenken!
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: ontstekingsperikelen

Post by Art »

Ik had al getest met de directe bobinekabel zonder bougie aan massa. Hij trekt dan een vonk van ongeveer 7mm. Volgens mij is dat nog niet zo verkeerd. Of is dat te weinig?
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: ontstekingsperikelen

Post by hanver »

Ik had vroeger een af en toe werkende electronische ontstekingsmodule/verdeler (wel van Mallory). Na lang zoeken waarom hij soms wel werkte en niet het probleem getraceerd naar de module zelf. Heb voglende testen gedaan:

http://www.manualsdir.com/manuals/33730 ... e-605.html

Bleek hij meer dan 2V aan te duiden, waardoor mijn module blijkbaar versleten/kapot was. Nieuwe module erin en nooit geen problemen meer gehad.

Mogelijks kan jij jouw verdeler op dezelfde manier testen?
Kan je die dan zo onmiddelijk al uitsluiten.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: ontstekingsperikelen

Post by hemi »

Art wrote: Thu Oct 05, 2017 12:08 pm Ik had al getest met de directe bobinekabel zonder bougie aan massa. Hij trekt dan een vonk van ongeveer 7mm. Volgens mij is dat nog niet zo verkeerd. Of is dat te weinig?


Dat lijkt mij normaal maar ik weet niet of dat iets te maken heeft met de staat van de bobine.
Art
Posts: 109
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:51 am

Re: ontstekingsperikelen

Post by Art »

Het probleem bleek in de bobine te zitten.
Allen bedankt!

Groet, Art
Post Reply