Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by biko »

Heel simpel... Wij zijn met onze ze Suburban op vakantie en zijn ondertussen in Polen aangekomen...
Nu hebben we tijdens onze road trip in Duitsland en gisteren in Polen een kokende motor gehad... Één keer in de file en lange rij bij de tol poorten... Geen paniek ff afkoelen weer vullen en op pad...zolang ik rij wind heb geen probleem.

En ja....één elektrische fan zou de oplossing zijn...dus nu mijn vraag

Wie weet en of heeft contact in Polen, adressen, connecties die eventueel wat zouden kunnen betekenen...

Ik hoor en of lees het wel.

Vriendelijke groet van Tim.
Vanuit een zonnig Polen 👊😎👍
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by Jeroen_Sp »

is de oplossing niet gewoon een nieuwe radiator en een nieuwe thermostaat?
Toen de auto nieuw was liep het toch ook niet heet....
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by muddy bandit »

Een fan erbij plaatsen is slechts symptoombestrijding en absoluut geen oplossing die de oorzaak van het warm lopen weg neemt... een standaard koelsysteem is normaal wel ruimschoots berekend op z'n taak.

Maar meestal is het koelsysteem aardig verstopt geraakt in de jaren, en daarmee verdwijnt het koelende vermogen ook.
Schoon maken die hap dus, en dat kan op dezelfde wijze als hoe je een koffiezetapparaat ontkalkt.
Oude rommel aftappen, schoonmaakazijn (verdund) erin, tijdje laten weken, motor op bedrijfstemperatuur laten draaien (kachel standje hot), laten afkoelen, azijnmeuk weer aftappen, alles heel goed spoelen, frisse koelvloeistof erin.
(en de afgetapte azijnmeuk kun je eventueel nog weer gebruiken als onkruidbestrijdingsmiddel op je stoepje ;) )

Kijk trouwens niet vreemd op dat een oude verkalkte radiator na deze behandeling spontaan begint te lekken, afdichtende troep (pilletjes, kalk enz.) lost namelijk ook op.
En als je het blok tijdens dit reinigingskuurtje toch droog hebt staan check dan gelijk de waterpomp even, je zult namelijk niet de eerste zijn die een waterpomp heeft waarvan de schoepen nog slechts symbolisch aanwezig zijn.

Succes ermee.
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by biko »

Ja dat is zeker de oplossing... Maar ook dan heb ik hier in Polen een goed adres nodig.
En in Nederland heb ik alles binnen bereik...standaard en of elektrisch.
Ik heb nog een week of drie te gaan... Dus vandaar de vraag.
Maar inderdaad goed opgemerkt dat ze (zoals bv deze sub) ook gewoon in bv Arizona rond rijden. Wel met de melding dat ze niet op lpg rijden...en geen files kennen in de woestijn 😎

De azijn actie ga ik zeker thuis doen...hier nog maar even niet. Mocht het nodige wel lek zijn en of de waterpomp niet in orde dan ben ik Letterlijk verder van huis... Of Hahaha en daar komt de vraag weer dat ene betrouwbare adressen in krakau en of omgeving 👊
BTW mag ook in Tsjechië zijn...gaan we volgende week dinsdag heen. Haha en het liefst in de buurt van Praag 🤔
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by Nick_nl »

Als je alleen in de file last hebt van oververhitting is er te weinig luchtstroom door de radiateur, het koelsysteem kan dan nog best goed werken.
Misschien en ventilator van een bmw met airco, dat zijn duw ventilatoren.
Heeft dit model een fanclutch?
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by hemi »

Als hij te warm word in de file is dan niet visco koppeling versleten of is het een elektrische?
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by biko »

Nee er zit nog geen elektrische fan in...gaat wel gebeuren, plus schoonmaak radiator.
Ik denk dat de actuele fan het gewoon niet red met de temperatuur...file rijden, de hitte van het rijden op gas en de buitentemperatuur van minimaal 24 graden...
Als I'm gewoon de rij wind heb is er geen probleem...
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by hemi »

Die zou moeten aanslaan als de motor te warm word, schijnbaar doet hij dat niet.
Je kan een garage opzoeken en vragen of ze hem vast kunnen zetten zodat hij altijd mee draait, dan kan je in ieder geval thuis komen.
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by biko »

zoals door de nodige werd vermoed is mijn wax/visco koppeling niet optimaal of gezien de omstandigheden en leeftijd niet productief genoeg. Nu hier in Polen een bedrijfje gevonden en daar gaan we de fan vast zetten zodat hij continu draait... En tevens in het Poolse netwerk kijken wat er eventueel nog meer mogelijk is. De oude baas rijdt zelf in een begin jaren Ford Bronco en was bij verrast met de samenwerking.
Het is hier nu 34 graden in Krakau en dus wel prettig dat de fan het doet.
Ik zal straks meer gegevens van het bedrijf er op zetten...Je weet maar nooit wie er van het forum in Polen beland.

Tot later.
Gr Tim
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by biko »

Ondertussen hebben we Polen weer verlaten maar niet zonder dat de fan rechtstreeks op de aandrijving is gezet...
Netjes gedaan door de mannen. Mocht zelf niet aan de klus in een perfecte ingerichte werkplaats. Alles was daar spik en span...

Image

http://elektrokim.pl/en/services
Hier de link naar het bedrijf, je weet maar nooit of je die kant op gaat en en iets nodig hebt.
Wij waren gered met een buiten temperatuur van 34 graden is het wel zo prettig dat je dan zijn werk doet...

De elektrische fan is besteld en gaan we na de vakantie inbouwen.

Sowieso bedankt voor alle hints en tips inclusief voor de top van het schoonmaken met azijn van de radiator... Weet iemand de verhouding van azijn en water om het geel schoon te spoelen... Ook dit hoor en of lees ik wel.

So far, so good so....

Gr Tim
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by FritsVrolijk »

Fijn dat je verder kunt nog een fijne Vakantie :thumbs:
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by johnny »

tuurlijk moet je het zelf weten als je graag een elektrische fan erin wilt maar zelf zou ik het gewoon lekker zo laten zo'n vaste fan, heel die visco-fan en later de elektrische fans zijn allemaal pas vanaf de late jaren 70 gekomen, voor die tijd hadden alle auto's gewoon een vaste ventilator die gewoon altijd meedraaide....wat daarna allemaal verzonnen is, is bedacht om de uitstoot wat te verlagen en het brandstofverbruik maar ja zo'n bakbeest en dan op gas, tel uit je winst wat denk ermee te verdienen, niet echt van belang lijkt me...
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by busbart »

Tja, Ik ben met m'n Dodge naar Libië geweest,laadbak vol met campeerspul en 300L benzine, en daar een maand rondgetuft door het losse woestijnzand, 50 *C in de schaduw, en de temp meter kwam niet verder dan halverwege.

Nu had ik wel m'n radiateur gewoon een nieuw hart in laten solderen een jaar eerder, zodat het niet aangekalkt was. dat dan weer wel.
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by biko »

Ik zeg petje af... Misschien nog een paar foto's....
busbart
Posts: 33
Joined: Mon Dec 30, 2013 9:27 am

Re: Even een simpele maar misschien naïeve vraag... Of misschien toch niet

Post by busbart »

als je het over Libië hebt, sorry ik heb ook nog last van het PB effect (Photo Bucket)
Post Reply