Trillen automaat tot inschakelen lockup

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

Hallo allemaal.

Ik ben nieuw hier, en heb wellicht gelijk een mooie binnenkomer.

Mijn camper, een Dodge RAM B250 uit 1991 heeft sinds vorig jaar een probleem. Dit begon spontaan aan het eind van mijn vakantie in Noorwegen. Wat relevant kan zijn is dat ik hem gekocht had met vastzittende kickdown. Dit is uiteraard gelijk verholpen en de filters en olie zijn vervangen. Bak schakelt verder prima (schakelt niet automatisch terug na een rotonde van 3 naar 2 itt de bak van mijn vorige auto, een Chevrolet Blazer, maar misschien is dit een Dodge ding?)

Het probleem is als volgt:
- Er onstaat een trilling die sterker wordt naarmate je harder rijdt. Bij stilstand geen trilling.
- De sterkte van de trilling is afhankelijk van de last (nullast geen trilling, remmen op motor wel, vollast ook).
- Volgens mij een verband tussen frequentie en motortoeren
- Bij inschakelen lockup (65kmh) trilling helemaal weg

Gezien de voorgeschiedenis en het intensieve gebruik van de lockup en kickdown in Noorwegen, was de koppelomvormer de eerste verdachte. Deze is echter gereviseerd, maar het probleem is er nog steeds. :cry:

Nu houdt het bij mij een beetje op. Zijn er ervaringsdeskundigen hier of mensen met de juiste kennis die nog een mogelijke oorzaak kunnen bedenken?

Alvast bedankt voor de moeite.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by boyanka »

Wat voor motor ligt er in?
De overdrive staat eigenlijk los van de automaat. Ik denk dat je de bak zal moeten reviseren.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by Corp »

De overdrive is wat anders dan de lockup. De lockup omzeilt de omvormer met een mechanische verbinding.
Ik denk dat t trillen stopt vanwege het lagere toerental.

Is het nou afhankelijk van snelheid of toeren?
Last edited by Corp on Wed Sep 13, 2017 8:44 am, edited 1 time in total.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by boyanka »

Sorry ik bedoelde ook lockup
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

boyanka wrote: Tue Sep 12, 2017 10:17 pm Wat voor motor ligt er in?
De overdrive staat eigenlijk los van de automaat. Ik denk dat je de bak zal moeten reviseren.
5.2L V8, m'n meest soepel lopende V8 die ik ooit gehad heb.

Wat zou er in de bak kapot kunnen zijn waardoor de trilling stopt als de lockup in komt?
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

Corp wrote: Wed Sep 13, 2017 7:32 am De overdrive is wat anders dan de lockup. De lockup omzeilt de omvormer met een mechanische verbinding.
Ik denk dat t trillen stopt vanwege het lagere toerental.

Is het nou afhankelijk van snelheid of toeren?
De frequentie van de trilling lijkt afhankelijk van de toeren.
De amplitude van de trilling is afhankelijk van de snelheid (niet merkbaar bij 10kmh, meest voelbaar net voor de lockup bij 65kmh). De motorbelasting gooit daar nog een factor overheen (Waarbij nullast een factor 0 geeft. Dus bij 60kmh onder nullast is er geen trilling).
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by Wilf »

Misschien een dwarsstraat zeker gezien het lockup-verhaal, maar askruisjes en aandrijfas zijn ok (balans, niet versleten)? Ik heb zelf overigens een vergelijkbare casus dus ben benieuwd. Ik kan alleen nullast niet checken ivm verkeerde afstelling automaat waardoor in de N de P-pin al inkomt. Mijn wagen is echter een GM met totaal andere bak. Ik verdenk bij mij combinatie van probleem in bak en kapotte lagers in achteras.
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

Wilf wrote: Wed Sep 13, 2017 11:30 pm Misschien een dwarsstraat zeker gezien het lockup-verhaal, maar askruisjes en aandrijfas zijn ok (balans, niet versleten)? Ik heb zelf overigens een vergelijkbare casus dus ben benieuwd. Ik kan alleen nullast niet checken ivm verkeerde afstelling automaat waardoor in de N de P-pin al inkomt. Mijn wagen is echter een GM met totaal andere bak. Ik verdenk bij mij combinatie van probleem in bak en kapotte lagers in achteras.
Interessante dwarsstraat. De balans van de aandrijfas zit er nog op en is volgens mij ook wel goed, anders zou je het ook wel voelen op hogere snelheid. Wel zit er speling op de kruiskoppelingen. Dit merk ik door een vrij luide "Kloing" als ik van R naar D schakel of andersom. Misschien dat de speling dusdanig is dat er een axiale speling ontstaat die opgevangen wordt in de torque converter als de lockup inschakelt. Is dit een rare gedachte?
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

Overigens bedoel ik met nullast dat er in Drive dusdanig gas gegeven wordt dat het voertuig 'uitrolt', dus met nagenoeg geen verschil tussen impellor en turbine in de torque converter.
Madman
Posts: 658
Joined: Tue Feb 03, 2004 9:08 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by Madman »

Waar ik zelf wel van geleerd heb.
Alles wat je constateert als zijnde speling vervangen en d.m.v. het vervangen en testen kom je vanzelf bij de boosdoener.
Als het een combinatie wordt van spelingen en vermoedens.. :cry:
Kan echt zoeken zijn naar speld in een hooiberg

In ieder geval, ik zou beginnen met alles wat afwijkt van het normale > elimineren ( vervangen )
kun je die afvinken... ;)
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by Lennard »

wat doet ie als je hem tijdens het trillen in ze n zet ?
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by BigBlockMopar »

Welke soort ATF gebruik je in de transmissie?
Dit fenomeen is bekend als 'shudder'.

Daarnaast, een harde 'kloink' in de aandrijflijn wijst meestal op een ruime tandwiel-backlash in de achteras.
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

Sorry, was even afwezig ivm meniscus letsel waardoor je ook niet even lekker onder je bus kruipt. :lol:
BigBlockMopar wrote: Sun Sep 17, 2017 12:15 am Welke soort ATF gebruik je in de transmissie?
Dit fenomeen is bekend als 'shudder'.

Daarnaast, een harde 'kloink' in de aandrijflijn wijst meestal op een ruime tandwiel-backlash in de achteras.
Shudder omvat alle mogelijke trillingsproblemen voor automatische transmissies, maar ik heb nog op geen enkele site gelijksoortige symptomen gezien.
De aandrijfas en de diff zullen tzt wel opgeknapt worden.

Lennard wrote: Sat Sep 16, 2017 11:44 pm wat doet ie als je hem tijdens het trillen in ze n zet ?
Dan heb ik geen trilling meer.
KosterT
Posts: 7
Joined: Tue Sep 12, 2017 4:47 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by KosterT »

Nou, van het weekend twee kruiskoppelingen laten vervangen want daar zat toch wel behoorlijke speling op (een lager was al gortdroog... :o ), en het gehele trillingsprobleem is opgelost! Ook de luide 'kloink' is niet meer hoorbaar. Alles loopt weer als een zonnetje!

Bedankt in ieder geval voor de nuttige bijdragen!
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Trillen automaat tot inschakelen lockup

Post by FritsVrolijk »

Denk dat ik dat ook ga doen mijne bonkt hem soms ook in de versnelling

Denk ook iets teveel speling hier en daar
Post Reply