Verloop load cable - winch project

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
DriesBl
Posts: 19
Joined: Fri Aug 25, 2017 2:08 pm

Verloop load cable - winch project

Post by DriesBl »

Ik ben een uitbreiding aan het maken van "Den elentriek" in men Chevrolet blazer 1989 S10 2.8.
Er zijn 2 reden voor, de belangrijkste is het voorzien van een winch.

Ik dacht daarbij een idee te vormen hoe de massa en de lastkabel (+pool) loopt vertrekkende van de batterij.
Aan de massakabel is niets moeilijks aan.
De lastkabel verdwijnt op een zeker punt uit de motorkap in het dashboard
Ik dacht "die gaat wel naar de zekering fuse block", maar niets is minder waar.
Deze loopt onder de bekleding en tot zover ik kon voelen en demonteren (ik ging niet heel de vloerbekleding verwijderen), loopt die tot onder de achterbank.
Iemand die een idee heeft tot waar die gaat?
Waar kan ik het einde terugvinden?

Het doel is een tweede batterij te voorzien achterin de wagen die ingeschakeld wordt wanneer ik de winch zou gebruiken.
Kwestie van het warm water niet opnieuw uit te vinden. Is er iemand die hier goeie tips heeft.

Gr. Dries
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Verloop load cable - winch project

Post by muddy bandit »

Even vanuit m'n eigen offroad praktijken gezien zijn er 2 mogelijkheden:

1-
De dure en kwetsbaardere manier is gaan werken met een scheidingsrelais, zijn genoeg schema's voor te vinden op caravan en offroad forums.
Voordeel is dat elke accu apart geladen en ontladen wordt bij gebruik, je komt dus nooit te staan met een leeg getrokken startaccu.
Nadeel is echter dat je lier daarmee nog steeds werkt op de capaciteit van 1 accu, en die kakt al vrij snel in aangezien een lier nogal redelijk wat prik trekt. (die lieraccu wordt dankzij die scheidingsrelais namelijk niet meer bijgeladen tijdens het lieren)

2-
2 identieke accu's gewoon parallel schakelen (+ op + en - op -)
Hiervoor heb je geen storingsgevoelige scheidingsrelais nodig, je lier houdt het veel langer vol en je accu's ook, je accu's worden gelijk geladen/ontladen en het is allemaal veel simpeler om aan te sluiten.


In m'n Rocky staan 2 Exide dc's parallel geschakeld, m'n Kingone 12000 kan er probleemloos een uur of 4 stevig op lieren als het handgas op zo'n 1200 rpm gezet wordt. (zit trouwens gewoon de standaard dynamo in)
Het functioneert al een jaar of 6 prima, nog nooit een accu hoeven te vervangen en ook nog nooit last gehad met storingen.... kon ik van m'n vorige 4x4 (met al die scheidingsrelais enz.) niet zeggen, daar ging een accu of scheidingsrelais hooguit 2 jaar mee en mocht een lieractie ook niet veel langer duren als zo'n 20 minuten.

Zet op de + kabel van de liermotor gelijk even een zware massaschakelaar, dan kun je dat ding ook van het elektriciteitsnet afkoppelen als je hem niet gebruikt.... en als je een draadloze bediening hebt koppel deze dan ook gelijk af en beperk je tot de draadbediening, ik heb al vaker meerdere lieren spontaan in actie zien komen (en hiermee zichzelf of het autofront kapot zien trekken) dankzij een afstandsbediening van een ander die "toevallig" op dezelfde frequentie werkte.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Verloop load cable - winch project

Post by gert »

je kunt een massa kabel voor een lier altijd weglaten, en daarvoor 2 goede en schone bevestigingpunten op een chassis gebruiken, met goede kabelschoenen.
dat scheelt je een dure kabel.
ik zou ook geen aparte lier accu nemen, met een scheiding-schakeling, gewoon je bestaande accu.
wel opletten met lieren: niet continue doorlieren, maar effe 10 sec pauzeren om de alternator tijd te geven om bij te laden.
ik gebruik een 150 A alternator, die houdt de accu aardig bij, en na veelvuldig lieren, wat regelmatig voorkomt, niet de motor afzetten maar effe laten draaien.
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: Verloop load cable - winch project

Post by busbart »

Sorry Gert,

Voor wat betreft die massa kabel ben ik het niet met je eens.
aangezien er nogal wat Amperes vloeien op het moment dat je liert, zul je zien dat al die Amperes die door het chassis gaan, overgangsverbindingen (waar bouten en roest tussenzit) dunne draadjes die spontaan gaan gloeien als een gloeilamp e.d. helemaal niet leuk vind.

Tuurlijk het kan wel, maar doe je het goed, ga je gewoon terug met een hele massakabel naar de batterij/Accu.
Als je die kabel al té duur vind had je waarschijnlijk ook al geen geld voor een lier?

Succes

PS dan zul je ook wel weten dat je de kabels tussen de lier en de batterij/Accu het best zo kort mogelijk houd?
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Verloop load cable - winch project

Post by gert »

stroom kiest altijd de kortste weg, dus niet door boutverbindingen die een overgangsweerstand hebben.
en het is niet zozeer de kostprijs van de kabel, maar meer het ongemak van het aanleggen van de kabel, want dat hoeft dus niet.
Post Reply