Valvetrainnoise.....

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by paulv »

"rhoads" lifters blijven ook klikkeren en lawaai maken...
ook flink lopen zoeken voor dat we daar achter kwamen...

succes met zoeken
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by hanver »

Wilf wrote: Tue Sep 12, 2017 8:09 am Mijn eerste yank had ik altijd gewone olie in, liep altijd mooi en sterk, toen op aanraden van mensen op dit forum 20w50 gaan gebruiken en sindsdien begonnen de lifters te tikken (meteen vanaf oliewissel). De natuurkunde erachter weet ik ook niet maar dikkere olie hoeft dus niet per sé beter / niet tikken zijn.
Hier had ik nog niet aan gedacht maar klopt inderdaad, door (te) dikke olie komen de lifters niet snel genoeg terug vol met olie (door druk komt het er wel uit). Waardoor er dus na een eindje draaien te weinig olie in je lifters gaat/kan zitten.
Als je de motor aflegt zuigen de lifters zichzelf wel weer vol na verloop van tijd, dus dat kan mogelijk verklaring zijn dat het enkel is bij warme motor?

Even olie switchen is volgens mij wel goedkoop/makkelijk te testen?
Ik gebruik trouwens al enige tijd 15w40 in mijn 351 windsor van '69 zonder problemen.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Dat is zeker een optie.
heb gisteren samen met me sleutelmaat, een meetklok op de tuimelaar gezet en de diepte v/d lifter gemeten.
Deze bleek 4.1 mm te zijn, daarna de spoed v/d tuimelaarmoer gemeten, zodat we zeker weten wat 1 turn doet.
Een volle turn blijkt 1.7 mm te zijn, dus ik heb nogmaals alles nagelopen en na zero lash 1 volle turn gegeven, zodat ik in het middenbereik v/d lifter uitkom.
Ben nu weer alles in elkaar aan het schroeven, maar kan me niet voorstellen dat 1/4 turn meer dan mijn vorige afstelling het verschil zal maken.
Dan ga ik die olie proberen, dank voor alle suggesties !
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Update: na mijn proefrit van vandaag blijkt dat het qua geluid geen reet uitgemaakt heeft, dus de pre load kan ik afstrepen, omdat ik in de buurt woon van HRS enginering (die ooit mijn short blok in elkaar heeft gebouwd), ben ik daar gestopt en gevraagd of hij eens wilde luisteren.
Volgens hem is er een grote kans dat het de lifters zijn, toen ik hem vertelde dat de lifters er leeg in gegaan zijn tijdens het inlopen v/d nokkenstok, vertelde hij dat ie zelf altijd de lifters vol pompte met een apart pompje....
Anyhow, inlaatmanifold gaat er binnenkort vanaf en dan worden de lifters eens goed bekeken en besluit ik wel of de Edelbrock weer terug gaat of dat er andere lifters gaan komen.....Blij dat ik maar 1 hobby heb......
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by FritsVrolijk »

Sterkte jammer dat door het ontbreken van olie de boel misschien is overleden

Al doende leert men gaat goed komen daar
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Corp »

De lifters gaan niet stuk. In olie laten badderen helpt helemaal nijs. Als je oliedruk over de liftergallerij hebt dan pompen ze gewoon op. Of er moet teveel speling op de boring zijn maar dan heb je een lage oliedruk.

Hoe vind jij 0 lash? Stoterstang draaien? Je zou t kunnen stellen met lopende motor. Als de klep open blijft hoor je dat gelijk.

Je kunt t ook met voelermaat doen. De dikte kies je voor de resterende plunjerdiepte en dan stellen tot klep open gaat en dan de voelermaat er tussenuit.

Tikken trouwens alle stoters?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Heb de indruk dat ze (bijna) allemaal tikken.
Zero lash vind ik door de stoterstang te draaien tussen mijn vingers en dan voorzichtig de rockernut vaster te draaien totdat ik van geen weerstand naar "iets" weerstand ga, vanaf dat punt geef ik hem 1 hele turn.
Met lopende motor is a messy job en ik mag na mijn laatste meetsessie het pre load verhaal wel wegstrepen, hoop ik ?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Corp »

Ja als je het zo doet zou t goed moeten zijn.

Tuimelaars al nagekeken?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Corp »

zit ff te denken he, jij hebt dus zo'n rocker ball systeem nu, dat glijdt over de stud heen, zit er een ring bovenop om te zorgen dat je ten alle tijde met de meoren in het raad gedeelte zit en niet uitbodemt op de grotere diameter van de positive stop? Neem aan van wel anders was je beperkt in het afstellen. Is dit een kitje van comp cams of eigen brouwsel? Controleer de tuimelaar of hij de hele slag maakt zonder bijv de moeren te raken, of bijv de retainer.

Weet je 100% zeker dat de geometrie goed is? Heb je het gecontroleerd met een vastgezette stoter of een solid lifter (oude stoter vastzetten en die gebruiken)? Voor je het weet kauw je de klepsteel naar de knoppen en ben je verder van huis. Zet er eens een meetklok op en zet de klep op mid lift, is de tuimelaar dan haaks op de klepsteel? (virtuele lijn door tip en fulcrum) ?

De veren zaten bij de lunati kit? Installed height goed? @ max lift, hoeveel heb je nog tot coil bind? (ff meetklok erop en dan zo'n grote klepveer hevel, ding in bind trekken en meten hoeveel valve lift je daar hebt, werkelijke lift eraf en dan zou ik toch minimaal iets van .060 willen, liefst wat meer)

Heb je een filmpje van het geluid?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Yep, rocker ball systeem met roller tips, in de tuimelaar zit uiteraard eerst de halve bol, met daarop een onderlegschijf (zelf toegevoegd zodat ik iets meer stelbereik heb voordat de moer de positive stud raakt)met daarop de moer met contramoer (dit laatste is een eigen brouwsel).
Ik heb met een klein spiegeltje alle hoeken in alle posities bekeken en niets gezien dat aanloopt bij de tuimelaars.
Geometrie heb ik gekozen voor de slappe klepveren ipv de solid lifter omdat ik mijn manifold al had gemonteerd.
Klepsteel zwart gemaakt, tuimelaar erop, met aandraaien gelet dat je net stopt voordat je met de stelmoer de klep open duwt, vanaf dat punt de motor enkele keren rond gedraaid, toen gezien dat het sleeppatroon (met de originele stoterstangen) aan de zijde van de uitlaat stond, uit het midden dus.
Toen met een verstelbare stang net zo lang geprobeerd totdat we een sleeppatroon hadden dat in het midden v/d klepsteel een sleeppatroon maakte.
Geluid was steeds hetzelfde; met de originele stoterstangen en de Trick flows die korter zijn.
Veren idd voorgeschreven door Lunati voor deze nokkenas,installed height met shims allemaal gemeten en aangepast op geadviseerde veerdruk.
Hoeveel tot coilbind ? Geen idee, als de klep volledig ingedrukt is, zie ik dat er nog ruimte tussen de spiralen is......
Filmpje, zal vrijdag eens proberen, heb altijd het idee dat dat erg vervormd....
Thanks Corp.
Zou er bij het inlopen v/d nokkenas niets gebeurd kunnen zijn met de lifters?
Stel dat ze ingevreten zijn, zou dat het geluid kunnen maken, meestal wordt ie toch juist stiller als je nokkenstok langzaam geconsumeerd wordt ?
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by challenger72 »

dan krijg je toch juist meer speling?omdat er materiaal van nokkenas en lifter verdwijnt
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by Corp »

Ja idd dan gaat t steeds harder klapperen
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: Valvetrainnoise.....

Post by challenger72 »

ik zou de intake er maar eens af halen en de tuimelaarassen,stoterstangen en lifters demonteren en de boel
eens goed gaan controleren incl. nokkenas
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Poging 1 filmpje, voor mijn verdediging mijn "backyard-engineerd-airfilter" is een probeersel...... :cry:
Filmpje is opgenomen met een hete motor, geluid lijkt me duidelijk.
Hoor het graag.
=http://nl.tinypic.com/m/k1xstw/4]View My Video
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Valvetrainnoise.....

Post by mercury1970 »

Poging 2:
[URL=http://nl.tinypic.com/m/k1xstw/4/URL]
Post Reply